Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Elektrisitetsprisene trakk KPI opp
KPI steg med 0,4 prosent fra september til oktober 2008. Det var særlig økte priser på elektrisitet som bidro til oppgangen. Fra oktober 2007 til oktober 2008 økte KPI med 5,5 prosent. KPI-JAE økte med 3,3 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 125,4 (1998=100) per oktober 2008 mot 118,9 i samme måned i fjor. Dette tilsvarer en tolvmånedersvekst på 5,5 prosent i oktober, opp 0,2 prosentpoeng fra september. Tolvmånedersveksten i konsumprisindeksen justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 3,3 prosent i oktober, mot 3,1 prosent i september. Fra september til oktober 2008 økte KPI-JAE med 0,3 prosent.
Ytterligere oppgang i kraftprisene
KPI økte med 0,4 prosent fra september til oktober 2008. Den klart største bidragsyteren til oppgangen var elektrisitetsprisene, som inkludert nettleie, steg med 6,7 prosent. I oktober var det kontraktstypen standard variabel kraft som steg mye, mens kontraktstyper knyttet til elspotprisene ble registrert med prisnedgang. Av andre varer og tjenester var det økte priser på fisk, som steg 9,1 prosent, og klær og skotøy med en prisvekst på 0,8 prosent som bidro mest til oppgangen i KPI.
Prisene på drivstoff og smøremidler falt i oktober med 3,6 prosent, og var dermed den varegruppen som bidro mest til å dempe økningen i KPI. Fallende priser på bøker, frukt og flyreiser bremset også oppgangen.
Fortsatt høy tolvmånedersvekst
KPI steg med 5,5 prosent fra oktober 2007 til oktober 2008. I likhet med forrige måned, kan den høye veksten også i oktober forklares mye med vesentlig høyere priser på elektrisitet i år sammenlignet med i fjor. De siste tolv månedene steg prisene på elektrisitet inkludert nettleie med 61,1 prosent, og bidro således med 2,0 prosentpoeng til veksten i KPI.
Matvareprisene, med en oppgang på 6,2 prosent, trakk også tolvmånedersveksten i KPI opp. Det samme gjorde prisene på drift og vedlikehold av transportmidler med en økning på 10,1 prosent. Prisene på transporttjenester steg 6,8 prosent, mens prisene på utstyr til fritid og hage steg 8,5 prosent. Andre tjenester, særlig knyttet til restaurant og fritid og kultur, viste også prisøkning de siste tolv månedene.
Noen varegrupper viste fortsatt prisnedgang siste tolv måneder. Prisene på klær falt 5,3 prosent, mens prisene på audiovisuelt utstyr gikk ned med 9,9 prosent. Teletjenester viste også prisnedgang i perioden.
Endring i tolvmånedersveksten
Tolvmånedersveksten i KPI steg med 0,2 prosentpoeng fra september til oktober 2008. Det var i hovedsak prisutviklingen på matvarer som bidro til denne økningen. Mens prisene gikk ned 1,2 prosent fra september til oktober i fjor, gikk de i samme periode i år marginalt opp.
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2008-
juli 2009 |
Oktober 2008 |
September 2008-
oktober 2008 |
Oktober 2007-
oktober 2008 |
Januar-oktober 2007
-januar-oktober 2008 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 125,4 | 0,4 | 5,5 | 4,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 111,8 | 118,8 | 0,1 | 5,7 | 4,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 26,8 | 137,5 | 0,1 | 4,7 | 3,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 59,1 | 63,0 | 0,8 | -4,4 | -3,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 295,0 | 153,1 | 1,1 | 10,4 | 7,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 63,3 | 104,8 | 0,4 | 3,6 | 3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 27,4 | 142,8 | 0,1 | 3,0 | 3,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 178,8 | 134,0 | -0,5 | 5,0 | 4,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 20,9 | 80,5 | -0,2 | - | -4,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 120,2 | 110,8 | 0,1 | 2,7 | 1,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,7 | 157,9 | - | 4,6 | 2,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 34,4 | 143,3 | 0,5 | 5,4 | 5,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 59,6 | 128,9 | 0,2 | 4,2 | 3,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 119,6 | 0,3 | 3,1 | 2,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 122,5 | 0,3 | 5,6 | 4,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 116,8 | 0,3 | 3,3 | 2,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | 116,6 | 0,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15