32382_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32382
Sesongsalg ga lavere konsumpriser
statistikk
2007-07-10T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. juni 2007

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Sesongsalg ga lavere konsumpriser

Konsumprisindeksen (KPI) sank 0,1 prosent fra mai til juni 2007. Lavere priser på klær bidro sterkest til nedgangen, men også prisfall på møbler og elektrisitet trakk ned. De siste tolv månedene steg konsumprisene med 0,4 prosent. Veksten i KPI justert for endringer i avgifter og uten energivarer (KPI-JAE) økte med 1,3 prosent i samme periode.

Konsumprisindeksen. Prosentvis endring fra samme måned året før

KPI var 118,2 (1998=100) per juni 2007, mot 117,7 på samme tid i fjor. Dette tilsvarer en tolvmånedersvekst på 0,4 prosent. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,3 prosent i juni, ned 0,1 prosentpoeng fra mai.

Sesongsalg på klær og møbler

Konsumprisene viste en nedgang på 0,1 prosent fra mai til juni. En viktig faktor bak nedgangen var sesongsalg på klær, der prisfallet har vært 1,7 prosent. Juni har også vært salgsperiode for møbelforretningene, og prisene på møbler og tepper falt samlet sett med 1,2 prosent.

Elektrisitetsprisene var også i juni en viktig bidragsyter til å dempe prisveksten. Det ble registrert en prisnedgang på 1,3 prosent i elektrisitetsprisene, inkludert nettleie fra mai til juni. Flyprisene viste en nedgang på 2,3 prosent fra forrige måned.

I motsatt retning trakk prisene på matvarer opp 0,8 prosent, der typiske sesongvarer dominerte veksten.

Lav tolvmånedersvekst

KPI steg med 0,4 prosent fra juni 2006 til juni 2007. Prisene på produkter og tjenester tilknyttet vedlikehold og reparasjon av bolig økte med 6,7 prosent, og bidro dermed mest til KPI-veksten. Med en prisvekst på 2,6 prosent, medvirket også matvarer til samlet vekst. Det ble registrert høyere priser innenfor de fleste matvaregruppene, og det var særlig bearbeidede kjøttprodukter som trakk matvareprisene opp.

Elektrisitetsprisene, inklusive nettleie, var 24,9 prosent lavere i juni 2007 enn på samme tid i fjor. Lavere elektrisitetspriser var den mest framtredende faktoren til å dempe KPI-veksten. Klesprisene falt med 5,4 prosent de siste tolv månedene.

Andre bidrag til tolvmånedersveksten kom fra høyere priser på tjenester. Prisene innenfor kultur og fritid økte med 6,2 prosent, mens prisene på hotell- og restauranttjenester steg samlet sett med 4,3 prosent. Transporttjenestene viste samlet sett også prisoppgang de siste tolv månedene.

Tolvmånedersveksten i KPI gikk opp fra 0,3 prosent i mai til 0,4 prosent i juni. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) steg fra 0,1 prosent i mai til 0,2 prosent i juni.

Konsumprisindeksen. 1998=100
  Vekter Indeks Endring i prosent
  August 2006-
juli 2007
Juni 2007 Mai 2007-
juni 2007
Juni 2006-
juni 2007
Januar- juni 2006-
januar-juni 2007
KPI totalindeks 1 000,0  118,2 -0,1 0,4 0,7
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer  116,1  113,0 0,7 2,6 2,4
Alkoholdrikker og tobakk 29,9  130,8 - 1,5 1,9
Klær og skotøy 59,2 65,6 -1,6 -5,1 -5,4
Bolig, lys og brensel  265,0  136,7 -0,2 -1,5 -0,6
Møbler og husholdningsartikler mv. 66,0  100,3 -0,3 1,9 1,4
Helsepleie 29,5  136,7 -0,1 2,2 2,2
Transport  176,0  127,6 - 1,8 1,8
Post og teletjenester 27,6 81,2 -1,0 -5,0 -1,9
Kultur og fritid  124,0  108,0 -0,1 0,7 0,9
Utdanning 3,2  148,8 - 2,3 2,3
Hotell- og restauranttjenester 37,6  133,6 0,4 4,3 3,8
Andre varer og tjenester 65,9  123,1 - 1,9 2,0
           
KPI-JE    115,3 -0,1 1,4 1,4
KPI-JA    115,3 -0,1 0,2 0,4
KPI-JAE    112,5 -0,1 1,3 1,3
KPI-JAE sesongjustert    112,2 -