32436_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32436
Konsumprisene opp 0,4 prosent
statistikk
2005-04-11T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. mars 2005

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Konsumprisene opp 0,4 prosent

Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,4 prosent fra februar til mars 2005. Indeksen ble hovedsakelig drevet opp av prisøkning på klær og skotøy og økte bensinpriser. Fra mars 2004 til mars 2005 steg KPI med 1,0 prosent, mens KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) økte med 0,7 prosent.

Konsumprisindeksen. Prosentvis endring fra samme måned året før

KPI var 114,2 (1998=100) per mars 2005 mot 113,1 på samme tid i fjor, en oppgang på 1,0 prosent. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 0,7 prosent i mars, uendret fra februar.

Prisoppgang klær og skotøy

Konsumprisindeksen steg med 0,4 prosent fra februar til mars. Etter sesongsalg i årets to første måneder, steg prisene på klær og skotøy med 4,8 prosent fra februar til mars, og var med dette en sentral bidragsyter til månedsveksten i KPI. Økningen i klesprisene var på 4,7 prosent, mens prisene på sko steg noe mindre med 4,4 prosent.

Energivarer som bensin og elektrisitet bidro også til veksten i KPI. Fra februar til mars økte bensinprisene med 2,0 prosent, mens elektrisitetsprisene steg noe svakere med 0,9 prosent.

Det ble i tillegg registrert en oppgang i tv-lisensen i mars.

Prisene på audiovisuelt utstyr hadde en nedgang på 1,6 prosent, og bidro til å dempe veksten i KPI. Det samme gjorde prisene på frukt og alkoholfrie drikkevarer.

Gruppen transport trekker tolvmånedersveksten i KPI opp

KPI steg med 1,0 prosent fra mars 2004 til mars 2005. Det største bidraget til tolvmånedersveksten i mars kommer fra konsumgruppen transport. Bensinprisene steg med 4,8 prosent, mens prisene på transporttjenester økte med 3,1 prosent. I samme retning trakk prisene på biler med en økning på 1,6 prosent. Det ble også registrert en kraftig prisoppgang på reservedeler og tilbehør til biler de siste tolv måneder, med en økning på 10,3 prosent.

Prisene på produkter til vedlikehold og reparasjon av bolig steg med 5,1 prosent fra mars 2004 til mars 2005. Betalt husleie (for leietakere) og beregnet husleie (for selveiere) bidro også til tolvmånedersveksten i KPI, med økninger på henholdsvis 1,8 og 1,6 prosent.

Tjenester knyttet til kultur og fritid viste en oppgang på 6,5 prosent de siste tolv måneder.

I motsatt retning trakk prisene på klær og skotøy med en nedgang på 5,5 prosent de siste tolv måneder. Elektrisitetsprisene og audiovisuelt utstyr medvirket også til å dempe veksten i KPI med et fall i prisene på henholdsvis 6,1 og 7,5 prosent fra mars 2004 til mars 2005.

Konsumprisindeksen. 1998=100
  Vekter
August 2004-juli 2005
Indeks
Mars 2005
Endring i prosent
  Februar 2005-
mars 2005
Mars 2004-
mars 2005
Januar-mars 2004-
januar-mars 2005
KPI totalindeks 1 000,0  114,2 0,4 1,0 1,0
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer  116,0  107,8 0,1 1,1 1,3
Alkoholdrikker og tobakk 29,4  126,5 -0,2 2,5 3,0
Klær og skotøy 59,8 70,3 4,8 -5,5 -5,3
Bolig, lys og brensel  258,0  130,3 0,2 0,9 0,6
Møbler og husholdningsartikler mv. 71,8  100,5 0,4 -0,7 -1,3
Helsepleie 27,7  128,5 - 2,6 2,6
Transport  175,2  119,2 0,5 3,4 3,9
Post og teletjenester 24,9 80,7 -0,5 -3,4 -3,6
Kultur og fritid  126,6  106,4 - 0,9 0,9
Utdanning 3,2  142,3 - 0,9 0,9
Hotell- og restauranttjenester 38,5  124,2 0,2 1,6 1,7
Andre varer og tjenester 68,9  122,1 0,2 1,9 1,6
           
KPI-JE    112,0 0,4 1,1 1,2
KPI-JA    111,8 0,4 0,5 0,5
KPI-JAE    109,6 0,4 0,7 0,7