32434_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32434
Bensinpriser trekker KPI opp
statistikk
2005-05-10T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. april 2005

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Bensinpriser trekker KPI opp

Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,5 prosent fra mars til april 2005. Konsumprisene ble hovedsakelig drevet opp av en prisøkning på bensin og klær. Fra april 2004 til april 2005 har KPI steget med 1,3 prosent, mens KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) har økt med 0,8 prosent.

Konsumprisindeksen. Prosentvis endring fra samme måned året før

KPI var 114,8 (1998=100) per april 2005 mot 113,3 på samme tid i fjor, en oppgang på 1,3 prosent. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 0,8 prosent i april, opp fra 0,7 prosent i mars.

Økte bensinpriser

Konsumprisindeksen steg med 0,5 prosent fra mars til april, som i stor grad skyldes prisoppganger innenfor gruppen transport. Med en prisøkning på 5,7 prosent utgjorde bensinprisene den største enkeltfaktoren bak oppgangen i KPI fra mars til april. Etter siste måneds økning har bensinprisene steget med totalt 9,5 prosent siden januar i år. Prisene på flyreiser viste også en økning siden forrige måned med en prisoppgang på 2,7 prosent, grunnet økte drivstoffkostnader og servicehonorarer.

Klesprisene medvirket også til å trekke KPI opp fra mars til april. Prisøkningen på klær på 1,9 prosent var imidlertid langt mer moderat sammenlignet med forrige måned. Det samme gjaldt prisene på skotøy som gikk opp med 1,0 prosent fra mars til april.

Husleier steg med 0,5 prosent fra mars til april og bidro dermed også til å trekke KPI opp.

Enkelte produkter og tjenester knyttet til kultur og fritid, særlig båter og båtutstyr samt sports- og fritidstjenester, viste også en prisoppgang fra forrige måling.

Gruppen transport trekker KPI opp

KPI har steget med 1,3 prosent fra april 2004 til april 2005. Det største bidraget til tolvmånedersveksten i april kom fra gruppen transport. Bensinprisene har steget med 10,6 prosent de siste tolv måneder, mens prisene på transporttjenester har økt med 5,9 prosent. Særlig har prisene på passasjertransport med fly og båt vist kraftige prisoppganger fra april i fjor til april i år.

Betalt og beregnet husleie har steget med henholdsvis 2,3 og 2,1 prosent de siste tolv måneder. Også produkter til vedlikehold og reparasjon av bolig har medvirket til oppgangen i KPI med en prisøkning på 5,7 prosent fra april 2004 til april 2005.

Tjenester knyttet til kultur og fritid har vist en prisoppgang på 5,9 prosent de siste tolv måneder.

I motsatt retning trakk prisene på klær med en nedgang på 6,4 prosent fra april 2004 til april 2005. Med prisfall på 5,6 prosent de siste tolv måneder har også elektrisitetsprisene medvirket til å dempe veksten i KPI. Det samme gjorde prisene på audiovisuelt utstyr med nedgang på 7,2 prosent.

Økt tolvmånedersvekst i KPI

Tolvmånedersveksten i KPI steg fra 1,0 prosent i mars til 1,3 prosent i april. Oppgangen skyldes i stor grad prisutviklingen på bensin. Bensinprisene steg med 5,7 prosent i april i år, mot en marginal oppgang på samme tid i fjor. I samme retning medvirket også prisene på flyreiser samt husleier.

Konsumprisindeksen. 1998=100
  Vekter Indeks Endring i prosent
  August 2004-
juli 2005
April 2005 Mars-
april 2005
April 2004-
april 2005
Januar-april 2004-
januar-april 2005
KPI totalindeks 1 000,0  114,8 0,5 1,3 1,1
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer  116,0  108,0 0,2 1,2 1,2
Alkoholdrikker og tobakk 29,4  126,4 -0,1 2,9 2,9
Klær og skotøy 59,8 71,5 1,7 -5,9 -5,6
Bolig, lys og brensel  258,0  130,8 0,4 1,4 0,8
Møbler og husholdningsartikler mv. 71,8  100,3 -0,2 -1,1 -1,3
Helsepleie 27,7  128,8 0,2 2,8 2,6
Transport  175,2  120,7 1,3 4,9 4,3
Post- og teletjenester 24,9 80,8 0,1 -3,0 -3,5
Kultur og fritid  126,6  106,8 0,4 0,7 0,9
Utdanning 3,2  142,3 - 0,9 0,9
Hotell- og restauranttjenester 38,5  124,2 - 1,9 1,8
Andre varer og tjenester 68,9  122,1 - 1,8 1,7
           
KPI-JE    112,4 0,4 1,3 1,2
KPI-JA    112,4 0,5 0,8 0,5
KPI-JAE    110,0 0,4 0,8 0,7