Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Økte priser på transport
KPI steg med 0,2 prosent fra mai til juni 2008. Det var økte priser på varer og tjenester innenfor transport som bidro mest til oppgangen. Fra juni 2007 til juni 2008 gikk KPI opp med 3,4 prosent. KPI-JAE økte med 2,4 prosent siste tolv måneder.
Konsumprisindeksen (KPI) var 122,2 (1998=100) per juni 2008 mot 118,2 i samme måned i fjor. Dette svarte til en tolvmånedersvekst på 3,4 prosent, mot 3,1 prosent i mai. Tolvmånedersveksten i konsumprisindeksen justert for endringer i avgifter og uten energivarer (KPI-JAE) var 2,4 prosent i juni 2008, mot 2,3 prosent i mai. Fra mai til juni 2008 viste KPI-JAE ingen endring.
Transport trakk månedsveksten opp
KPI gikk opp med 0,2 prosent fra mai til juni. Det var særlig økte priser på varer og tjenester til transport som bidro til oppgangen. Prisene på drivstoff og smøremidler økte med 2,8 prosent. Flybillettprisene steg med 25,7 prosent i juni, etter en nedgang i mai. Det var særlig billettprisene på utenlandsreiser som trakk opp. Se mer informasjon om flyreiser i KPI . Det ble også registrert klar oppgang i prisene på pakketurer siden forrige måling i juni i fjor, og pakketurer bidro dermed også til økningen i konsumprisene fra mai til juni.
Etter flere måneder med nedgang, gikk elektrisitetsprisene inkludert nettleie opp 1,0 prosent i juni.
Salg og sesongvarer var faktorer som trakk månedsveksten i KPI i motsatt retning. Tilbudsaktivitet gjorde at prisene på klær falt med 2,8 prosent. Også prisene på møbler og audiovisuelt utstyr gikk ned i juni. Matvareprisene falt 0,9 prosent. Nedgangen skyldtes særlig lavere priser på en rekke norskproduserte grønnsaker.
Økte energipriser ga høyere tolvmånedersvekst
KPI steg med 3,4 prosent fra juni 2007 til juni 2008. Det viktigste bidraget til oppgangen var økte energipriser. Prisene på elektrisitet, fyringsolje og annet brensel økte med 17,5 prosent, mens prisene på drivstoff og smøremidler steg 12,7 prosent. KPI uten energivarer (KPI-JE) viser energivarenes betydning i KPI. Denne hadde en oppgang på 2,3 prosent siste tolv måneder, noe som er klart lavere enn veksten i KPI i samme periode.
Økte priser på en rekke tjenester bidro også til oppgangen. Prisene på hotell- og restauranttjenester, tjenester knyttet til kultur og fritid og transporttjenester økte med henholdsvis 5,5, 5,7 og 4,6 prosent.
Fallende priser på audiovisuelt utstyr og klær bidro mest til å dempe veksten i KPI de siste tolv månedene.
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2007-
juli 2008 |
Juni 2008 |
Mai 2008-
juni 2008 |
Juni 2007-
juni 2008 |
Januar-juni 2007-
januar-juni 2008 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 122,2 | 0,2 | 3,4 | 3,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 113,8 | 116,5 | -0,9 | 3,1 | 3,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 28,0 | 135,1 | 0,1 | 3,3 | 2,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 58,4 | 63,1 | -2,5 | -3,8 | -3,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 280,7 | 144,3 | 0,2 | 5,6 | 6,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 63,4 | 103,3 | -0,4 | 3,0 | 2,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 29,1 | 141,6 | - | 3,6 | 3,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 180,0 | 133,3 | 1,5 | 4,5 | 3,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 25,4 | 77,2 | -1,0 | -4,9 | -7,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 121,9 | 109,8 | 0,7 | 1,7 | 0,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 3,2 | 150,9 | - | 1,4 | 1,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 35,2 | 140,9 | 0,6 | 5,5 | 5,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 60,9 | 127,6 | 0,2 | 3,7 | 3,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 118,0 | - | 2,3 | 2,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 119,3 | 0,2 | 3,5 | 3,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 115,2 | - | 2,4 | 2,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | 115,0 | 0,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15