Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Prisoppgang på klær
Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,3 prosent fra februar til mars 2006, hovedsakelig på grunn av økte priser på klær. KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) steg med 0,9 prosent fra mars 2005 til mars 2006, ned 0,1 prosentpoeng fra februar.
Konsumprisindeksen var 116,9 (1998=100, dvs. referanseåret) per mars 2006 mot 114,2 i mars 2005. Det gir en oppgang på 2,4 prosent de siste tolv måneder, ned fra 2,6 prosent i februar.
Økte klespriser fra februar til mars
Etter en svak økning i prisene på klær og sko forrige måned steg prisene med 2,8 prosent i mars. Klesprisene steg med 2,8 prosent, mens skotøy hadde en prisvekst på 3,0 prosent. Prisene har ennå ikke helt hentet seg inn etter sesongsalget, de ligger fortsatt 5,8 prosent under desembernivået.
Etter en kraftig prisoppgang fra januar til februar steg elektrisitetsprisene ytterligere med 1,5 prosent fra februar til mars. Til tross for at veksten er noe mer avdempet denne måneden, viste elektrisitetsprisene en fortsatt oppadgående trend. Det ble også registrert oppgang i husleie for leietakere og beregnet husleie for selveiere som begge gikk opp med 0,3 prosent.
Det ble i tillegg registrert en oppgang i tv-lisensen i mars.
I motsatt retning bidro lavere priser blant annet på audiovisuelt utstyr til å dempe prisveksten fra februar til mars.
Energivarer trekker opp KPI siste tolv måneder
KPI steg med 2,4 prosent fra mars 2005 til mars 2006. Det største bidraget til tolvmånedersveksten kom ikke uventet fra energivarene. Elektrisitetsprisene samlet sett steg med 25,1 prosent. Også prisene på bensin har økt markant de siste tolv måneder med 10,4 prosent. KPI uten energivarer (KPI-JE) steg med 1,1 prosent i samme periode.
Prisene økte også på en rekke tjenester. Helsetjenestene viste en kraftig prisoppgang på 8,4 prosent, men også tjenester knyttet til kultur og fritid, hotell- og transporttjenester ble dyrere.
Prisene på audiovisuelt utstyr og sosiale omsorgstjenester falt med henholdsvis 7,9 og 11,3 prosent, noe som bidro til å dempe veksten i KPI.
Fall i tolvmånedersveksten
Tolvmånedersveksten i KPI falt med 0,2 prosentpoeng fra februar til mars. Nedgangen skyldes hovedsakelig prisutviklingen på klær og skotøy. Denne gruppen hadde en mer dempet prisøkning fra februar til mars i år, sammenlignet med prisøkningen på 4,8 prosent på samme tid i fjor.
KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) var 2,2 prosent i mars, en nedgang i tolvmånedersveksten på 0,1 prosentpoeng fra februar. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var på 0,9 prosent, og falt også med 0,1 prosentpoeng fra forrige måned.
Konsumprisindeksen. 1998=100 |
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2005-
juli 2006 |
Mars 2006 |
Februar 2006-
mars 2006 |
Mars 2005-
mars 2006 |
Januar-mars 2005-
januar-mars 2006 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 116,9 | 0,3 | 2,4 | 2,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 117,4 | 108,8 | - | 0,9 | 1,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholdrikker og tobakk | 29,9 | 128,4 | - | 1,5 | 1,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 59,2 | 68,8 | 2,8 | -2,1 | -1,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 260,2 | 137,9 | 0,4 | 5,8 | 4,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 69,6 | 98,8 | -0,2 | -1,7 | -1,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 28,1 | 133,9 | -0,2 | 4,2 | 4,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 173,1 | 123,5 | 0,1 | 3,6 | 4,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post og teletjenester | 27,3 | 84,7 | -0,6 | 5,0 | 4,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 124,5 | 106,8 | 0,3 | 0,4 | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 3,2 | 145,5 | - | 2,2 | 2,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 38,6 | 127,2 | -0,1 | 2,4 | 2,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 68,9 | 120,6 | 0,3 | -1,2 | -1,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 113,2 | 0,3 | 1,1 | 1,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 114,3 | 0,4 | 2,2 | 2,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 110,6 | 0,3 | 0,9 | 0,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15