Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Konsumprisene opp 0,6 prosent
Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,6 prosent fra august til september. Oppgangen skyldes i stor grad prisøkning på klær. Tolvmånedersveksten i KPI var 1,1 prosent i september, mens veksten i KPI justert for endringer i avgifter og uten energivarer (KPI-JAE) var 0,5 prosent.
KPI var 113,7 (1998=100) i september 2004 sammenlignet med 112,5 i september 2003 - en oppgang i konsumprisene på 1,1 prosent. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 0,5 prosent i september, opp fra 0,1 prosent i august.
Prisoppgang på klær
KPI steg med 0,6 prosent fra august til september. Oppgangen kan i stor grad tilskrives en prisøkning på klær. Etterfulgt av prisnedgang på klær de tre foregående månedene steg klesprisene med 9,1 prosent i september. Med få unntak var prisstigningen generelt på klær.
Elektrisitetsprisene medvirket også til oppgangen i konsumprisene med en økning på 4,6 prosent. Bensinprisene trakk derimot i motsatt retning med et fall på 4,8 prosent. KPI uten energivarer (KPI-JE) steg, i likhet med KPI, med 0,6 prosent fra august til september.
Prisene på flyreiser steg med 5,7 prosent fra august til september. Prisene på kulturelle tjenester og egenbetaling til utdanning viste også en oppgang siden forrige måling.
Prisoppgang siste tolv måneder
KPI har steget med 1,1 prosent fra september 2003 til september 2004. Blant de viktigste bidragsyterne til tolvmånedersveksten er tobakksprisene, som ligger 19,4 prosent over prisnivået i september i fjor.
Andre bidrag til oppgangen i konsumprisene kommer blant annet fra bensinprisene som har steget med 4,6 prosent, og prisene på helsetjenester som har gått opp 8,9 prosent de siste tolv måneder. En mer moderat oppgang har det derimot vært i husleiene, som har økt med 1,8 prosent.
I motsatt retning trekker prisene på klær og skotøy som ligger 3,6 prosent under fjorårets nivå. Prisene på flyreiser medvirker også og ligger 13,6 prosent lavere enn på samme tid i fjor. Prisene på audiovisuelt utstyr har også vist en nedgang de siste tolv måneder med 5,9 prosent.
Endringer i tolvmånedersveksten
Tolvmånedersveksten i KPI gikk svakt opp fra 1,0 prosent i august til 1,1 prosent i september. Klær hadde en kraftigere prisøkning i september i år med 9,1 prosent, sammenlignet med en prisoppgang på 3,2 prosent i september i fjor. I motsatt retning virket bensinprisene som hadde en større nedgang i september i år enn i samme periode året før.
Tolvmånedersendringen i KPI justert for endringer i avgifter (KPI-JA) gikk opp fra 0,5 prosent i august til 0,6 prosent i september. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE steg fra 0,1 prosent i august til 0,5 prosent i september, noe som i all hovedsak skyldes prisutviklingen på klær.
Konsumprisindeksen. 1998=100 |
Indeks | Endring i prosent | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
September 2004 | August-september 2004 | September 2003-september 2004 | Januar-september 2003-januar-september 2004 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 113,7 | 0,6 | 1,1 | 0,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 106,2 | -0,2 | 0,6 | 2,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholdrikker og tobakk | 124,0 | 0,1 | 7,7 | 7,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 75,1 | 8,4 | -3,6 | -8,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 131,1 | 0,8 | 2,3 | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 99,8 | 0,1 | -2,1 | -1,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 127,4 | -0,2 | 5,0 | 4,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 116,2 | -0,5 | 1,8 | 1,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post og teletjenester | 80,9 | -1,0 | -5,0 | -4,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 105,7 | 0,2 | 0,7 | -0,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 142,3 | 0,9 | 0,9 | 6,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 122,7 | 0,5 | 2,1 | 2,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 119,7 | -0,1 | 0,7 | 0,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 111,1 | 0,6 | 0,8 | 0,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 0,6 | 0,6 | -0,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 0,7 | 0,5 | 0,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15