Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Høyere priser på klær
Konsumprisindeksen (KPI) økte med 0,6 prosent fra februar til mars 2007. Oppgangen skyldtes hovedsakelig økte priser på klær og bensin. Fra mars 2006 til mars 2007 steg KPI med 1,1 prosent. Veksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var på 1,5 prosent i samme periode.
KPI var 118,2 (1998=100) per mars 2007 mot 116,9 på samme tid i fjor. Dette tilsvarer en tolvmånedersvekst på 1,1 prosent, opp fra 0,8 prosent i februar. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,5 prosent i mars, opp 0,4 prosentpoeng fra februar.
Økte klespriser fra februar til mars
Etter en økning på 1,5 prosent i prisene på klær og skotøy i februar, steg prisene samlet med 5,4 prosent i mars. Klesprisene ble registrert med en oppgang på 5,9 prosent, noe mer enn prisene på skotøy som gikk opp med 3,2 prosent. Til tross for prisoppgang i februar og mars har ikke prisene hentet seg inn etter sesongsalget, samlet lå prisene i mars fortsatt 5,0 prosent under desembernivået.
Bensinprisene gikk opp med 2,9 prosent og bidro dermed også til økningen i KPI i mars. Andre medvirkende årsaker til veksten i KPI var prisene på teleutstyr som viste en sterk oppgang, og prisene på alkoholfrie drikkevarer som steg med 2,8 prosent. I tillegg ble det registrert en økning i tv-lisensen i mars.
Etter vedvarende prisfall fra september i fjor, falt elektrisitetsprisene ytterligere fra februar til mars med 2,5 prosent. Elektrisitetsprisene i mars lå dermed 34,2 prosent under prisnivået i september.
Lav prisvekst siste tolv måneder
KPI økte med 1,1 prosent fra mars 2006 til mars 2007. Størst bidrag kom fra prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer og produkter og tjenester for vedlikehold og reparasjon av bolig som økte med henholdsvis 2,8 og 5,2 prosent.
Andre viktige bidrag til tolvmånedersveksten kom fra høyere priser på tjenester. Prisene på kultur- og fritidstjenester steg med 7,2 prosent, transporttjenester viste en prisvekst på 4,0 prosent, mens prisene på hotellovernattinger gikk opp med 10,9 prosent. I tillegg økte prisene knyttet til vedlikehold og reparasjon på verksted (av motorkjøretøy) med 6,5 prosent.
I likhet med foregående måned bidro elektrisitetsprisene i mars til å redusere tolvmånedersveksten i KPI. Elektrisitetsprisene lå 14,9 prosent lavere enn på samme tid i fjor. Veksten i KPI uten elektrisitet (KPI-JEL) var på 1,7 prosent.
Med et prisfall på 4,4 prosent medvirket også klesprisene til å dempe veksten i KPI siste tolv måneder. Det samme gjorde prisene på teletjenester og audiovisuelt utstyr som gikk ned med henholdsvis 8,0 og 6,9 prosent.
Oppgang i tolvmånedersveksten i KPI og KPI-JAE
Tolvmånedersveksten i KPI gikk opp fra 0,8 prosent i februar til 1,1 prosent i mars. Oppgangen skyldtes først og fremst prisutviklingen på klær. Som nevnt steg klesprisene med 5,9 prosent i mars i år, en klart sterkere økning enn i mars i fjor. Tilsvarende steg bensinprisene i mars i år langt kraftigere enn i mars i fjor. Andre viktige bidrag til økningen i tolvmånedersveksten i KPI kom blant annet fra teleutstyr og produkter til vedlikehold og reparasjon av bolig.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE gikk opp fra 1,1 til 1,5 prosent, mens KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) steg fra 0,6 til 0,9 prosent fra februar til mars 2007.
KPI og KPI-JAE sesongjustert
Fra og med publisering av aprilindeksen 10. mai vil det legges ut sesongjusterte totalindekser for KPI og KPI-JAE i statistikkbanken.
Konsumprisindeksen. 1998=100 |
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2006-
juli 2007 |
Mars 2007 |
Februar 2007-
mars 2007 |
Mars 2006-
mars 2007 |
Januar-mars 2006 -
januar-mars 2007 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 118,2 | 0,6 | 1,1 | 1,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 116,1 | 111,8 | 0,4 | 2,8 | 2,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholdrikker og tobakk | 29,9 | 130,9 | -0,1 | 1,9 | 2,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 59,2 | 66,1 | 5,4 | -3,9 | -5,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 265,0 | 137,5 | -0,2 | -0,3 | 1,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 66,0 | 100,5 | 0,5 | 1,7 | 1,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 29,5 | 136,9 | - | 2,2 | 1,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 176,0 | 126,0 | 0,6 | 2,0 | 1,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post og teletjenester | 27,6 | 86,2 | 3,4 | 1,8 | -0,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 124,0 | 108,0 | 0,4 | 1,1 | 1,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 3,2 | 148,8 | - | 2,3 | 2,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 37,6 | 132,5 | 0,3 | 4,2 | 3,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 65,9 | 122,7 | 0,2 | 1,7 | 1,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 115,1 | 0,6 | 1,7 | 1,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 115,3 | 0,6 | 0,9 | 0,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 112,3 | 0,7 | 1,5 | 1,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15