Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Økte matvarepriser
KPI steg med 0,7 prosent fra juni til juli 2008. Det var særlig veksten i prisene på elektrisitet, matvarer og drivstoff som bidro til oppgangen. Fra juli 2007 til juli 2008 gikk KPI opp med 4,3 prosent. KPI-JAE økte med 2,9 prosent siste tolv måneder.
Konsumprisindeksen (KPI) var 123,0 (1998=100) per juli 2008, mot 117,9 i samme måned i fjor. Dette svarer til en tolvmånedersvekst på 4,3 prosent, mot 3,4 prosent i juni. Tolvmånedersveksten i konsumprisindeksen justert for endringer i avgifter og uten energivarer (KPI-JAE) var 2,9 prosent i juli 2008, mot 2,4 prosent i juni. Fra juni til juli 2008 økte KPI-JAE med 0,2 prosent.
Prisoppgang på matvarer, elektrisitet og drivstoff
KPI gikk opp med 0,7 prosent fra juni til juli. Prisene på matvarer økte med 2,1 prosent. Det var særlig prisene på kjøttvarer, brød og kornprodukter, samt meieriprodukter som bidro til oppgangen. Oppgangen på disse produktene må sees i sammenheng med jordbruksoppgjøret med virkning fra 1. juli. Prisene på friske grønnsaker trakk i motsatt retning, noe som kan forklares med sesongmessige svingninger. I tillegg til prisoppgang på matvarer, viste også brus og mineralvann prisøkning fra juni til juli.
Prisene på elektrisitet inkludert nettleie steg med 9,6 prosent i juli, og for drivstoff og smøremidler steg prisene med 2,9 prosent. Teleutstyr ble også registrert med prisoppgang siste måned. Aviser viste også noe prisoppgang, og det var først og fremst løssalgsavisene som steg i pris.
Tilbudsaktivitet på klær dempet prisoppgangen. Prisene på klær falt med 6,7 prosent fra juni til juli. Det ble også registrert tilbudspriser på hotelltjenester og audiovisuelt utstyr i juli.
Høyeste tolvmånedersvekst på over fem år
KPI steg med 4,3 prosent fra juli 2007 til juli 2008. Dette er den kraftigste tolvmånedersveksten i KPI siden februar 2003. Det viktigste bidraget til oppgangen var økte priser på elektrisitet inkludert nettleie, som steg med 28,2 prosent. Andre viktige forklaringer på oppgangen i KPI var prisvekst for drift og vedlikehold av transportmidler og matvarer, hvor prisene steg med henholdsvis 11,0 og 4,8 prosent. Tjenester og utstyr knyttet til kultur og fritid står også for noe av prisoppgangen.
Fallende priser på klær, audiovisuelt utstyr og teletjenester bidro til å dempe veksten i KPI de siste tolv månedene.
Endring i tolvmånedersveksten
Tolvmånedersveksten i KPI steg fra 3,4 prosent i juni til 4,3 prosent i juli, en endring på 0,9 prosentpoeng. Økningen skyldes i all hovedsak utviklingen i prisene på elektrisitet, matvarer og drivstoff. Disse komponentene viste en sterkere prisoppgang fra juni til juli i år enn i samme periode i fjor.
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2007-
juli 2008 |
Juli 2008 |
Juni 2008-
juli 2008 |
Juli 2007-
juli 2008 |
Januar-juli 2007-
januar-juli 2008 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 123,0 | 0,7 | 4,3 | 3,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 113,8 | 119,1 | 2,2 | 4,7 | 3,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 28,0 | 136,9 | 1,3 | 4,6 | 3,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 58,4 | 59,2 | -6,2 | -3,0 | -3,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 280,7 | 146,6 | 1,6 | 7,2 | 6,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 63,4 | 103,4 | 0,1 | 3,2 | 2,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 29,1 | 141,8 | 0,1 | 3,1 | 3,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 180,0 | 134,2 | 0,7 | 4,8 | 4,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 25,4 | 80,9 | 4,8 | -1,3 | -6,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 121,9 | 110,2 | 0,4 | 2,2 | 0,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 3,2 | 150,9 | - | 1,4 | 1,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 35,2 | 139,0 | -1,3 | 4,6 | 5,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 60,9 | 128,1 | 0,4 | 3,9 | 3,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 118,2 | 0,2 | 2,8 | 2,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 120,1 | 0,7 | 4,4 | 3,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 115,4 | 0,2 | 2,9 | 2,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | 115,6 | 0,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15