32339_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32339
Høy vekst i KPI
statistikk
2008-10-10T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. september 2008

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Høy vekst i KPI

KPI steg med 1,5 prosent fra august til september 2008. Det var kraftige prisøkninger på elektrisitet, klær og transporttjenester som bidro mest til oppgangen. Fra september 2007 til september 2008 økte KPI med 5,3 prosent. KPI-JAE økte med 3,1 prosent siste tolv måneder.

Konsumprisindeksen. Prosentvis endring fra samme måned året før

Konsumprisindeksen var 124,9 (1998=100) per september 2008 mot 118,6 i samme måned i fjor. Dette tilsvarer en tolvmånedersvekst på 5,3 prosent, opp 0,8 prosentpoeng fra august. Dette er den høyeste tolvmånedersveksten i KPI siden 1988. Tolvmånedersveksten i konsumprisindeksen justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 3,1 prosent i september 2008, mot 2,8 prosent i august. Fra august til september 2008 økte KPI-JAE med 1,0 prosent.

Elektrisitetsprisene ga kraftig oppgang

KPI økte med 1,5 prosent fra august til september. Blant mange varer og tjenester som bidro til oppgangen var det prisene på elektrisitet inkludert nettleie som bidro mest, med en økning på 13,5 prosent. Det var spesielt en kraftig økning i prisene på spotpriskontrakter som trakk elektrisitetsprisene opp i september.

Prisene på klær viste også en betydelig oppgang på 7,7 prosent fra august til september, ikke uventet etter avsluttet sommersalg. Videre bidro dyrere flyreiser mye til oppgangen i KPI, med en prisvekst på 23,0 prosent fra august til september. Det ble også notert prisoppganger på møbler, bøker og hotelltjenester.

Høyeste tolvmånedersvekst i KPI på 20 år

KPI steg med 5,3 prosent fra september 2007 til september 2008. Ikke siden desember 1988 har det vært en så kraftig økning i konsumprisene på tolvmånedersbasis. Om lag halvparten av veksten kan forklares med vesentlig høyere priser på elektrisitet i september i år sammenlignet med september i fjor. Samlet økte prisene på elektrisitet inkludert nettleie med 62,7 prosent i perioden, og det var særlig prisene på spotpriskontrakter som steg.

Både prisene på drivstoff og smøremidler og prisene på flybilletter bidro også til tolvmånedersveksten med prisoppganger på henholdsvis 12,9 og 10,4 prosent. Egenbetaling på utdanningstjenester viste en stigning på 4,6 prosent siden siste måling i september i fjor. I tillegg er utstyr til fritid og hage samt bøker, bidragsytere til en høy tolvmånedersvekst i KPI.

Noen få varegrupper viste imidlertid fortsatt prisnedgang. Prisene på audiovisuelt utstyr falt med 10,1 prosent siste tolv måneder, mens klær og teletjenester viste nedganger på henholdsvis 4,5 og 3,3 prosent.

Stor endring i tolvmånedersveksten

Tolvmånedersveksten i KPI steg med 0,8 prosentpoeng fra august til september 2008. Det var prisene på elektrisitet som bidro mest til den store endringen. Høsten 2007 var elektrisitetsprisene på sitt laveste nivå i august og viste en stigning på kun 0,7 prosent til september, mens i år var endringen på hele 13,5 prosent i samme periode.

Andre bidragsytere til endringen i tolvmånedersveksten i KPI var prisene på bøker, flybilletter og matvarer som steg betraktelig mer fra august til september i år enn i samme periode i fjor. Disse bidro mest til at tolvmånedersveksten i KPI-JAE gikk fra 2,8 prosent i august til 3,1 prosent i september.

Konsumprisindeksen. 1998=100
  Vekter Indeks Endring i prosent
  August 2008-
juli 2009
September 2008 August 2008-
september 2008
September 2007-
september 2008
Januar-september 2007-
januar-september 2008
KPI totalindeks 1 000,0  124,9 1,5 5,3 3,8
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer  111,8  118,7 0,5 4,4 3,9
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk 26,8  137,4 0,3 4,8 3,5
Klær og skotøy 59,1 62,5 7,0 -3,5 -3,3
Bolig, lys og brensel  295,0  151,4 2,0 10,4 7,1
Møbler og husholdningsartikler mv. 63,3  104,4 1,2 3,4 3,1
Helsepleie 27,4  142,6 -0,2 2,8 3,4
Transport  178,8  134,7 1,1 5,2 4,2
Post- og teletjenester 20,9 80,7 -0,4 -0,5 -5,2
Kultur og fritid  120,2  110,7 0,5 2,8 1,2
Utdanning 2,7  157,9 4,6 4,6 1,8
Hotell- og restauranttjenester 34,4  142,6 1,0 5,2 5,0
Andre varer og tjenester 59,6  128,6 0,2 4,0 3,4
           
KPI-JE    119,3 1,0 2,9 2,3
KPI-JA    122,1 1,6 5,5 3,9
KPI-JAE    116,5 1,0 3,1 2,4
KPI-JAE sesongjustert    116,3 0,4