Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
KPI gikk opp 0,2 prosent
KPI økte med 0,2 prosent fra mars til april 2009. Det var særlig økte priser på drivstoff, bøker og klær som bidro til oppgangen. Fra april 2008 til april 2009 steg KPI med 2,9 prosent, mens KPI-JAE steg med 2,7 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 125,4 (1998=100) per april 2009 mot 121,9 i samme måned i fjor. Det tilsvarer en tolvmånedersvekst på 2,9 prosent i april, mot 2,5 prosent i mars. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 2,7 prosent i april, det samme som i mars.
Økte priser på drivstoff fra mars til april
KPI steg med 0,2 prosent fra mars til april 2009, og det var økte priser på drivstoff som bidro mest. For drivstoff og smøremidler steg prisene totalt med 4,0 prosent. Prisene innenfor kultur og fritid steg også. Her var prisene på bøker den viktigste faktoren. De steg med 19,5 prosent i april, etter Mammutsalget i mars. Det ble også notert prisoppgang på aviser og inngangsbilletter til idrettsstevner. Prisene på klær og skotøy steg i april, og bidro også til å trekke KPI opp. Til tross for at prisene i den sistnevnte varegruppen har økt de siste tre månedene, er de ennå ikke tilbake til nivået i november 2008.
Prisene på elektrisitet inkludert nettleie falt med 3,2 prosent og bidro klart mest til å dempe veksten i KPI i april. For flyreiser og hotelltjenester sank prisene med henholdsvis 3,0 og 3,6 prosent. Matvareprisene gikk også noe ned.
KPI opp 2,9 prosent siste tolv måneder
Prisutviklingen for bolig, lys og brensel var den viktigste enkeltårsaken til veksten i KPI fra april 2008 til april 2009. I denne perioden steg prisene på elektrisitet inkludert nettleie med 13,7 prosent og beregnet husleie for selveierne steg med 3,5 prosent. Prisene for møbler viste også klar oppgang. For matvarer og alkoholfrie drikkevarer steg prisene med 4,4 prosent. Prisoppgang de siste tolv månedene var det også for tjenester innenfor transport, restaurant og kultur og fritid.
Fall i prisene på klær med 4,9 prosent dempet prisoppgangen de siste tolv månedene. For drivstoff og smøremidler falt prisene med 7,2 prosent fra april 2008 til april 2009. Prisene på audiovisuelt utstyr og teletjenester falt også, og bidro til å dempe tolvmånedersveksten i KPI.
Tolvmånedersveksten i KPI opp 0,4 prosentpoeng fra mars til april
Tolvmånedersveksten i KPI gikk opp fra 2,5 prosent i mars til 2,9 prosent i april. Prisene på flyreiser, drivstoff samt elektrisitet var de viktigste årsakene til denne utviklingen. Prisene på flyreiser og elektrisitet falt med henholdsvis 22,9 og 6,7 prosent fra mars til april i fjor, mens de i samme periode i år falt med om lag 3 prosent. For drivstoff og smøremidler falt prisene svakt fra mars til april i fjor, mens de steg i tilsvarende periode i år.
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2008-
juli 2009 |
April 2009 |
Mars 2009-
april 2009 |
April 2008-
april 2009 |
Januar-april 2008-
januar-april 2009 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 125,4 | 0,2 | 2,9 | 2,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 111,8 | 121,9 | - | 4,4 | 4,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 26,8 | 142,4 | 0,1 | 5,6 | 5,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 59,1 | 61,8 | 1,3 | -4,3 | -5,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 295,0 | 150,5 | -0,3 | 3,9 | 2,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 63,3 | 108,1 | 0,3 | 4,5 | 4,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 27,4 | 146,0 | 0,1 | 3,0 | 2,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 178,8 | 133,0 | 0,5 | 1,8 | 1,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 20,9 | 75,0 | 0,1 | -2,3 | -2,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 120,2 | 112,2 | 1,3 | 2,8 | 3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,7 | 157,9 | - | 4,6 | 4,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 34,4 | 144,5 | - | 3,7 | 4,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 59,6 | 132,3 | 0,5 | 4,2 | 4,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 121,2 | 0,3 | 2,8 | 2,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 122,4 | 0,3 | 2,9 | 2,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 118,2 | 0,3 | 2,7 | 2,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | 117,9 | 0,3 | 2,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15