Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Økte konsumpriser
Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,2 prosent fra mars til april. Dette skyldes hovedsakelig prisøkninger på klær og skotøy i tillegg til varer og tjenester innenfor kultur og fritid. De siste tolv måneder har konsumprisene samlet steget med 0,4 prosent.
I januar, februar og mars i år var tolvmånedersendringen i KPI negativ, hovedsakelig på grunn av de høye elektrisitetsprisene i 1. kvartal i fjor sett i forhold til i år. I april var KPI 113,3 (1998=100) sammenliknet med 112,9 i april 2003, en oppgang på 0,4 prosent. KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) steg med 0,2 prosent i samme periode.
Prisoppgang på klær og skotøy fra mars til april
KPI steg med 0,2 prosent fra mars til april. Prisene på klær og skotøy økte i april med henholdsvis 1,9 og 3,4 prosent. Til tross for en samlet økning de to siste månedene på 5,8 prosent ligger prisene på klær og skotøy fortsatt under desembernivået.
Det ble også registrert prisoppgang på ulike varer og tjenester knyttet til fritidsaktiviteter. Båter og båtutstyr økte i pris siden forrige måling, og det samme gjorde prisene på inngangsbilletter til idrettsstevner. Det ble også registrert en oppgang i matvareprisene og det var friske grønnsaker som steg mest.
Etter en prisoppgang forrige måned falt flyprisene i april med 4,7 prosent. Også prisene på elektrisitet, fyringsolje og annet brensel medvirket til å dempe veksten i konsumprisene i samme periode med en samlet prisnedgang på 0,6 prosent.
Alkoholholdige drikkevarer hadde en prisnedgang på 1,1 prosent fra mars til april. Ølprisene gikk ned med 2,9 prosent og var hovedårsaken til fallet i gruppen. Alkoholfrie drikkevarer viste også en nedgang i prisene på 1,1 prosent.
Prisoppgang siste tolv måneder: Matvarepriser drar opp KPI
Etter at konsumprisindeksen har hatt negative tolvmånedersrater de tre siste månedene, viste KPI en oppgang på 0,4 prosent på tolvmånedersbasis i april. Matvareprisene har steget med 2,9 prosent, og er den viktigste bidragsyteren til økning i konsumprisene. Beregnet og betalt husleie har økt med 1,9 prosent i samme periode. Tobakksprisene har også steget de siste tolv månedene med en kraftig vekst på 19,6 prosent.
Det er videre registrert prisvekst for helsetjenester og forsikring med henholdsvis 8,8 og 4,3 prosent siste tolv måneder.
Klær og skotøy har hatt en nedgang i prisene på henholdsvis 8,5 og 3,7 prosent, og trekker konsumprisene samlet sett ned. Prisene på flyreiser har de siste tolv månedene blitt redusert med 18,1 prosent og er også med på å dempe veksten. Prisene på audiovisuelt utstyr har gått ned med 7,5 prosent de siste tolv måneder.
Det meget høye prisnivået på elektrisitet som oppstod i begynnelsen av 2003, har lenge påvirket tolvmånedersraten i KPI. I april er bidraget derimot langt mindre enn tidligere. KPI uten elektrisitet har steget med 0,7 prosent de siste tolv måneder.
Kraftig hopp i tolvmånedersendringen
Konsumprisene de tolv siste månedene gikk fra en nedgang på 0,6 prosent i mars til en oppgang på 0,4 prosent i april. Prisutviklingen på elektrisitet inkludert nettleie forklarer oppgangen. I april i fjor falt prisene på elektrisitet med 16,3 prosent, mens prisfallet var kun marginalt i april i år. Tolvmånedersveksten i KPI uten elektrisitet var uendret fra mars til april. Bensinprisene bidro også til oppgangen i tolvmånedersendringen.
Tolvmånedersendringen i KPI-JA steg fra en nedgang på 1,1 prosent i mars til en nedgang på 0,1 prosent i april. KPI-JAE falt fra 0,3 prosent i mars til 0,2 prosent i april.
Konsumprisindeksen. 1998=100 |
Indeks | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
April 2004 |
Mars 2004-
april 2004 |
April 2003-
april 2004 |
Januar-april 2003-
januar-april 2004 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 113,3 | 0,2 | 0,4 | -1,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 106,7 | 0,1 | 2,8 | 2,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholdrikker og tobakk | 122,8 | -0,5 | 7,0 | 7,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 76,0 | 2,2 | -7,8 | -9,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 129,0 | -0,1 | 0,5 | -3,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 101,4 | 0,2 | -1,1 | -1,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 125,3 | - | 4,7 | 4,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 115,1 | -0,2 | 0,4 | -0,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post og teletjenester | 83,3 | -0,2 | -4,4 | -4,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 106,1 | 0,6 | -0,7 | -0,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 141,1 | - | 6,9 | 6,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 121,9 | -0,2 | 2,2 | 2,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 119,9 | 0,1 | 0,8 | 1,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 111,0 | 0,2 | 0,5 | 0,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 0,2 | -0,1 | -1,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 0,2 | 0,2 | 0,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15