32412_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32412
Prisoppgang på klær
statistikk
2006-04-10T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. mars 2006

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Prisoppgang på klær

Konsumprisindeksen (KPI) steg med 0,3 prosent fra februar til mars 2006, hovedsakelig på grunn av økte priser på klær. KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) steg med 0,9 prosent fra mars 2005 til mars 2006, ned 0,1 prosentpoeng fra februar.

Konsumprisindeksen var 116,9 (1998=100, dvs. referanseåret) per mars 2006 mot 114,2 i mars 2005. Det gir en oppgang på 2,4 prosent de siste tolv måneder, ned fra 2,6 prosent i februar.

Konsumprisindeksen. Prosentvis endring fra samme måned året før

Økte klespriser fra februar til mars

Etter en svak økning i prisene på klær og sko forrige måned steg prisene med 2,8 prosent i mars. Klesprisene steg med 2,8 prosent, mens skotøy hadde en prisvekst på 3,0 prosent. Prisene har ennå ikke helt hentet seg inn etter sesongsalget, de ligger fortsatt 5,8 prosent under desembernivået.

Etter en kraftig prisoppgang fra januar til februar steg elektrisitetsprisene ytterligere med 1,5 prosent fra februar til mars. Til tross for at veksten er noe mer avdempet denne måneden, viste elektrisitetsprisene en fortsatt oppadgående trend. Det ble også registrert oppgang i husleie for leietakere og beregnet husleie for selveiere som begge gikk opp med 0,3 prosent.

Det ble i tillegg registrert en oppgang i tv-lisensen i mars.

I motsatt retning bidro lavere priser blant annet på audiovisuelt utstyr til å dempe prisveksten fra februar til mars.

Energivarer trekker opp KPI siste tolv måneder

KPI steg med 2,4 prosent fra mars 2005 til mars 2006. Det største bidraget til tolvmånedersveksten kom ikke uventet fra energivarene. Elektrisitetsprisene samlet sett steg med 25,1 prosent. Også prisene på bensin har økt markant de siste tolv måneder med 10,4 prosent. KPI uten energivarer (KPI-JE) steg med 1,1 prosent i samme periode.

Prisene økte også på en rekke tjenester. Helsetjenestene viste en kraftig prisoppgang på 8,4 prosent, men også tjenester knyttet til kultur og fritid, hotell- og transporttjenester ble dyrere.

Prisene på audiovisuelt utstyr og sosiale omsorgstjenester falt med henholdsvis 7,9 og 11,3 prosent, noe som bidro til å dempe veksten i KPI.

Fall i tolvmånedersveksten

Tolvmånedersveksten i KPI falt med 0,2 prosentpoeng fra februar til mars. Nedgangen skyldes hovedsakelig prisutviklingen på klær og skotøy. Denne gruppen hadde en mer dempet prisøkning fra februar til mars i år, sammenlignet med prisøkningen på 4,8 prosent på samme tid i fjor.

KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) var 2,2 prosent i mars, en nedgang i tolvmånedersveksten på 0,1 prosentpoeng fra februar. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var på 0,9 prosent, og falt også med 0,1 prosentpoeng fra forrige måned.

Konsumprisindeksen. 1998=100
  Vekter Indeks Endring i prosent
      August 2005-
juli 2006
    Mars 2006     Februar 2006-
mars 2006
    Mars 2005-
mars 2006
    Januar-mars 2005-
januar-mars 2006
KPI totalindeks 1 000,0  116,9 0,3 2,4 2,3
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer  117,4  108,8 - 0,9 1,1
Alkoholdrikker og tobakk 29,9  128,4 - 1,5 1,3
Klær og skotøy 59,2 68,8 2,8 -2,1 -1,6
Bolig, lys og brensel  260,2  137,9 0,4 5,8 4,8
Møbler og husholdningsartikler mv. 69,6 98,8 -0,2 -1,7 -1,1
Helsepleie 28,1  133,9 -0,2 4,2 4,5
Transport  173,1  123,5 0,1 3,6 4,0
Post og teletjenester 27,3 84,7 -0,6 5,0 4,6
Kultur og fritid  124,5  106,8 0,3 0,4 -
Utdanning 3,2  145,5 - 2,2 2,2
Hotell- og restauranttjenester 38,6  127,2 -0,1 2,4 2,5
Andre varer og tjenester 68,9  120,6 0,3 -1,2 -1,3
           
KPI-JE    113,2 0,3 1,1 1,1
KPI-JA    114,3 0,4 2,2 2,1
KPI-JAE    110,6 0,3 0,9 0,9