Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Januarsalg ga fortsatt nedgang i KPI
KPI falt med 0,3 prosent fra desember 2008 til januar 2009. Nedgangen skyldtes hovedsakelig tilbudspriser på klær. Fra januar 2008 til januar 2009 steg KPI med 2,2 prosent, mens KPI-JAE steg med 2,8 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 124,0 (1998=100) per januar 2009 mot 121,3 i samme måned i fjor. Det tilsvarer en tolvmånedersvekst på 2,2 prosent i januar, opp 0,1 prosentpoeng fra desember. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 2,8 prosent i januar mot 2,6 prosent i desember.
Klespriser ned 10 prosent fra desember 2008 til januar 2009
KPI falt med 0,3 prosent fra desember 2008 til januar 2009. Dette var som følge av det årlige januarsalget på blant annet klær. Prisene på klær gikk ned med 10,0 prosent og bidro mest til nedgangen. Det ble også registrert lavere priser på skotøy, møbler samt boligtekstiler. Videre falt prisene på flyreiser med 16,9 prosent, mens elektrisitetsprisene inkludert nettleie falt med 3,0 prosent i samme periode.
Det var flere faktorer som bidro til å dempe nedgangen i KPI fra desember til januar. Økt beregnet husleie for selveierne samt økte priser på biler og drivstoff var de viktigste. I tillegg ble det blant annet registrert økte priser på tjenester innenfor kultur og fritid. De kommunale og private barnehagetakstene steg kun marginalt fra forrige måling i august 2008. Se egen artikkel ”Egenbetaling i barnehager, endringstall, januar 2009” . Det ble derimot registrert en klar prisoppgang på foreldrebetalingen for skolefritidsordningen i januar.
KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) sank med 0,5 prosent fra desember til januar. Avgiftsendringene bidro dermed til isolert sett å trekke KPI opp med 0,2 prosentpoeng. For tobakk og alkoholholdige drikkevarer har avgiftsendringer, med virkning fra 1. januar 2009, bidratt til prisøkninger på henholdsvis 3,2 og 2,5 prosent i KPI. Avgiftene på tobakk og alkohol er i all hovedsak inflasjonsjustert, med unntak av avgiftene på snus og skrå. Alkoholfrie drikkevarer hadde en avgiftsøkning på 61,3 prosent, som resulterte i at prisene på mineralvann og brus steg med 8,5 prosent. For nye biler har det vært en vridning av avgiftene. Bilprisene gikk i gjennomsnitt opp med 1,3 prosent fra desember 2008 til januar 2009.
Beregnet husleie og matvarer bak tolvmånedersvekst på 2,2 prosent
KPI steg med 2,2 prosent fra januar 2008 til januar 2009. Beregnet husleie for selveierne og matvarer bidro mest til tolvmånedersveksten, med en prisoppgang på henholdsvis 4,2 og 4,7 prosent. Tjenester knyttet til transport, kultur og fritid samt restaurant bidro også til veksten i KPI siste tolv måneder.
Klær viste en prisnedgang på 8,1 prosent og bidro mest til å dempe oppgangen fra januar 2008 til januar 2009. Andre konsumområder med prisfall siste tolv måneder var prisene på audiovisuelt utstyr og teletjenester, som sank med henholdsvis 9,3 og 11,1 prosent.
Svak økning i tolvmånedersveksten
Tolvmånedersveksten økte fra 2,1 prosent i desember 2008 til 2,2 prosent i januar 2009, noe som i hovedsak skyldtes utviklingen i husleiene. Beregnet husleie for selveierne steg med 1,2 prosent i januar i år, mens det var en marginal nedgang i samme periode i fjor.
Endringen i tolvmånedersveksten til KPI-JAE var på 0,2 prosentpoeng, fra 2,6 prosent i desember 2008 til 2,8 prosent i januar 2009. KPI-JA steg med 0,1 prosentpoeng i samme periode.
Vekter
August 2008- juli 2009 |
Indeks
Januar 2009 |
Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Desember 2008-
januar 2009 |
Januar 2008-
januar 2009 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 124,0 | -0,3 | 2,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 111,8 | 118,6 | -0,4 | 5,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 26,8 | 141,3 | 2,7 | 5,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 59,1 | 55,6 | -9,7 | -7,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 295,0 | 152,4 | 0,3 | 1,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 63,3 | 104,1 | -1,1 | 4,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 27,4 | 145,0 | 1,2 | 2,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 178,8 | 131,8 | 0,4 | 1,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 20,9 | 73,7 | 0,5 | -3,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 120,2 | 111,4 | 0,1 | 3,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,7 | 157,9 | - | 4,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 34,4 | 144,3 | 1,2 | 4,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 59,6 | 130,3 | 0,7 | 4,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 119,1 | -0,3 | 2,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 120,9 | -0,5 | 2,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 116,1 | -0,5 | 2,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | 117,0 | 0,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15