32324_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32324
Økte matvarepriser trakk KPI opp
statistikk
2009-03-10T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. februar 2009

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Økte matvarepriser trakk KPI opp

KPI økte med 0,8 prosent fra januar til februar 2009. Det var økte priser på matvarer og klær som bidro mest til oppgangen. Fra februar 2008 til februar 2009 steg KPI med 2,5 prosent, mens KPI-JAE steg med 3,0 prosent i samme periode.

Konsumprisindeksen. 1998=100

Konsumprisindeksen (KPI) var 125,0 (1998=100) per februar 2009 mot 121,9 i samme måned i fjor. Det tilsvarer en tolvmånedersvekst på 2,5 prosent i februar, opp 0,3 prosentpoeng fra januar. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 3,0 prosent i februar mot 2,8 prosent i januar.

Oppgang i KPI på 0,8 prosent fra januar til februar

Matvareprisene økte med 2,9 prosent, og økningen kan sees i sammenheng med ettervirkningene av fjorårets jordbruksoppgjør, som resulterte i økte målpriser fra og med 1.januar 2009. Det var særlig prisøkninger på enkelte meieri- og kjøttprodukter som medvirket til oppgangen i matvareprisene. Det ble også registrert en prisoppgang på fisk, brød og en rekke sukkerholdige produkter.

Klær samt møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler viste en sesongmessig prisøkning etter tilbud i januar, de gikk opp med henholdsvis 5,0 og 5,3 prosent. Til tross for oppgangen i februar er ikke klesprisene tilbake på det nivået de var på i november. Andre komponenter som viste en betydelig prisstigning, var flytakster samt smykker og ur.

Elektrisitet inkludert nettleie viste en prisnedgang på 4,2 prosent og var den største bidragsyteren til å dempe månedsveksten i KPI. Andre komponenter som viste prisfall, var bøker og autodiesel.

Oppgang i husleie og matvarepriser siste tolv måneder

KPI steg med 2,5 prosent fra februar 2008 til februar 2009. Beregnet og betalt husleie økte med henholdsvis 4,0 og 4,9 prosent. Matvareprisene gikk opp 5,4 prosent. Det ble også registrert en prisstigning på teleutstyr samt alkoholdrikker og tobakk.

Prisene på en rekke tjenester var også med på å trekke opp tolvmånedersveksten i KPI. Tjenester knyttet til kultur og fritid viste en prisoppgang på 7,3 prosent, mens transport- og restauranttjenester viste en prisøkning på henholdsvis 6,3 og 4,8 prosent.

Priser på drivstoff og smøremidler, klær, audiovisuelt utstyr samt teletjenester var de største bidragsyterne til å dempe tolvmånedersveksten.

Klesprisene dro tolvmånedersveksten opp

Tolvmånedersveksten i KPI økte fra 2,2 prosent i januar til 2,5 prosent i februar 2009. Prisene på klær var den komponenten som medvirket mest til oppgangen i tolvmånedersveksten. Klesprisene gikk opp 1,6 prosent fra januar til februar i fjor, mens de gikk opp hele 5,0 prosent i samme periode i år. To andre viktige bidragsytere var prisene på elektrisitet inkludert nettleie samt matvarer. I år hadde prisene på elektrisitet en mindre nedgang sammenlignet med samme periode i fjor, mens på matvareprisene ble det registrert noe høyere prisvekst i år sammenlignet med tilsvarene periode i fjor.

Endringen i tolvmånedersveksten til KPI-JAE var på 0,2 prosentpoeng, fra 2,8 prosent i januar 2009 til 3,0 prosent i februar 2009.

Konsumprisindeksen. 1998=100
  Vekter Indeks Endring i prosent
  August 2008-
juli 2009
Februar 2009 Januar 2009-
februar 2009
Februar 2008-
februar 2009
Januar-februar 2008-
januar-februar 2009
KPI totalindeks 1 000,0  125,0 0,8 2,5 2,4
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer  111,8  121,7 2,6 5,4 5,2
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk 26,8  142,3 0,7 6,0 5,5
Klær og skotøy 59,1 58,2 4,7 -4,7 -6,1
Bolig, lys og brensel  295,0  151,6 -0,5 2,3 2,0
Møbler og husholdningsartikler mv. 63,3  106,8 2,6 3,7 3,9
Helsepleie 27,4  145,2 0,1 2,3 2,4
Transport  178,8  132,7 0,7 1,7 1,8
Post- og teletjenester 20,9 75,1 1,9 -1,8 -2,9
Kultur og fritid  120,2  111,8 0,4 3,0 3,0
Utdanning 2,7  157,9 - 4,6 4,6
Hotell- og restauranttjenester 34,4  144,1 -0,1 4,2 4,5
Andre varer og tjenester 59,6  131,4 0,8 4,2 4,1
           
KPI-JE    120,4 1,1 3,1 3,0
KPI-JA    121,9 0,8 2,4 2,3
KPI-JAE    117,4 1,1 3,0 2,9
KPI-JAE sesongjustert    117,5 0,4 2,9 -