Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Lav månedsvekst i KPI
Konsumprisindeksen (KPI) økte med 0,1 prosent fra februar til mars 2008, og den lave månedsveksten skyldtes i hovedsak utviklingen i elektrisitetsprisene. Fra mars 2007 til mars 2008 steg KPI med 3,2 prosent, mens KPI-JAE økte med 2,1 prosent i samme periode.
KPI var 122,0 (1998=100) per mars 2008 mot 118,2 i samme måned i fjor. Dette tilsvarte en tolvmånedersvekst på 3,2 prosent i mars, ned 0,5 prosentpoeng fra februar. KPI-JAE steg 0,6 prosent fra februar til mars 2008.
Elektrisitetsprisene falt i mars
KPI økte med 0,1 prosent fra februar til mars 2008. Det var høyere priser på klær som bidro mest til økningen, med en oppgang i prisene på 4,0 prosent. Økte priser på flyreiser, dyrere drivstoff og smøremidler samt økning i husleiene medvirket også til at KPI økte fra februar til mars. Økningen i flyprisene i mars var sannsynligvis påvirket av høyere priser i forbindelse med påsken.
Den viktigste årsaken til at månedsendringen i KPI ble lav, var et kraftig prisfall på elektrisitet inkludert nettleie som totalt sett falt med 11,9 prosent. Det var særlig prisfallet i spotmarkedet som påvirket den samlede prisutviklingen på elektrisitet. Fra februar til mars var det også et kraftig prisfall på bøker, mest sannsynlig påvirket av Mammutsalget. I tillegg viste prisene på alkoholfrie drikkevarer en nedgang sist måned.
Fall i tolvmånedersveksten
KPI steg med 3,2 prosent fra mars 2007 til mars 2008. Til tross for at prisene på elektrisitet falt fra februar til mars, var de likevel 15,5 prosent høyere enn på samme tid i fjor, og utgjorde dermed det viktigste bidraget til tolvmånedersveksten i KPI. Kraftig prisvekst på flyreiser, samt drivstoff og smøremidler, medvirket også til å trekke opp tolvmånedersveksten i KPI.
Konsumgrupper som bidro til å dempe den samlede prisveksten, på grunn av prisfall de siste tolv måneder, var audiovisuelt utstyr, teleutstyr og klær.
Tolvmånedersveksten i KPI gikk fra 3,7 prosent i februar til 3,2 prosent i mars 2008. Endringen skyldtes i all hovedsak utviklingen i prisene på elektrisitet.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE gikk fra 2,2 prosent i februar til 2,1 prosent i mars 2008.
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2007-
juli 2008 |
Mars 2008 |
Februar 2008-
mars 2008 |
Mars 2007-
mars 2008 |
Januar-mars 2007-
januar-mars 2008 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 122,0 | 0,1 | 3,2 | 3,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 113,8 | 115,8 | 0,3 | 3,6 | 3,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 28,0 | 134,7 | 0,3 | 2,9 | 2,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 58,4 | 63,4 | 3,8 | -4,1 | -3,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 280,7 | 145,9 | -1,6 | 6,1 | 7,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 63,4 | 103,3 | 0,3 | 2,8 | 2,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 29,1 | 141,9 | - | 3,7 | 3,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 180,0 | 132,4 | 1,5 | 5,1 | 4,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post og telekommunikasjoner | 25,4 | 77,0 | 0,7 | -10,7 | -8,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 121,9 | 107,8 | -0,6 | -0,2 | 0,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 3,2 | 150,9 | - | 1,4 | 1,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 35,2 | 138,7 | 0,3 | 4,7 | 5,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 60,9 | 126,7 | 0,5 | 3,3 | 2,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 117,6 | 0,7 | 2,2 | 2,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 119,0 | - | 3,2 | 3,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 114,7 | 0,6 | 2,1 | 2,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | 114,4 | 0,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15