32448_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32448
Konsumprisene opp 0,6 prosent
statistikk
2004-10-11T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. september 2004

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Konsumprisene opp 0,6 prosent

Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,6 prosent fra august til september. Oppgangen skyldes i stor grad prisøkning på klær. Tolvmånedersveksten i KPI var 1,1 prosent i september, mens veksten i KPI justert for endringer i avgifter og uten energivarer (KPI-JAE) var 0,5 prosent.

Konsumprisindeksen. Prosentvis endring fra samme måned året før

KPI var 113,7 (1998=100) i september 2004 sammenlignet med 112,5 i september 2003 - en oppgang i konsumprisene på 1,1 prosent. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 0,5 prosent i september, opp fra 0,1 prosent i august.

Prisoppgang på klær

KPI steg med 0,6 prosent fra august til september. Oppgangen kan i stor grad tilskrives en prisøkning på klær. Etterfulgt av prisnedgang på klær de tre foregående månedene steg klesprisene med 9,1 prosent i september. Med få unntak var prisstigningen generelt på klær.

Elektrisitetsprisene medvirket også til oppgangen i konsumprisene med en økning på 4,6 prosent. Bensinprisene trakk derimot i motsatt retning med et fall på 4,8 prosent. KPI uten energivarer (KPI-JE) steg, i likhet med KPI, med 0,6 prosent fra august til september.

Prisene på flyreiser steg med 5,7 prosent fra august til september. Prisene på kulturelle tjenester og egenbetaling til utdanning viste også en oppgang siden forrige måling.

Prisoppgang siste tolv måneder

KPI har steget med 1,1 prosent fra september 2003 til september 2004. Blant de viktigste bidragsyterne til tolvmånedersveksten er tobakksprisene, som ligger 19,4 prosent over prisnivået i september i fjor.

Andre bidrag til oppgangen i konsumprisene kommer blant annet fra bensinprisene som har steget med 4,6 prosent, og prisene på helsetjenester som har gått opp 8,9 prosent de siste tolv måneder. En mer moderat oppgang har det derimot vært i husleiene, som har økt med 1,8 prosent.

I motsatt retning trekker prisene på klær og skotøy som ligger 3,6 prosent under fjorårets nivå. Prisene på flyreiser medvirker også og ligger 13,6 prosent lavere enn på samme tid i fjor. Prisene på audiovisuelt utstyr har også vist en nedgang de siste tolv måneder med 5,9 prosent.

Endringer i tolvmånedersveksten

Tolvmånedersveksten i KPI gikk svakt opp fra 1,0 prosent i august til 1,1 prosent i september. Klær hadde en kraftigere prisøkning i september i år med 9,1 prosent, sammenlignet med en prisoppgang på 3,2 prosent i september i fjor. I motsatt retning virket bensinprisene som hadde en større nedgang i september i år enn i samme periode året før.

Tolvmånedersendringen i KPI justert for endringer i avgifter (KPI-JA) gikk opp fra 0,5 prosent i august til 0,6 prosent i september. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE steg fra 0,1 prosent i august til 0,5 prosent i september, noe som i all hovedsak skyldes prisutviklingen på klær.

Konsumprisindeksen. 1998=100
  Indeks Endring i prosent
  September 2004 August-september 2004 September 2003-september 2004 Januar-september 2003-januar-september 2004
KPI totalindeks  113,7 0,6 1,1 0,2
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer  106,2 -0,2 0,6 2,1
Alkoholdrikker og tobakk  124,0 0,1 7,7 7,4
Klær og skotøy 75,1 8,4 -3,6 -8,0
Bolig, lys og brensel  131,1 0,8 2,3 -
Møbler og husholdningsartikler mv. 99,8 0,1 -2,1 -1,6
Helsepleie  127,4 -0,2 5,0 4,8
Transport  116,2 -0,5 1,8 1,1
Post og teletjenester 80,9 -1,0 -5,0 -4,7
Kultur og fritid  105,7 0,2 0,7 -0,2
Utdanning  142,3 0,9 0,9 6,2
Hotell- og restauranttjenester  122,7 0,5 2,1 2,3
Andre varer og tjenester  119,7 -0,1 0,7 0,9
         
KPI-JE  111,1 0,6 0,8 0,6
KPI-JA   0,6 0,6 -0,3
KPI-JAE   0,7 0,5 0,2