32319_not-searchable
/priser-og-prisindekser/statistikker/kpi/arkiv
32319
KPI gikk opp 0,2 prosent
statistikk
2009-05-11T10:00:00.000Z
Priser og prisindekser;Inntekt og forbruk
no
kpi, Konsumprisindeksen, KPI, inflasjon, prisutvikling, prisvekst, KPI-JAE, indeksregulering, deflasjon, deflator, varegrupper, tjenestegrupper, priskalkulator, indeksKonsumpriser, Forbruk, Inntekt og forbruk, Priser og prisindekser
false

Konsumprisindeksen15. april 2009

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

KPI gikk opp 0,2 prosent

KPI økte med 0,2 prosent fra mars til april 2009. Det var særlig økte priser på drivstoff, bøker og klær som bidro til oppgangen. Fra april 2008 til april 2009 steg KPI med 2,9 prosent, mens KPI-JAE steg med 2,7 prosent i samme periode.

Konsumprisindeksen. Prosentvis endring fra samme måned året før

Konsumprisindeksen (KPI) var 125,4 (1998=100) per april 2009 mot 121,9 i samme måned i fjor. Det tilsvarer en tolvmånedersvekst på 2,9 prosent i april, mot 2,5 prosent i mars. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 2,7 prosent i april, det samme som i mars.

Økte priser på drivstoff fra mars til april

KPI steg med 0,2 prosent fra mars til april 2009, og det var økte priser på drivstoff som bidro mest. For drivstoff og smøremidler steg prisene totalt med 4,0 prosent. Prisene innenfor kultur og fritid steg også. Her var prisene på bøker den viktigste faktoren. De steg med 19,5 prosent i april, etter Mammutsalget i mars. Det ble også notert prisoppgang på aviser og inngangsbilletter til idrettsstevner. Prisene på klær og skotøy steg i april, og bidro også til å trekke KPI opp. Til tross for at prisene i den sistnevnte varegruppen har økt de siste tre månedene, er de ennå ikke tilbake til nivået i november 2008.

Prisene på elektrisitet inkludert nettleie falt med 3,2 prosent og bidro klart mest til å dempe veksten i KPI i april. For flyreiser og hotelltjenester sank prisene med henholdsvis 3,0 og 3,6 prosent. Matvareprisene gikk også noe ned.

KPI opp 2,9 prosent siste tolv måneder

Prisutviklingen for bolig, lys og brensel var den viktigste enkeltårsaken til veksten i KPI fra april 2008 til april 2009. I denne perioden steg prisene på elektrisitet inkludert nettleie med 13,7 prosent og beregnet husleie for selveierne steg med 3,5 prosent. Prisene for møbler viste også klar oppgang. For matvarer og alkoholfrie drikkevarer steg prisene med 4,4 prosent. Prisoppgang de siste tolv månedene var det også for tjenester innenfor transport, restaurant og kultur og fritid.

Fall i prisene på klær med 4,9 prosent dempet prisoppgangen de siste tolv månedene. For drivstoff og smøremidler falt prisene med 7,2 prosent fra april 2008 til april 2009. Prisene på audiovisuelt utstyr og teletjenester falt også, og bidro til å dempe tolvmånedersveksten i KPI.

Tolvmånedersveksten i KPI opp 0,4 prosentpoeng fra mars til april

Tolvmånedersveksten i KPI gikk opp fra 2,5 prosent i mars til 2,9 prosent i april. Prisene på flyreiser, drivstoff samt elektrisitet var de viktigste årsakene til denne utviklingen. Prisene på flyreiser og elektrisitet falt med henholdsvis 22,9 og 6,7 prosent fra mars til april i fjor, mens de i samme periode i år falt med om lag 3 prosent. For drivstoff og smøremidler falt prisene svakt fra mars til april i fjor, mens de steg i tilsvarende periode i år.

Konsumprisindeksen. 1998=100
  Vekter Indeks Endring i prosent
  August 2008-
juli 2009
April 2009 Mars 2009-
april 2009
April 2008-
april 2009
Januar-april 2008-
januar-april 2009
KPI totalindeks 1 000,0  125,4 0,2 2,9 2,5
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer  111,8  121,9 - 4,4 4,9
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk 26,8  142,4 0,1 5,6 5,6
Klær og skotøy 59,1 61,8 1,3 -4,3 -5,0
Bolig, lys og brensel  295,0  150,5 -0,3 3,9 2,9
Møbler og husholdningsartikler mv. 63,3  108,1 0,3 4,5 4,2
Helsepleie 27,4  146,0 0,1 3,0 2,7
Transport  178,8  133,0 0,5 1,8 1,3
Post- og teletjenester 20,9 75,0 0,1 -2,3 -2,7
Kultur og fritid  120,2  112,2 1,3 2,8 3,0
Utdanning 2,7  157,9 - 4,6 4,6
Hotell- og restauranttjenester 34,4  144,5 - 3,7 4,3
Andre varer og tjenester 59,6  132,3 0,5 4,2 4,0
           
KPI-JE    121,2 0,3 2,8 2,9
KPI-JA    122,4 0,3 2,9 2,5
KPI-JAE    118,2 0,3 2,7 2,8
KPI-JAE sesongjustert    117,9 0,3 2,7