Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
KPI opp 1,6 prosent i 2005
Konsumprisindeksen steg med 1,6 prosent fra 2004 til 2005. Sterk prisvekst for drift og vedlikehold av biler, dyrere kultur- og fritidstjenester og prisøkninger på transporttjenester var viktige faktorer bak prisveksten. Klær og sko, samt audiovisuelt utstyr bidro i motsatt retning og dempet veksten i KPI. Årsveksten i konsumprisindeksen justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 1,0 prosent i 2005.
Konsumprisindeksen (KPI) var 115,1 (1998=100) i 2005, mot 113,3 i 2004 - en vekst på 1,6 prosent (årsveksten vil si gjennomsnittet av månedsindeksene i 2005 i forhold til tilsvarende gjennomsnitt for 2004).
Per desember 2005 var KPI 115,9, en nedgang på 0,1 prosent fra november. I desember 2004 var KPI 113,8, noe som innebærer en økning på 1,8 prosent de siste tolv måneder. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 0,9 prosent i desember 2005.
Årsvekst i konsumprisene på 1,6 prosent
Prisutviklingen for gruppen drift og vedlikehold av transportmidler var blant de viktigste faktorene til veksten i KPI fra 2004 til 2005. Bensinprisene økte med 8,8 prosent, prisene på reservedeler og tilbehør til biler økte med 8,5 prosent, mens prisene på vedlikehold og reparasjon av biler steg med totalt 4,8 prosent i perioden. Også transporttjenester, herunder flytakster og billettpriser på buss, tog og båt, bidro til veksten i KPI med en samlet prisstigning fra 2004 til 2005 på 5,4 prosent.
Husleien for leietakere og beregnet husleie for selveiere steg med henholdsvis 2,3 og 2,1 prosent i 2005, mens varer og tjenester for vedlikehold og reparasjon av bolig hadde en samlet prisvekst på 3,4 prosent.
I tillegg til prisøkninger på varer og tjenester knyttet til transport og bolig viste også en rekke andre tjenester prisoppgang fra 2004 til 2005. Særlig gjaldt dette innenfor kultur og fritid, samt helsetjenester som steg med henholdsvis 6,4 og 4,2 prosent.
Prisene på klær og skotøy bidro til å dempe veksten i KPI fra 2004 til 2005. Samlet falt prisene med 4,6 prosent, og det var klesprisene som falt mest med et snitt på 4,9 prosent.
Også prisene på audiovisuelt utstyr falt betydelig fra 2004 til 2005 og samlet utgjorde dette 7,9 prosent. Fra 2003 til 2004 falt prisene på audiovisuelt utstyr med 6,7 prosent
Klær og sko trakk KPI ned fra november til desember
Konsumprisindeksen gikk ned med 0,1 prosent fra november til desember 2005. Nedgangen skyldes blant annet at prisene på klær og sko samlet falt med 1,1 prosent.
Prisnedgang på blant annet teleutstyr og audiovisuelt utstyr var også med på å trekke KPI ned. Det samme gjorde matvarer og alkoholfrie drikkevarer, der særlig frisk frukt bidro til prisfallet.
I motsatt retning trakk prisøkninger på bensin og tjenester knyttet til vedlikehold og reparasjon av bolig. Prisene innenfor disse gruppene steg med henholdsvis 1,1 og 1,3 prosent fra november til desember 2005.
Fall i tolvmånedersveksten i KPI-JAE
Tolvmånedersvekst i KPI og KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) var uendret fra november til desember 2005, mens tolvmånedersveksten i KPI-JAE falt med 0,2 prosentpoeng fra 1,1 prosent i november til 0,9 prosent i desember. Årsaken til denne utviklingen var blant annet at matvarer og alkoholfrie drikkevarer trakk i retning av lavere tolvmånedersvekst, mens energivarene bensin og elektrisitet trakk i motsatt retning. Effektene utlignet hverandre i KPI og KPI-JA, mens KPI-JAE altså fikk et fall på 0,2 prosentpoeng.
Barnehageundersøkelsen inn i januarindeksen
Barnehageundersøkelsen som inngår i gruppen sosiale omsorgstjenester vil bli tatt inn i KPI for januar 2006 som publiseres 10. februar 2006. Denne undersøkelsen har tidligere kommet inn i februarindeksen. Dette innebærer at effekten av eventuelle endringer i barnehageprisene vil få utslag en måned tidligere enn hva som har vært tilfellet forhenværende år, noe som kan påvirke tolvmånedersendringene.
Konsumprisindeksen. 1998=100 |
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2005 - juli 2006 | Desember 2005 | November 2005-Desember 2005 | Desember 2004-desember 2005 | årsvekst 2004 - 2005 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 115,9 | -0,1 | 1,8 | 1,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 117,4 | 107,5 | -0,3 | 0,9 | 1,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 29,9 | 126,9 | - | 2,0 | 2,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 59,2 | 73,0 | -1,1 | -3,8 | -4,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 260,2 | 134,4 | 0,1 | 2,8 | 1,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 69,6 | 100,0 | -0,3 | 0,4 | -0,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 28,1 | 130,8 | -0,1 | 2,8 | 2,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 173,1 | 121,5 | 0,2 | 4,4 | 4,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post og telekommunikasjoner | 27,3 | 82,4 | -1,8 | 0,4 | -0,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 124,5 | 106,4 | - | 0,7 | 0,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 3,2 | 145,5 | - | 2,2 | 1,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 38,6 | 125,4 | - | 2,0 | 1,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 68,9 | 122,4 | 0,2 | 1,7 | 1,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 113,0 | -0,1 | 1,3 | 1,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 113,7 | -0,1 | 1,5 | 1,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 110,6 | -0,2 | 0,9 | 1,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15