Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Konsumprisene opp 0,4 prosent
Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,4 prosent fra februar til mars 2005. Indeksen ble hovedsakelig drevet opp av prisøkning på klær og skotøy og økte bensinpriser. Fra mars 2004 til mars 2005 steg KPI med 1,0 prosent, mens KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) økte med 0,7 prosent.
KPI var 114,2 (1998=100) per mars 2005 mot 113,1 på samme tid i fjor, en oppgang på 1,0 prosent. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 0,7 prosent i mars, uendret fra februar.
Prisoppgang klær og skotøy
Konsumprisindeksen steg med 0,4 prosent fra februar til mars. Etter sesongsalg i årets to første måneder, steg prisene på klær og skotøy med 4,8 prosent fra februar til mars, og var med dette en sentral bidragsyter til månedsveksten i KPI. Økningen i klesprisene var på 4,7 prosent, mens prisene på sko steg noe mindre med 4,4 prosent.
Energivarer som bensin og elektrisitet bidro også til veksten i KPI. Fra februar til mars økte bensinprisene med 2,0 prosent, mens elektrisitetsprisene steg noe svakere med 0,9 prosent.
Det ble i tillegg registrert en oppgang i tv-lisensen i mars.
Prisene på audiovisuelt utstyr hadde en nedgang på 1,6 prosent, og bidro til å dempe veksten i KPI. Det samme gjorde prisene på frukt og alkoholfrie drikkevarer.
Gruppen transport trekker tolvmånedersveksten i KPI opp
KPI steg med 1,0 prosent fra mars 2004 til mars 2005. Det største bidraget til tolvmånedersveksten i mars kommer fra konsumgruppen transport. Bensinprisene steg med 4,8 prosent, mens prisene på transporttjenester økte med 3,1 prosent. I samme retning trakk prisene på biler med en økning på 1,6 prosent. Det ble også registrert en kraftig prisoppgang på reservedeler og tilbehør til biler de siste tolv måneder, med en økning på 10,3 prosent.
Prisene på produkter til vedlikehold og reparasjon av bolig steg med 5,1 prosent fra mars 2004 til mars 2005. Betalt husleie (for leietakere) og beregnet husleie (for selveiere) bidro også til tolvmånedersveksten i KPI, med økninger på henholdsvis 1,8 og 1,6 prosent.
Tjenester knyttet til kultur og fritid viste en oppgang på 6,5 prosent de siste tolv måneder.
I motsatt retning trakk prisene på klær og skotøy med en nedgang på 5,5 prosent de siste tolv måneder. Elektrisitetsprisene og audiovisuelt utstyr medvirket også til å dempe veksten i KPI med et fall i prisene på henholdsvis 6,1 og 7,5 prosent fra mars 2004 til mars 2005.
Konsumprisindeksen. 1998=100 |
Vekter
August 2004-juli 2005 |
Indeks
Mars 2005 |
Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Februar 2005-
mars 2005 |
Mars 2004-
mars 2005 |
Januar-mars 2004-
januar-mars 2005 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 114,2 | 0,4 | 1,0 | 1,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 116,0 | 107,8 | 0,1 | 1,1 | 1,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholdrikker og tobakk | 29,4 | 126,5 | -0,2 | 2,5 | 3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 59,8 | 70,3 | 4,8 | -5,5 | -5,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 258,0 | 130,3 | 0,2 | 0,9 | 0,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 71,8 | 100,5 | 0,4 | -0,7 | -1,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 27,7 | 128,5 | - | 2,6 | 2,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 175,2 | 119,2 | 0,5 | 3,4 | 3,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post og teletjenester | 24,9 | 80,7 | -0,5 | -3,4 | -3,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 126,6 | 106,4 | - | 0,9 | 0,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 3,2 | 142,3 | - | 0,9 | 0,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 38,5 | 124,2 | 0,2 | 1,6 | 1,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 68,9 | 122,1 | 0,2 | 1,9 | 1,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 112,0 | 0,4 | 1,1 | 1,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 111,8 | 0,4 | 0,5 | 0,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 109,6 | 0,4 | 0,7 | 0,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15