32422_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32422
KPI opp 1,8 prosent siste tolv måneder
statistikk
2005-11-10T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. oktober 2005

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

KPI opp 1,8 prosent siste tolv måneder

Konsumprisindeksen (KPI) var uendret fra september til oktober 2005. Fra oktober 2004 til oktober 2005 steg KPI med 1,8 prosent, hovedsakelig på grunn av vesentlig oppgang i bensinprisene og mer moderate økninger i husleier og matvarepriser. KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) steg med 1,2 prosent fra oktober 2004 til oktober 2005.

Konsumprisindeksen. 1998=100

KPI var 116,0 (1998=100, dvs. referanseåret) per oktober 2005 mot 114,0 på samme tid i fjor, noe som tilsvarer en oppgang på 1,8 prosent. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,2 prosent i oktober, en nedgang på 0,1 prosentpoeng fra september.

Ingen endring fra september til oktober

Prisene på klær og sko steg med 1,2 prosent fra september til oktober i år. Veksten var mer moderat enn i forrige måned, men prisøkningene i gruppen klær og sko var likevel blant de viktigste enkeltfaktorene i retning av økt KPI.

Gruppen hotell- og restauranttjenester hadde også en prisøkning fra september til oktober 2005. Prisene steg totalt med 1,0 prosent, og det var prisene på hotelltjenester som steg mest.

Etter å ha trukket KPI opp i september, dempet energivarene bensin og elektrisitet impulsene til prisvekst i oktober. Bensinprisene falt med 2,0 prosent, mens prisene på elektrisitet falt med 0,7 prosent.


Matvareprisene bidro også til å trekke mot en nedgang i KPI med et prisfall fra september til oktober på 0,5 prosent.

Bensinprisene trakk KPI mest opp siste tolv måneder

KPI steg med 1,8 prosent fra oktober 2004 til oktober 2005, 0,2 prosentpoeng mindre enn tolvmånedersveksten i september. Det største bidraget kom også denne måneden fra bensinprisene som steg med 10,4 prosent de siste tolv måneder.

Betalt og beregnet husleie steg begge med 2,2 prosent fra oktober 2004 til oktober 2005 og var med dette en viktig faktor bak oppgangen i KPI. Det samme var prisene i gruppen vedlikehold og reparasjon av bolig, som samlet økte med 2,7 prosent.

Til tross for fallet i matvareprisene fra september til oktober 2005 steg prisene på matvarer med 2,3 prosent fra oktober 2004 til oktober 2005.

Flere tjenester viste også prisøkninger fra oktober 2004 til oktober 2005, blant annet tjenester knyttet til kultur og fritid, helsetjenester og transporttjenester.

Prisutviklingen på audiovisuelt utstyr bidro til å dempe veksten i KPI fra oktober 2004 til oktober 2005. Med en nedgang i prisene på 8,4 prosent i denne perioden, sto audiovisuelt utstyr for et av de tyngste negative bidragene. Med et prisfall på 3,3 prosent de siste tolv måneder medvirket også klær til å dempe veksten i KPI.

Lavere prisvekst siste tolv måneder

Tolvmånedersveksten i KPI gikk ned fra 2,0 prosent i september til 1,8 prosent i oktober. Nedgangen skyldes hovedsakelig prisutviklingen på bensin som falt med 2,0 prosent fra september til oktober i år, mot en økning på 4,2 prosent i samme periode i fjor. I motsatt retning bidro elektrisitet som hadde et mindre fall i prisene fra september til oktober 2005 enn i samme periode i fjor.

Tolvmånedersveksten i KPI-JAE falt med 0,1 prosentpoeng fra september til oktober og var dermed på 1,2 prosent i oktober, mot 1,3 prosent i september 2005. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) gikk fra 1,7 prosent i september tilbake til 1,5 prosent i oktober, det samme som i august.

Konsumprisindeksen. 1998=100
  Vekter Indeks Endring i prosent
         August 2005-
juli 2006
          Oktober
2005
     September 2005-
oktober 2005
     Oktober 2004-
oktober 2005
     Januar-oktober 2004 -
januar-oktober 2005
KPI totalindeks 1 000,0  116,0 - 1,8 1,5
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer  117,4  108,0 -0,4 2,2 1,6
Alk.hald.drikkevarer og tobakk 29,9  126,8 -0,1 2,3 2,6
Klede og skotøy 59,2 73,7 1,2 -2,9 -4,7
Bustad, lys og brensel  260,2  133,3 - 2,1 1,5
Møblar og hushaldsartiklar mv. 69,6  100,1 -0,1 -0,2 -0,6
Helsepleie 28,1  131,0 -0,4 2,7 2,8
Transport  173,1  122,3 -0,3 4,3 4,4
Post og telekommunikasjonar 27,3 83,7 1,2 - -1,0
Kultur og fritid  124,5  106,5 - 0,8 0,8
Utdanning 3,2  145,5 - 2,2 1,1
Hotell- og restauranttenester 38,6  125,2 1,0 1,8 1,6
Andre varer og tenester 68,9  122,2 - 1,7 1,8
           
KPI-JE    113,0 0,1 1,4 1,4
KPI-JA    113,8 0,1 1,5 1,1
KPI-JAE    110,7 0,1 1,2 1,0