32430_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32430
Svak oppgang i KPI
statistikk
2005-07-11T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. juni 2005

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Svak oppgang i KPI

Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,1 prosent fra mai til juni 2005. Hovedårsaken til den svake oppgangen var prisøkning på elektrisitet og enkelte matvarer. Fra juni 2004 til juni 2005 har KPI steget med 1,7 prosent, mens KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) har økt med 1,1 prosent.

Konsumprisindeksen. Prosentvis endring fra samme måned året før. 1998=100

KPI var 115,3 (1998=100, dvs. referanseåret) per juni 2005 mot 113,4 på samme tid i fjor, en oppgang på 1,7 prosent. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,1 prosent i juni, det samme som i mai.

KPI opp 0,1 prosent fra mai til juni

Konsumprisindeksen steg med 0,1 prosent fra mai til juni, og måneden var generelt preget av relativt små prisendringer. Med en økning på 2,0 prosent sto elektrisitetsprisene bak det største bidraget til oppgangen i KPI fra mai til juni.

Prisene på matvarer medvirket også til oppgangen i KPI fra mai til juni, med en økning på 0,6 prosent. Oppgangen skyldes blant annet en sesongmessig prisøkning på friske grønnsaker.

Prisene på klær medvirket til å trekke KPI ned fra mai til juni, med et prisfall på 1,5 prosent.

Transport trakk KPI opp

KPI har steget med 1,7 prosent fra juni 2004 til juni 2005. Det største bidraget til tolvmånedersveksten kom fra gruppen transport. I likhet med bensinprisene har prisene på transporttjenester steget med 6,8 prosent de siste tolv måneder, der særlig prisene på passasjertransport med fly og båt har vist kraftige prisoppganger.

Betalt og beregnet husleie har steget med henholdsvis 2,1 og 1,9 prosent fra juni 2004 til juni 2005 og har dermed medvirket til oppgangen i KPI. Det samme gjorde prisene på produkter til vedlikehold og reparasjon av bolig med en prisoppgang på 4,2 prosent de siste tolv måneder.

Med en prisøkning på 6,2 prosent bidro også tjenester knyttet til kultur og fritid til oppgangen i KPI fra juni 2004 til juni 2005.

I motsatt retning trakk prisene på klær med en nedgang på 6,4 prosent fra juni 2004 til juni 2005. Med prisfall på 7,3 prosent de siste tolv måneder har også prisene på audiovisuelt utstyr medvirket til å dempe veksten i KPI.

Svak økning i tolvmånedersveksten i KPI

Tolvmånedersveksten i KPI steg fra 1,6 prosent i mai til 1,7 prosent i juni. Oppgangen skyldes i stor grad en prisøkning på elektrisitet, fyringsoljer og annet brensel i juni i år, mot en nedgang på samme tid i fjor. I samme retning medvirket også bensinprisene, mens prisene på flyreiser bidro til å dempe oppgangen i tolvmånedersveksten.

Konsumprisindeksen. 1998=100
  Vekter
August 2004-
juli 2005
Indeks
Juni 2005
Endring i prosent
  Mai 2005-
juni 2005
Juni 2004-
juni 2005
Januar-juni 2004-
januar-juni 2005
KPI totalindeks 1 000,0  115,3 0,1 1,7 1,3
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer  116,0  108,8 0,5 1,7 1,4
Alkoholdrikker og tobakk 29,4  126,7 0,2 2,4 2,8
Klær og skotøy 59,8 70,7 -1,1 -6,0 -5,7
Bolig, lys og brensel  258,0  132,4 0,4 2,2 1,2
Møbler og husholdningsartikler mv. 71,8  100,3 -0,3 -0,2 -0,9
Helsepleie 27,7  129,0 0,2 2,6 2,6
Transport  175,2  121,0 0,2 4,3 4,3
Post og teletjenester 24,9 82,7 -1,2 0,9 -2,0
Kultur og fritid  126,6  106,8 0,1 0,9 0,9
Utdanning 3,2  142,3 - 0,9 0,9
Hotell- og restauranttjenester 38,5  124,4 - 1,8 1,8
Andre varer og tjenester 68,9  122,0 -0,1 2,1 1,8
           
KPI-JE    112,5 -0,1 1,4 1,4
KPI-JA    113,0 0,1 1,3 0,8
KPI-JAE    110,2 - 1,1 0,9