Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
KPI opp 1,8 prosent siste tolv måneder
Konsumprisindeksen (KPI) var uendret fra september til oktober 2005. Fra oktober 2004 til oktober 2005 steg KPI med 1,8 prosent, hovedsakelig på grunn av vesentlig oppgang i bensinprisene og mer moderate økninger i husleier og matvarepriser. KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) steg med 1,2 prosent fra oktober 2004 til oktober 2005.
KPI var 116,0 (1998=100, dvs. referanseåret) per oktober 2005 mot 114,0 på samme tid i fjor, noe som tilsvarer en oppgang på 1,8 prosent. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,2 prosent i oktober, en nedgang på 0,1 prosentpoeng fra september.
Ingen endring fra september til oktober
Prisene på klær og sko steg med 1,2 prosent fra september til oktober i år. Veksten var mer moderat enn i forrige måned, men prisøkningene i gruppen klær og sko var likevel blant de viktigste enkeltfaktorene i retning av økt KPI.
Gruppen hotell- og restauranttjenester hadde også en prisøkning fra september til oktober 2005. Prisene steg totalt med 1,0 prosent, og det var prisene på hotelltjenester som steg mest.
Etter å ha trukket KPI opp i september, dempet energivarene bensin og elektrisitet impulsene til prisvekst i oktober. Bensinprisene falt med 2,0 prosent, mens prisene på elektrisitet falt med 0,7 prosent.
Matvareprisene bidro også til å trekke mot en nedgang i KPI med et prisfall fra september til oktober på 0,5 prosent.
Bensinprisene trakk KPI mest opp siste tolv måneder
KPI steg med 1,8 prosent fra oktober 2004 til oktober 2005, 0,2 prosentpoeng mindre enn tolvmånedersveksten i september. Det største bidraget kom også denne måneden fra bensinprisene som steg med 10,4 prosent de siste tolv måneder.
Betalt og beregnet husleie steg begge med 2,2 prosent fra oktober 2004 til oktober 2005 og var med dette en viktig faktor bak oppgangen i KPI. Det samme var prisene i gruppen vedlikehold og reparasjon av bolig, som samlet økte med 2,7 prosent.
Til tross for fallet i matvareprisene fra september til oktober 2005 steg prisene på matvarer med 2,3 prosent fra oktober 2004 til oktober 2005.
Flere tjenester viste også prisøkninger fra oktober 2004 til oktober 2005, blant annet tjenester knyttet til kultur og fritid, helsetjenester og transporttjenester.
Prisutviklingen på audiovisuelt utstyr bidro til å dempe veksten i KPI fra oktober 2004 til oktober 2005. Med en nedgang i prisene på 8,4 prosent i denne perioden, sto audiovisuelt utstyr for et av de tyngste negative bidragene. Med et prisfall på 3,3 prosent de siste tolv måneder medvirket også klær til å dempe veksten i KPI.
Lavere prisvekst siste tolv måneder
Tolvmånedersveksten i KPI gikk ned fra 2,0 prosent i september til 1,8 prosent i oktober. Nedgangen skyldes hovedsakelig prisutviklingen på bensin som falt med 2,0 prosent fra september til oktober i år, mot en økning på 4,2 prosent i samme periode i fjor. I motsatt retning bidro elektrisitet som hadde et mindre fall i prisene fra september til oktober 2005 enn i samme periode i fjor.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE falt med 0,1 prosentpoeng fra september til oktober og var dermed på 1,2 prosent i oktober, mot 1,3 prosent i september 2005. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) gikk fra 1,7 prosent i september tilbake til 1,5 prosent i oktober, det samme som i august.
Konsumprisindeksen. 1998=100 |
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2005-
juli 2006 |
Oktober
2005 |
September 2005-
oktober 2005 |
Oktober 2004-
oktober 2005 |
Januar-oktober 2004 -
januar-oktober 2005 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 116,0 | - | 1,8 | 1,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 117,4 | 108,0 | -0,4 | 2,2 | 1,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alk.hald.drikkevarer og tobakk | 29,9 | 126,8 | -0,1 | 2,3 | 2,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klede og skotøy | 59,2 | 73,7 | 1,2 | -2,9 | -4,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bustad, lys og brensel | 260,2 | 133,3 | - | 2,1 | 1,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møblar og hushaldsartiklar mv. | 69,6 | 100,1 | -0,1 | -0,2 | -0,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 28,1 | 131,0 | -0,4 | 2,7 | 2,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 173,1 | 122,3 | -0,3 | 4,3 | 4,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post og telekommunikasjonar | 27,3 | 83,7 | 1,2 | - | -1,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 124,5 | 106,5 | - | 0,8 | 0,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 3,2 | 145,5 | - | 2,2 | 1,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttenester | 38,6 | 125,2 | 1,0 | 1,8 | 1,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tenester | 68,9 | 122,2 | - | 1,7 | 1,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 113,0 | 0,1 | 1,4 | 1,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 113,8 | 0,1 | 1,5 | 1,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 110,7 | 0,1 | 1,2 | 1,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15