Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Tilbudspriser ga svak nedgang i KPI
Konsumprisindeksen (KPI) gikk ned med 0,1 prosent fra juni til juli. Nedgangen skyldes hovedsakelig sommersalg på klær og skotøy. Prisene på energiprodukter trakk i motsatt retning. De tolv siste månedene har konsumprisene steget med 1,5 prosent, opp fra 1,3 prosent i juni.
KPI var 113,3 (1998=100) i juli 2004 sammenliknet med 111,6 i juli 2003, en økning på 1,5 prosent. KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) har steget med 0,2 prosent i samme periode.
Sommersalg på klær og skotøy
Konsumprisene gikk ned med 0,1 prosent fra juni til juli. Nedgangen skyldes i stor grad sommersalg på klær og skotøy, og samlet sett falt prisene med 4,4 prosent fra juni til juli. Det var også tilbudsaktivitet på møbler, men her var prisnedgangen langt svakere. Prisene på hotellovernattinger viste også en sesongmessig nedgang fra juni til juli med et fall på 5,1 prosent.
Beregnet og betalt husleie gikk svakt ned med 0,2 prosent fra juni til juli.
Prisene på energiprodukter medvirket til å dempe nedgangen i konsumprisene fra juni til juli. Bensinprisene steg mest med 2,0 prosent, mens kraftprisene og nettleien samlet gikk opp med 1,1 prosent.
Prisoppgang på legekonsultasjoner samt en svak økning i forsikringspremier ble også registrert i juli.
Konsumprisene opp 1,5 prosent siste tolv måneder
KPI har steget med 1,5 prosent fra juli 2003 til juli 2004. Det er først og fremst prisøkningene på energiprodukter som bidrar til den samlede prisveksten. Prisene på elektrisitet har steget med 14,7 prosent de siste tolv månedene, mens bensinprisene har økt med 10,4 prosent. Dette har ført til at KPI uten energivarer (KPI-JE) i samme periode bare har steget med 0,6 prosent.
Med en prisvekst på 19,5 prosent fra juli i fjor til juli i år bidrar også tobakksvarer til oppgangen i konsumprisene. Det samme gjør prisene på helsetjenester med en økning på 9,1 prosent i samme periode.
Prisene på klær har medvirket til å dempe oppgangen i KPI de siste tolv månedene, med en prisnedgang på 6,6 prosent. En rekke andre faktorer har også bidratt til å dempe oppgangen, deriblant prisene på flyreiser, audiovisuelt utstyr og sosiale omsorgstjenester.
Ytterligere oppgang i tolvmånedersendringen
Tolvmånedersveksten i konsumprisene steg fra 1,3 prosent i juni til 1,5 prosent i juli. Økningen skyldes først og fremst prisutviklingen på elektrisitet og klær. Elektrisitetsprisene steg med 1,1 prosent i juli i år, i motsetning til et fall på 5,3 prosent i tilsvarende periode i fjor. Klesprisene falt med 4,4 prosent i juli i år mot en større nedgang i juli i fjor med 6,0 prosent.
Prisutviklingen på blant annet mat og husleie bidro til å motvirke oppgangen i tolvmånedersveksten.
Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) økte fra 0,8 prosent i juni til 1,1 prosent i juli, mens KPI-JAE var 0,2 prosent i juli, det samme som i juni.
Konsumprisindeksen. 1998=100 |
Indeks | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Juli 2004 |
Juni 2004-
juli 2004 |
Juli 2003-
juli 2004 |
Januar-juli 2003-
januar-juli 2004 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 113,3 | -0,1 | 1,5 | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 107,1 | 0,1 | 1,4 | 2,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholdrikker og tobakk | 123,8 | 0,1 | 7,6 | 7,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 71,9 | -4,4 | -6,3 | -8,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 129,8 | 0,2 | 4,0 | -0,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 100,1 | -0,4 | -1,9 | -1,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 126,4 | 0,6 | 4,9 | 4,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 116,7 | 0,6 | 2,4 | 0,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post og teletjenester | 81,7 | -0,4 | -4,3 | -4,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 105,8 | - | 0,4 | -0,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 141,1 | - | 6,9 | 6,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 121,6 | -0,5 | 1,9 | 2,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 119,9 | 0,3 | 0,1 | 0,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 110,7 | -0,3 | 0,6 | 0,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | -0,1 | 1,1 | -0,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | -0,2 | 0,2 | 0,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15