Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Sesongsalg ga lavere konsumpriser
Konsumprisindeksen (KPI) sank 0,1 prosent fra mai til juni 2007. Lavere priser på klær bidro sterkest til nedgangen, men også prisfall på møbler og elektrisitet trakk ned. De siste tolv månedene steg konsumprisene med 0,4 prosent. Veksten i KPI justert for endringer i avgifter og uten energivarer (KPI-JAE) økte med 1,3 prosent i samme periode.
KPI var 118,2 (1998=100) per juni 2007, mot 117,7 på samme tid i fjor. Dette tilsvarer en tolvmånedersvekst på 0,4 prosent. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,3 prosent i juni, ned 0,1 prosentpoeng fra mai.
Sesongsalg på klær og møbler
Konsumprisene viste en nedgang på 0,1 prosent fra mai til juni. En viktig faktor bak nedgangen var sesongsalg på klær, der prisfallet har vært 1,7 prosent. Juni har også vært salgsperiode for møbelforretningene, og prisene på møbler og tepper falt samlet sett med 1,2 prosent.
Elektrisitetsprisene var også i juni en viktig bidragsyter til å dempe prisveksten. Det ble registrert en prisnedgang på 1,3 prosent i elektrisitetsprisene, inkludert nettleie fra mai til juni. Flyprisene viste en nedgang på 2,3 prosent fra forrige måned.
I motsatt retning trakk prisene på matvarer opp 0,8 prosent, der typiske sesongvarer dominerte veksten.
Lav tolvmånedersvekst
KPI steg med 0,4 prosent fra juni 2006 til juni 2007. Prisene på produkter og tjenester tilknyttet vedlikehold og reparasjon av bolig økte med 6,7 prosent, og bidro dermed mest til KPI-veksten. Med en prisvekst på 2,6 prosent, medvirket også matvarer til samlet vekst. Det ble registrert høyere priser innenfor de fleste matvaregruppene, og det var særlig bearbeidede kjøttprodukter som trakk matvareprisene opp.
Elektrisitetsprisene, inklusive nettleie, var 24,9 prosent lavere i juni 2007 enn på samme tid i fjor. Lavere elektrisitetspriser var den mest framtredende faktoren til å dempe KPI-veksten. Klesprisene falt med 5,4 prosent de siste tolv månedene.
Andre bidrag til tolvmånedersveksten kom fra høyere priser på tjenester. Prisene innenfor kultur og fritid økte med 6,2 prosent, mens prisene på hotell- og restauranttjenester steg samlet sett med 4,3 prosent. Transporttjenestene viste samlet sett også prisoppgang de siste tolv månedene.
Tolvmånedersveksten i KPI gikk opp fra 0,3 prosent i mai til 0,4 prosent i juni. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) steg fra 0,1 prosent i mai til 0,2 prosent i juni.
Konsumprisindeksen. 1998=100 |
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2006-
juli 2007 |
Juni 2007 |
Mai 2007-
juni 2007 |
Juni 2006-
juni 2007 |
Januar- juni 2006-
januar-juni 2007 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 118,2 | -0,1 | 0,4 | 0,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 116,1 | 113,0 | 0,7 | 2,6 | 2,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholdrikker og tobakk | 29,9 | 130,8 | - | 1,5 | 1,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 59,2 | 65,6 | -1,6 | -5,1 | -5,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 265,0 | 136,7 | -0,2 | -1,5 | -0,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 66,0 | 100,3 | -0,3 | 1,9 | 1,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 29,5 | 136,7 | -0,1 | 2,2 | 2,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 176,0 | 127,6 | - | 1,8 | 1,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post og teletjenester | 27,6 | 81,2 | -1,0 | -5,0 | -1,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 124,0 | 108,0 | -0,1 | 0,7 | 0,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 3,2 | 148,8 | - | 2,3 | 2,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 37,6 | 133,6 | 0,4 | 4,3 | 3,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 65,9 | 123,1 | - | 1,9 | 2,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 115,3 | -0,1 | 1,4 | 1,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 115,3 | -0,1 | 0,2 | 0,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 112,5 | -0,1 | 1,3 | 1,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | 112,2 | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15