Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Svak oppgang i KPI
Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,1 prosent fra mai til juni 2005. Hovedårsaken til den svake oppgangen var prisøkning på elektrisitet og enkelte matvarer. Fra juni 2004 til juni 2005 har KPI steget med 1,7 prosent, mens KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) har økt med 1,1 prosent.
KPI var 115,3 (1998=100, dvs. referanseåret) per juni 2005 mot 113,4 på samme tid i fjor, en oppgang på 1,7 prosent. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,1 prosent i juni, det samme som i mai.
KPI opp 0,1 prosent fra mai til juni
Konsumprisindeksen steg med 0,1 prosent fra mai til juni, og måneden var generelt preget av relativt små prisendringer. Med en økning på 2,0 prosent sto elektrisitetsprisene bak det største bidraget til oppgangen i KPI fra mai til juni.
Prisene på matvarer medvirket også til oppgangen i KPI fra mai til juni, med en økning på 0,6 prosent. Oppgangen skyldes blant annet en sesongmessig prisøkning på friske grønnsaker.
Prisene på klær medvirket til å trekke KPI ned fra mai til juni, med et prisfall på 1,5 prosent.
Transport trakk KPI opp
KPI har steget med 1,7 prosent fra juni 2004 til juni 2005. Det største bidraget til tolvmånedersveksten kom fra gruppen transport. I likhet med bensinprisene har prisene på transporttjenester steget med 6,8 prosent de siste tolv måneder, der særlig prisene på passasjertransport med fly og båt har vist kraftige prisoppganger.
Betalt og beregnet husleie har steget med henholdsvis 2,1 og 1,9 prosent fra juni 2004 til juni 2005 og har dermed medvirket til oppgangen i KPI. Det samme gjorde prisene på produkter til vedlikehold og reparasjon av bolig med en prisoppgang på 4,2 prosent de siste tolv måneder.
Med en prisøkning på 6,2 prosent bidro også tjenester knyttet til kultur og fritid til oppgangen i KPI fra juni 2004 til juni 2005.
I motsatt retning trakk prisene på klær med en nedgang på 6,4 prosent fra juni 2004 til juni 2005. Med prisfall på 7,3 prosent de siste tolv måneder har også prisene på audiovisuelt utstyr medvirket til å dempe veksten i KPI.
Svak økning i tolvmånedersveksten i KPI
Tolvmånedersveksten i KPI steg fra 1,6 prosent i mai til 1,7 prosent i juni. Oppgangen skyldes i stor grad en prisøkning på elektrisitet, fyringsoljer og annet brensel i juni i år, mot en nedgang på samme tid i fjor. I samme retning medvirket også bensinprisene, mens prisene på flyreiser bidro til å dempe oppgangen i tolvmånedersveksten.
Konsumprisindeksen. 1998=100 |
Vekter
August 2004- juli 2005 |
Indeks
Juni 2005 |
Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mai 2005-
juni 2005 |
Juni 2004-
juni 2005 |
Januar-juni 2004-
januar-juni 2005 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 115,3 | 0,1 | 1,7 | 1,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 116,0 | 108,8 | 0,5 | 1,7 | 1,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholdrikker og tobakk | 29,4 | 126,7 | 0,2 | 2,4 | 2,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 59,8 | 70,7 | -1,1 | -6,0 | -5,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 258,0 | 132,4 | 0,4 | 2,2 | 1,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 71,8 | 100,3 | -0,3 | -0,2 | -0,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 27,7 | 129,0 | 0,2 | 2,6 | 2,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 175,2 | 121,0 | 0,2 | 4,3 | 4,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post og teletjenester | 24,9 | 82,7 | -1,2 | 0,9 | -2,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 126,6 | 106,8 | 0,1 | 0,9 | 0,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 3,2 | 142,3 | - | 0,9 | 0,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 38,5 | 124,4 | - | 1,8 | 1,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 68,9 | 122,0 | -0,1 | 2,1 | 1,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 112,5 | -0,1 | 1,4 | 1,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 113,0 | 0,1 | 1,3 | 0,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 110,2 | - | 1,1 | 0,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15