Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Kraftig sommertilbud på klær
Konsumprisindeksen (KPI) falt med 0,3 prosent fra juni til juli 2007. Nedgangen skyldtes hovedsakelig tilbudspriser på klær og skotøy. De siste tolv månedene steg KPI med 0,4 prosent, mens KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) økte med 1,4 prosent.
KPI var 117,9 (1998=100) per juli 2007, mot 117,4 på samme tid i fjor. Dette tilsvarer en tolvmånedersvekst på 0,4 prosent, uendret fra juni. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,4 prosent i juli, opp 0,1 prosentpoeng fra juni.
Prisfall på klær og skotøy
Prisene på klær og skotøy falt samlet med 7,0 prosent og var den viktigste årsaken til nedgangen i konsumprisindeksen fra juni til juli. Det er svært vanlig med sommersalg på klær og skotøy, men i år var prisfallet kraftigere enn på mange år. Hotelltjenester var også preget av tilbudspriser i juli, noe som ga en prisnedgang på 7,1 prosent fra juni. Med et prisfall på 1,1 prosent medvirket også audiovisuelt utstyr til nedgangen.
Prisene på matvarer gikk opp med 0,4 prosent fra juni til juli, noe som blant annet må ses i sammenheng med jordbruksoppgjøret som trådte i kraft 1. juli 2007. Det var særlig prisøkninger på enkelte meieriprodukter samt egg, kjøtt, fisk og grønnsaker som medvirket til oppgangen i matvareprisene. Prisene på alkoholfrie drikkevarer steg med 2,6 prosent fra juni til juli. Oppgangen skyldtes hovedsakelig prisøkning på kaffe.
Med en samlet oppgang på 1,2 prosent medvirket prisene på transporttjenester til å dempe nedgangen i samlet KPI. Flyreiser viste en prisøkning på 1,5 prosent, noe som blant annet kan forklares med høyere sikkerhetsavgift. Det ble også registrert prisøkning for passasjertransport på vei og i båt. Høyere bensinpriser og husleier medvirket også til å dempe nedgangen.
Konsumprisene opp 0,4 prosent siste tolv måneder
KPI steg med 0,4 prosent fra juli 2006 til juli 2007. Med en prisoppgang på 6,5 prosent på varer og tjenester knyttet til vedlikehold og reparasjon av bolig, var dette blant de viktigste årsakene til veksten i KPI. Det samme gjaldt prisene på matvarer og alkoholfrie drikkvarer som samlet steg med 3,0 prosent fra juli i fjor til juli i år.
Betalt og beregnet husleie steg med henholdsvis 1,9 og 1,5 prosent og medvirket dermed også til oppgangen i KPI. Det samme gjorde økte priser på en rekke tjenester, blant annet tjenester knyttet til kultur og fritid, helse-, transport-, hotell- og restauranttjenester.
Det var relativt få, men tunge komponenter i KPI som bidro til å dempe tolvmånedersveksten. Elektrisitetsprisene hadde størst effekt med et fall på 24 prosent fra juli i fjor til juli i år. I samme retning trakk prisene på klær, teletjenester og audiovisuelt utstyr, alle med betydelige prisnedganger.
Tolvmånedersveksten i KPI var 0,4 prosent i juli, uendret fra juni. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE gikk opp fra 1,3 prosent i juni til 1,4 prosent i juli, mens KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) steg fra 0,2 prosent i juni til 0,3 prosent i juli.
Metodeendringer i augustindeksen
I indeksen for flyreiser, elektrisitet og bøker vil det fra og med augustindeksen som publiseres 10. september 2007, bli tatt i bruk nye metoder. Her kan du kan lese mer om endringene for flyreiser .
Indeksen for elektrisitet har hittil bestått av standard variabel kraftpris i tillegg til nettleie, men vil fra augustindeksen også inkludere fastpriskontrakter og spotpris.
Metoden for prismåling av bøker vil også delvis bli endret. Basert på et langt større datamateriale for skjønnlitteratur vil vi følge et utvalg av homogene bokgrupper, der titlene kan variere mellom to perioder.
Konsumprisindeksen. 1998=100 |
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2006-juli 2007 | Juli 2007 | Juni 2007-juli 2007 | Juli 2006-juli 2007 | Jan.-juli 2006 - jan.-juli 2007 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 117,9 | -0,3 | 0,4 | 0,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 116,1 | 113,7 | 0,6 | 3,0 | 2,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholdrikker og tobakk | 29,9 | 130,9 | 0,1 | 1,1 | 1,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 59,2 | 61,0 | -7,0 | -5,9 | -5,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 265,0 | 136,8 | 0,1 | -1,2 | -0,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 66,0 | 100,2 | -0,1 | 1,8 | 1,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 29,5 | 137,5 | 0,6 | 2,7 | 2,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 176,0 | 128,1 | 0,4 | 1,2 | 1,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post og teletjenester | 27,6 | 82,0 | 1,0 | -2,0 | -2,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 124,0 | 107,8 | -0,2 | 0,6 | 0,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 3,2 | 148,8 | - | 2,3 | 2,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 37,6 | 132,9 | -0,5 | 4,7 | 3,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 65,9 | 123,3 | 0,2 | 1,8 | 1,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 115,0 | -0,3 | 1,5 | 1,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 115,0 | -0,3 | 0,3 | 0,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 112,1 | -0,4 | 1,4 | 1,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | 112,3 | 0,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15