Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
KPI svakt opp
KPI økte med 0,2 prosent fra april til mai 2009. Det var særlig økte priser på drivstoff, beregnet husleie for selveierne og matvarer som bidro til oppgangen. Fra mai 2008 til mai 2009 steg KPI med 3,0 prosent, mens KPI-JAE steg med 2,9 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 125,7 (1998=100) per mai 2009, mot 122,0 i samme måned i fjor. Det tilsvarer en tolvmånedersvekst på 3,0 prosent i mai, mot 2,9 prosent i april. Tolvmånedersveksten i KPI, justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE), var 2,9 prosent i mai, mot 2,7 prosent i april.
Prisoppgang på drivstoff fra april til mai
KPI steg med 0,2 prosent fra april til mai 2009. I likhet med forrige måned var det økte priser på drivstoff som bidro mest til oppgangen. For drivstoff og smøremidler totalt gikk prisene opp med 3,0 prosent. Beregnet husleie for selveierne og prisene på matvarer steg med henholdsvis 0,4 og 0,5 prosent og bidro også til oppgangen.
Prisene på elektrisitet inkludert nettleie falt med 1,7 prosent og bidro mest til å dempe oppgangen i KPI. Prisene falt for syvende måned på rad, og samlet har prisene på elektrisitet inkludert nettleie gått ned med 20,2 prosent siden oktober. Flytakstene falt med 5,2 prosent og bidro også til å trekke veksten i KPI ned.
Bolig, lys og brensel bak tolvmånedersveksten
KPI økte med 3,0 prosent fra mai 2008 til mai 2009. Prisutviklingen innenfor gruppen bolig, lys og brensel var den viktigste årsaken til tolvmånedersveksten i KPI. For elektrisitet inkludert nettleie steg prisene med 16,6 prosent, mens beregnet husleie for selveierne steg med 3,8 prosent siste tolv måneder. Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer gikk opp med 4,2 prosent og bidro også til økningen i KPI.
Transporttjenester viste prisoppgang på 6,8 prosent de siste tolv måneder, mens restauranttjenester og tjenester innenfor kultur og fritid steg med 4,6 prosent. Prisene på utstyr til fritid og hage bidro også til oppgangen i KPI siste tolv måneder.
Fall i prisene på drivstoff og smøremidler med 8,5 prosent dempet prisoppgangen siste tolv måneder. For klær gikk prisene ned med 4,9 prosent fra mai 2008 til mai 2009. Prisene på teletjenester og audiovisuelt utstyr falt også, og bidro til å dempe tolvmånedersveksten i KPI.
Tolvmånedersveksten i KPI opp 0,1 prosentpoeng fra april til mai
Tolvmånedersveksten i KPI gikk opp fra 2,9 prosent i april til 3,0 prosent i mai. Prisene på elektrisitet var den viktigste faktoren bak denne utviklingen ettersom elektrisitetsprisene falt mer fra april til mai i fjor enn i tilsvarende periode i år. Vedlikehold og reparasjon av bolig og beregnet husleie for selveierne bidro også til endringen i tolvmånedersveksten. Prisene for vedlikehold og reparasjon av bolig falt fra april til mai i fjor, mens de steg i tilsvarende periode i år. For beregnet husleie for selveierne var det ingen endring fra april til mai i fjor, mens det var en oppgang i tilsvarende periode i år.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE økte fra 2,7 prosent i april til 2,9 prosent i mai.
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2008-
juli 2009 |
Mai 2009 |
April 2009-
mai 2009 |
Mai 2008-
mai 2009 |
Januar-mai 2008-
januar-mai 2009 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 125,7 | 0,2 | 3,0 | 2,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 111,8 | 122,4 | 0,4 | 4,2 | 4,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 26,8 | 142,8 | 0,3 | 5,8 | 5,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 59,1 | 62,0 | 0,3 | -4,2 | -4,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 295,0 | 150,6 | 0,1 | 4,6 | 3,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 63,3 | 108,1 | - | 4,2 | 4,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 27,4 | 146,1 | 0,1 | 3,2 | 2,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 178,8 | 133,5 | 0,4 | 1,7 | 1,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 20,9 | 75,0 | - | -3,8 | -3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 120,2 | 112,0 | -0,2 | 2,8 | 2,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,7 | 157,9 | - | 4,6 | 4,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 34,4 | 145,2 | 0,5 | 3,7 | 4,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 59,6 | 132,7 | 0,3 | 4,2 | 4,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 121,4 | 0,2 | 2,9 | 2,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 122,6 | 0,2 | 2,9 | 2,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 118,5 | 0,3 | 2,9 | 2,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | 118,1 | 0,2 | 2,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15