Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Svak økning i KPI
KPI økte med 0,1 prosent fra februar til mars 2009. Det var økte priser på klær som bidro mest til oppgangen. Fra mars 2008 til mars 2009 steg KPI med 2,5 prosent, mens KPI-JAE steg med 2,7 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 125,1 (1998=100) per mars 2009 mot 122,0 i samme måned i fjor. Det tilsvarer en tolvmånedersvekst på 2,5 prosent i mars, det samme som i februar. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 2,7 prosent i mars mot 3,0 prosent i februar.
Økte klespriser ga oppgang i KPI fra februar til mars
KPI steg med 0,1 prosent fra februar til mars 2009. Prisene på klær og skotøy viste en samlet oppgang på 4,8 prosent, der klesprisene hadde en noe kraftigere oppgang enn prisene på skotøy. Beregnet husleie for selveierne økte med 0,4 prosent og var også en viktig faktor til økningen i KPI fra februar til mars.
Prisene på energivarer medvirket derimot til å dempe veksten i KPI. Elektrisitet inkludert nettleie viste en prisnedgang på 5,2 prosent, mens prisene på drivstoff og smøremidler sank med 1,1 prosent. Prisene på bøker falt med hele 20,4 prosent, noe som kan sees i sammenheng med det årlige Mamutsalget. Prisene på flyreiser bidro også i samme retning, med en nedgang på 4,6 prosent fra februar til mars.
Økte matvarepriser og bokostnader bak tolvmånedersvekst på 2,5 prosent
KPI steg med 2,5 prosent fra mars 2008 til mars 2009. Matvareprisene bidro mest til tolvmånedersveksten og steg med 5,1 prosent. Det ble også registrert høyere priser på både alkoholfrie og alkoholholdige drikkevarer. Videre var beregnet husleie for selveierne og prisene på elektrisitet inkludert nettleie viktige bidragsytere til tolvmånedersveksten, med en økning på henholdsvis 3,4 og 9,5 prosent. I tillegg var det økte priser på tjenester innenfor kultur og fritid samt restauranttjenester siste tolv måneder.
Prisene på drivstoff og smøremidler viste en nedgang på 11,1 prosent og bidro mest til å dempe veksten i KPI fra mars 2008 til mars 2009. Videre sank prisene på klær med 4,3 prosent, mens det for audiovisuelt utstyr og teletjenester var en prisnedgang på henholdsvis 8,3 og 9,4 prosent.
Nedgang i tolvmånedersveksten i KPI-JAE fra februar til mars
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE falt fra 3,0 prosent i februar til 2,7 prosent i mars. Nedgangen skyldes hovedsakelig utviklingen i prisene på flyreiser samt beregnet husleie for selveierne. I mars i år var det nedgang i prisene på flyreiser, mens det på samme tid i fjor ble registrert en kraftig oppgang. Når det gjelder beregnet husleie for selveierne, var det en svakere oppgang i mars i år sammenlignet med mars i fjor.
Det var ingen endring i tolvmånedersveksten i KPI fra februar til mars.
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2008-
juli 2009 |
Mars 2009 |
Februar 2009-
mars 2009 |
Mars 2008-
mars 2009 |
Januar-mars 2008-
januar-mars 2009 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 125,1 | 0,1 | 2,5 | 2,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 111,8 | 121,9 | 0,2 | 5,3 | 5,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 26,8 | 142,3 | - | 5,6 | 5,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 59,1 | 61,0 | 4,8 | -3,8 | -5,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 295,0 | 150,9 | -0,5 | 3,4 | 2,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 63,3 | 107,8 | 0,9 | 4,4 | 4,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 27,4 | 145,8 | 0,4 | 2,7 | 2,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 178,8 | 132,3 | -0,3 | -0,1 | 1,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 20,9 | 74,9 | -0,3 | -2,7 | -2,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 120,2 | 110,8 | -0,9 | 2,8 | 3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,7 | 157,9 | - | 4,6 | 4,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 34,4 | 144,5 | 0,3 | 4,2 | 4,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 59,6 | 131,7 | 0,2 | 3,9 | 4,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 120,8 | 0,3 | 2,7 | 2,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 122,0 | 0,1 | 2,5 | 2,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 117,8 | 0,3 | 2,7 | 2,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | 117,5 | - | 2,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15