32424_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32424
Klær bidro mest til økning i konsumprisene
statistikk
2005-10-10T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. september 2005

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Klær bidro mest til økning i konsumprisene

Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,8 prosent fra august til september 2005. Indeksen ble hovedsakelig drevet opp av en prisoppgang på klær, samt prisøkninger på energivarene bensin og elektrisitet. Fra september 2004 til september 2005 steg KPI med 2,0 prosent, mens KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) økte med 1,3 prosent.

Konsumprisindeksen. Prosentvis endring fra samme måned året før

KPI var 116,0 (1998=100, dvs. referanseåret) per september 2005 mot 113,7 på samme tid i fjor, noe som tilsvarer en oppgang på 2,0 prosent. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,3 prosent i september, det samme som i august.

Prisoppgang på klær og energivarer

Klesprisene får tradisjonelt et oppsving i september, noe som også var tilfellet i inneværende år. Prisene på klær steg med 7,0 prosent fra august til september og var med dette den viktigste enkeltfaktoren bak veksten i KPI.

Energivarene bensin og elektrisitet bidro også til å trekke opp månedsveksten i KPI med prisøkninger på henholdsvis 3,3 og 2,3 prosent fra august til september.

Prisene knyttet til utdanning steg med 2,2 prosent fra siste måling, mens prisene på hotelltjenester steg med 3,5 prosent fra august til september.

Bensinprisene trakk KPI mest opp siste tolv måneder

KPI steg med 2,0 prosent fra september 2004 til september 2005. Det største bidraget til tolvmånedersveksten kom fra bensinprisene som steg med 17,5 prosent de siste tolv måneder.

Betalt og beregnet husleie steg med henholdsvis 2,3 og 2,2 prosent og bidro med dette til oppgangen i KPI fra september 2004 til september 2005. Det samme gjorde prisene knyttet til vedlikehold og reparasjon av bolig, som økte med 2,6 prosent.

Flere tjenester viste også prisøkninger fra september 2004 til september 2005, blant annet tjenester knyttet til kultur og fritid, helsetjenester og transporttjenester.

I motsatt retning trakk prisene på audiovisuelt utstyr med en nedgang på 8,8 prosent fra september 2004 til september 2005. Med et prisfall på 3,4 prosent de siste tolv måneder medvirket også klær til å dempe veksten i KPI.

Elektrisitetsprisene dro tolvmånedersveksten i KPI ned for tredje måned på rad. Fra september i fjor til september i år falt elektrisitetsprisene med 2,7 prosent.

Prisene på bensin trakk tolvmånedersveksten opp

Tolvmånedersveksten i KPI gikk opp fra 1,9 prosent i august til 2,0 prosent i september. Oppgangen skyldes hovedsakelig prisutviklingen på bensin som steg med 3,3 prosent fra august til september i år, mot en nedgang på 4,8 prosent i samme periode i fjor. I motsatt retning bidro klær som hadde en noe mindre prisvekst fra august til september 2005 enn i samme periode i fjor.

Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var uendret på 1,3 prosent fra august til september, mens tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) gikk fra 1,5 prosent i august til 1,7 prosent i september.

Konsumprisindeksen. 1998=100
  Vekter Indeks Endring i prosent
  August 2005-juli 2006 September 2005 August 2005-september 2005 September 2004-september 2005 Januar-september 2004-januar-september 2005
KPI totalindeks 1 000,0  116,0 0,8 2,0 1,5
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer  117,4  108,4 - 2,1 1,6
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk 29,9  126,9 0,1 2,3 2,7
Klær og skotøy 59,2 72,8 6,4 -3,1 -4,9
Boliger, lys og brensel  260,2  133,3 0,7 1,7 1,4
Møbler og husholdningsartikler mv. 69,6  100,2 0,7 0,4 -0,7
Helsepleie 28,1  131,5 - 3,2 2,9
Transport  173,1  122,7 0,6 5,6 4,5
Post og telekommunikasjoner 27,3 82,7 0,9 2,2 -1,1
Kultur og fritid  124,5  106,5 0,3 0,8 0,8
Utdanning 3,2  145,5 2,2 2,2 1,1
Hotell- og restauranttjenester 38,6  124,0 0,1 1,1 1,6
Andre varer og tjenester 68,9  122,2 - 2,1 1,8
           
KPI-JE    112,9 0,6 1,6 1,4
KPI-JA    113,7 0,8 1,7 1,0
KPI-JAE    110,6 0,7 1,3 1,0