Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Oppgang i konsumprisene
Konsumprisindeksen (KPI) steg med 1,4 prosent fra august til september 2006. Prisen på elektrisitet er den viktigste enkeltfaktoren bak veksten, men også de fleste andre konsumgruppene viste oppgang. Fra september 2005 til september 2006 økte KPI med 2,6 prosent. KPI justert for energivarer og avgiftsendringer (KPI-JAE) økte med 0,5 prosent fra september 2005 til september 2006.
KPI var 119,0 (1998=100) per september 2006 mot 116,0 på samme tid i fjor. Det tilsvarer en tolvmånedersvekst på 2,6 prosent mot 1,9 prosent i august. tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 0,5 prosent i september, opp fra 0,4 prosent i august.
Prisene steg kraftig i september
Konsumprisene steg med 1,4 prosent fra august til september, og den sterke veksten skyldes en generell prisoppgang innen de aller fleste konsumgruppene. Klart sterkest bidrag til veksten kommer fra elektrisitet, hvor prisene, inklusiv nettleie og avgifter, økte med hele 21,0 prosent. Nettleie alene viste for øvrig en svak nedgang.
Etter salgsslutt i august har prisene på klær og skotøy økt 7,9 prosent i september, mens møbler og boligtekstiler steg med henholdsvis 1,9 prosent og 1,8 prosent.
Prisene på kultur- og fritidstjenester steg samlet med 2,1 prosent, mens hotelltjenester viste en prisoppgang på 6,8 prosent. Deler av prisoppgangen innen hotelltjenester kan skyldes at det fra 1. september 2006 ble innført 8 prosent merverdiavgift blant annet på utleie av hotellrom og hytter. Priser tilknyttet utdanning har steget med 2,3 prosent fra forrige måling i januar 2006.
Sterk prisvekst på elektrisitet de siste tolv månedene
KPI har steget med 2,6 prosent fra september 2005 til september 2006, og prisen på elektrisitet har bidratt sterkt til veksten. Etter et moderat prisfall i sommermånedene har elektrisitetsprisene steget kraftig i august og september, og prisen på elektrisitet, inklusiv nettleie og avgifter, er nå 48,1 prosent høyere enn i september 2005.
Høyere priser på tjenester bidrar også til veksten, men i atskillig mindre grad enn elektrisitetsprisene.
Prisene på kultur- og fritidstjenestene steg med 6,3 prosent, mens prisene på hotell- og restauranttjenester har økt med 4,7 prosent de siste tolv månedene. Prisene for transporttjenester har i samme periode økt med 5,1 prosent.
I motsatt retning trekker prisene på klær og sko, audiovisuelt utstyr, teletjenester og sosiale omsorgstjenester. Prisene på klær og sko har falt med 6,0 prosent fra september 2005 til september 2006, mens audiovisuelt utstyr viser en nedgang på 7,4 prosent i samme periode. Teletjenester og sosiale omsorgstjenester viser et fall i prisene på henholdsvis 7,7 prosent og 12,4 prosent.
Oppgang i tolvmånedersveksten
Tolvmånedersveksten steg med 0,7 prosentpoeng fra august til september, fra henholdsvis 1,9 prosent i august til 2,6 prosent i september, og den kraftige økningen skyldes først og fremst prisutviklingen på elektrisitet. Elektrisitetsprisene har en klart sterkere vekst i september i år enn på samme tidspunkt i fjor. Prisene på matvarer og alkoholholdige drikkevarer steg med 0,9 prosent i september i år, mot en nullendring i september i fjor. Prisene på klær og skotøy medvirket også noe til utviklingen i tolvmånedersveksten fra august til september.
Veksten i KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) var 2,4 prosent i september, en økning i tolvmånedersveksten med 0,8 prosentpoeng fra august. Tolvmånedersveksten i KPI uten energivarer og justert for avgiftsendringer (KPI-JAE) steg med 0,1 prosentpoeng i september, opp fra 0,4 prosent i august.
Konsumprisindeksen. 1998=100 |
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2006-
juli 2007 |
September 2006 |
August 2006-
september 2006 |
September 2005-
september 2006 |
Januar-september 2005 -
januar-september 2006 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 119,0 | 1,4 | 2,6 | 2,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 116,1 | 110,4 | 0,9 | 1,8 | 1,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholdrikker og tobakk | 29,9 | 129,8 | 0,1 | 2,3 | 1,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 59,2 | 68,4 | 7,9 | -6,0 | -3,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 265,0 | 144,8 | 3,4 | 8,6 | 5,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 66,0 | 98,3 | 0,8 | -1,9 | -1,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 29,5 | 134,7 | -0,2 | 2,4 | 3,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 176,0 | 125,4 | -1,0 | 2,2 | 3,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post og teletjenester | 27,6 | 80,4 | 0,8 | -2,8 | 2,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 124,0 | 107,3 | 0,5 | 0,8 | 0,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 3,2 | 148,8 | 2,3 | 2,3 | 2,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 37,6 | 129,8 | 1,2 | 4,7 | 3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 65,9 | 121,3 | 0,3 | -0,7 | -1,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 113,8 | 0,9 | 0,8 | 1,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 116,4 | 1,6 | 2,4 | 2,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 111,2 | 0,9 | 0,5 | 0,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15