Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Høy vekst i KPI
KPI økte med 0,6 prosent fra mai til juni 2009. Prisene på flyreiser, drivstoff og smøremidler samt pakketurer bidro mest til oppgangen. Fra juni 2008 til juni 2009 steg KPI med 3,4 prosent, mens KPI-JAE steg med 3,3 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 126,4 (1998=100) per juni 2009 mot 122,2 i samme måned i fjor. Det tilsvarer en tolvmånedersvekst på 3,4 prosent i juni, mot 3,0 prosent i mai. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 3,3 prosent i juni, opp fra 2,9 prosent i mai 2009.
Økte priser på flyreiser
KPI steg med 0,6 prosent fra mai til juni 2009, og prisutviklingen på flyreiser var den viktigste enkeltfaktoren til dette. Flyprisene er generelt preget av relativt store svingninger fra måned til måned. En viktig årsak er at prisene justeres kontinuerlig i forhold til tilbud og etterspørsel. I perioden februar til mai 2009 gikk flyprisene ned med i overkant av 12 prosent, og det var prisene på utenlandsreiser som falt mest. Nedgangen i disse månedene kan blant annet forklares med et relativt stort innslag av kampanjepriser. I juni 2009 steg så flyprisene kraftig. Utenlandsreisene økte mest, men også prisene på innenlandsreiser viste en oppgang. Prisene på flyreiser steg samlet med 40,9 prosent fra mai til juni i år. Til sammenligning var prisoppgangen 25,7 prosent i samme periode i fjor. Se mer informasjon om flyreiser .
Prisene på drivstoff og smøremidler steg med 5,1 prosent fra mai til juni, og var også en viktig bidragsyter til oppgangen i KPI. Utviklingen i prisene på pakketurer ble målt i juni, og viste oppgang på 5,6 prosent siden forrige måling i juni fjor. Matvareprisene steg med 0,7 prosent, og her var det høyere priser på frukt som bidro mest.
Tilbudsaktivitet på klær samt møbler og innredningsartikler dempet veksten i KPI i juni, med prisfall på henholdsvis 2,2 og 2,9 prosent fra mai til juni 2009.
Tolvmånedersvekst i KPI på 3,4 prosent
Prisutviklingen på matvarer og alkoholfrie drikkevarer, beregnet husleie for selveiere og elektrisitet bidro mest til veksten i KPI på 3,4 prosent de siste tolv månedene. Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer steg med 5,8 prosent, mens beregnet husleie for selveiere og prisene på elektrisitet inkludert nettleie hadde en oppgang på henholdsvis 3,7 og 15,3 prosent. Andre viktige bidragsytere til veksten i KPI de siste tolv månedene var dyrere transport- og restauranttjenester.
Prisene på teletjenester bidro mest til å dempe veksten i KPI de siste tolv månedene, med en prisnedgang på 11,8 prosent. I samme retning bidro også prisfallet på klær samt drivstoff og smøremidler, med henholdsvis 4,4 og 6,4 prosent fra juni 2008 til juni 2009.
Tolvmånedersveksten i KPI opp 0,4 prosentpoeng
Tolvmånedersveksten i KPI gikk opp fra 3,0 prosent i mai til 3,4 prosent i juni. Prisøkning på flyreiser og matvarer var de viktigste årsakene. Andre bidragsytere til høyere tolvmånedersvekst i KPI var prisutviklingen på audiovisuelt utstyr samt drivstoff og smøremidler.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE økte fra 2,9 prosent i mai til 3,3 prosent i juni.
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2008- juli 2009 | Juni 2009 | Mai 2009- Juni 2009 | Juni 2008- juni 2009 | Januar-juni 2008- januar-juni 2009 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 126,4 | 0,6 | 3,4 | 2,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 111,8 | 123,2 | 0,7 | 5,8 | 4,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 26,8 | 142,8 | - | 5,7 | 5,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 59,1 | 60,8 | -1,9 | -3,6 | -4,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 295,0 | 150,9 | 0,2 | 4,6 | 3,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 63,3 | 106,8 | -1,2 | 3,4 | 4,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 27,4 | 146,3 | 0,1 | 3,3 | 2,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 178,8 | 137,2 | 2,8 | 2,9 | 1,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 20,9 | 73,3 | -2,3 | -5,1 | -3,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 120,2 | 113,3 | 1,2 | 3,2 | 2,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,7 | 157,9 | - | 4,6 | 4,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 34,4 | 146,8 | 1,1 | 4,2 | 4,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 59,6 | 132,7 | - | 4,0 | 4,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 121,9 | 0,4 | 3,3 | 2,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 123,4 | 0,7 | 3,4 | 2,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 119,0 | 0,4 | 3,3 | 2,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | 118,8 | 0,4 | 3,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KonsumprisindeksenÅpne og lesLukk
Flyreiser i KPI
Denne artikkelen beskriver utviklingen i flyprisene det siste året, og redegjør kort for metoden som SSB benytter. Formålet med indeksen for passasjertransport med fly er å måle prisutviklingen på flyreiser som etterspørres av private husholdninger. SSB innførte en ny metode fra og med augustindeksen 2007, se Ny metode for flyreiser. Metoden tar blant annet hensyn til at bestillingstidspunktet for en flyreise har avgjørende betydning for prisen. Omleggingen innebar også en utvidelse av antall destinasjoner, en klarere presisering av billettype og en endring i datafangstmetoden.
Prisutviklingen på flyreiser
Etter metodeomleggingen i august 2007 har prisene på flyreiser vist relativt store svingninger fra måned til måned. Fra mai til juni 2008 steg prisene på flyreiser med om lag 25 prosent for så å falle i juli og august. I september 2008 gjorde flyprisene et nytt hopp på 23 prosent. Fra oktober til desember 2008 var endringene noe mer moderate, etterfulgt av et kraftig prisfall i januar 2009. Fra februar til mai 2009 gikk flyprisene ned med i overkant av 12 prosent, og det var prisene på utenlandsreiser som falt mest. Nedgangen kan blant annet forklares med et relativt stort innslag av kampanjepriser. I fjor ble det registrert en kraftig prisoppgang i mars, sannsynligvis som en konsekvens av etterspørselen etter flybilletter til påske. Det ble ikke registrert noen tilsvarende effekt i år. Dette kan ha sammenheng med måletidspunktet som i år var uken etter påske (måletidspunktet er lagt til en fast dag i uken som den 15. faller i). Etterfulgt av tre måneder med prisfall, steg prisene på utenlandsreiser kraftig i juni 2009, men også prisene på innenlandsreiser viste en oppgang. Prisene på flyreiser steg samlet med 40,9 prosent fra mai til juni i år. Til sammenligning var prisoppgangen 25,7 prosent i samme periode i fjor. Generelt viser prisene på innenlandsreiser mindre svingninger fra måned til måned enn prisene på utenlandsreiser.
En sammenligning mellom enkelte land viser at prisvariasjonen fra måned til måned er stor på flyreiser, og at Norge ikke skiller seg spesielt ut, se figur 2.
Figur 3 nedenfor viser utviklingen i et tremåneders glidende gjennomsnitt for å synliggjøre trenden i datamaterialet. For Norge resulterer dette i stigende priser frem til november 2008 for deretter å falle frem til mai 2009.
Metode
Prisene som ligger til grunn for å måle prisutviklingen på flyreiser er, som ellers i KPI, faktiske utsalgspriser. Prisene inkluderer dermed alle typer skatter og avgifter.
Det måles priser på flyreiser innenfor Nord-Norge, reiser innenfor Sør-Norge og reiser mellom Sør-Norge og Nord-Norge. Utvalget av strekninger utenlands er populære storbyer, samt destinasjoner rundt middelhavet. Totalt inngår 14 destinasjoner i undersøkelsen. Ettersom private husholdninger i svært stor grad benytter seg av ikke-fleksible billetter, følges kun prisutvikling på disse. Prisene hentes direkte fra internettsidene til de største flyselskapene som opererer i Norge, og dekker inntil fire avganger per dag for hvert flyselskap i den grad flyselskapene tilbyr reiser til de valgte tidspunktene.
For å være mest mulig konsekvent i forhold til standard for innsamlingstidspunkt av priser ellers i KPI, og i tillegg ta hensyn til at prisene kan variere avhengig av hvilken ukedag reisen foretas på, har vi valgt å legge avreisetidspunktet til en fast dag i uken som den 15. i hver måned inngår i. Datainnsamlingen starter tre måneder før avreise for reiser innenlands, og foretas en gang per måned inntil en måned før avreise og deretter en gang per uke. For utenlandsreiser starter datainnsamlingen fire måneder før avreise og gjennomføres på samme måte. Dermed vil for eksempel økte drivstoffpriser ikke slå inn i våre prismålinger for fullt før det har gått noe tid. Den nye metoden fanger opp faktisk prisutvikling på en klart bedre måte enn metoden som ble benyttet frem til august 2007. Ved å spre prisinnsamlingen til flere måneder før avreise følger SSB bedre det faktiske kjøpsmønsteret. I tillegg er flere av de mest populære destinasjonene med, noe som har økt representativiteten i undersøkelsen.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15