Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Bensinpriser trekker KPI opp
Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,5 prosent fra mars til april 2005. Konsumprisene ble hovedsakelig drevet opp av en prisøkning på bensin og klær. Fra april 2004 til april 2005 har KPI steget med 1,3 prosent, mens KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) har økt med 0,8 prosent.
KPI var 114,8 (1998=100) per april 2005 mot 113,3 på samme tid i fjor, en oppgang på 1,3 prosent. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 0,8 prosent i april, opp fra 0,7 prosent i mars.
Økte bensinpriser
Konsumprisindeksen steg med 0,5 prosent fra mars til april, som i stor grad skyldes prisoppganger innenfor gruppen transport. Med en prisøkning på 5,7 prosent utgjorde bensinprisene den største enkeltfaktoren bak oppgangen i KPI fra mars til april. Etter siste måneds økning har bensinprisene steget med totalt 9,5 prosent siden januar i år. Prisene på flyreiser viste også en økning siden forrige måned med en prisoppgang på 2,7 prosent, grunnet økte drivstoffkostnader og servicehonorarer.
Klesprisene medvirket også til å trekke KPI opp fra mars til april. Prisøkningen på klær på 1,9 prosent var imidlertid langt mer moderat sammenlignet med forrige måned. Det samme gjaldt prisene på skotøy som gikk opp med 1,0 prosent fra mars til april.
Husleier steg med 0,5 prosent fra mars til april og bidro dermed også til å trekke KPI opp.
Enkelte produkter og tjenester knyttet til kultur og fritid, særlig båter og båtutstyr samt sports- og fritidstjenester, viste også en prisoppgang fra forrige måling.
Gruppen transport trekker KPI opp
KPI har steget med 1,3 prosent fra april 2004 til april 2005. Det største bidraget til tolvmånedersveksten i april kom fra gruppen transport. Bensinprisene har steget med 10,6 prosent de siste tolv måneder, mens prisene på transporttjenester har økt med 5,9 prosent. Særlig har prisene på passasjertransport med fly og båt vist kraftige prisoppganger fra april i fjor til april i år.
Betalt og beregnet husleie har steget med henholdsvis 2,3 og 2,1 prosent de siste tolv måneder. Også produkter til vedlikehold og reparasjon av bolig har medvirket til oppgangen i KPI med en prisøkning på 5,7 prosent fra april 2004 til april 2005.
Tjenester knyttet til kultur og fritid har vist en prisoppgang på 5,9 prosent de siste tolv måneder.
I motsatt retning trakk prisene på klær med en nedgang på 6,4 prosent fra april 2004 til april 2005. Med prisfall på 5,6 prosent de siste tolv måneder har også elektrisitetsprisene medvirket til å dempe veksten i KPI. Det samme gjorde prisene på audiovisuelt utstyr med nedgang på 7,2 prosent.
Økt tolvmånedersvekst i KPI
Tolvmånedersveksten i KPI steg fra 1,0 prosent i mars til 1,3 prosent i april. Oppgangen skyldes i stor grad prisutviklingen på bensin. Bensinprisene steg med 5,7 prosent i april i år, mot en marginal oppgang på samme tid i fjor. I samme retning medvirket også prisene på flyreiser samt husleier.
Konsumprisindeksen. 1998=100 |
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2004-
juli 2005 |
April 2005 |
Mars-
april 2005 |
April 2004-
april 2005 |
Januar-april 2004-
januar-april 2005 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 114,8 | 0,5 | 1,3 | 1,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 116,0 | 108,0 | 0,2 | 1,2 | 1,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholdrikker og tobakk | 29,4 | 126,4 | -0,1 | 2,9 | 2,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 59,8 | 71,5 | 1,7 | -5,9 | -5,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 258,0 | 130,8 | 0,4 | 1,4 | 0,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 71,8 | 100,3 | -0,2 | -1,1 | -1,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 27,7 | 128,8 | 0,2 | 2,8 | 2,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 175,2 | 120,7 | 1,3 | 4,9 | 4,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 24,9 | 80,8 | 0,1 | -3,0 | -3,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 126,6 | 106,8 | 0,4 | 0,7 | 0,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 3,2 | 142,3 | - | 0,9 | 0,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 38,5 | 124,2 | - | 1,9 | 1,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 68,9 | 122,1 | - | 1,8 | 1,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 112,4 | 0,4 | 1,3 | 1,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 112,4 | 0,5 | 0,8 | 0,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 110,0 | 0,4 | 0,8 | 0,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15