Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Svak nedgang i KPI
KPI falt med 0,2 prosent fra juli til august 2009. De viktigste årsakene var prisfall på matvarer og klær. Tolvmånedersveksten i KPI var 1,9 prosent i august, ned fra 2,2 prosent i juli. KPI-JAE steg med 2,3 prosent fra august 2008 til august 2009.
Konsumprisindeksen (KPI) var 125,4 (1998=100) per august 2009, mot 123,1 i samme måned i fjor. Det tilsvarer en tolvmånedersvekst på 1,9 prosent i august, mot 2,2 prosent i juli. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 2,3 prosent i august i år, mot 2,5 prosent i juli.
Lavere priser på matvarer og klær
Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer falt med 1,0 prosent fra juli til august i år. Prisfallet kan forklares med lavere priser på fisk og friske grønnsaker samt tilbudskampanjer på ost i august. Blant alkoholfrie drikkevarer var det kaffe og juice som falt mest i pris. Fortsatt tilbudsaktivitet på klær ga et prisfall på 2,4 prosent fra juli til august. Fra mai til august 2009 har prisene på klær samlet falt med 9,3 prosent. Dette er om lag samme prisfall som vi har sett i tilsvarende periode tidligere år. Prisene på flyreiser falt i gjennomsnitt med 8,9 prosent fra juli til august. Etter den kraftige prisstigningen på flyreiser fra mai til juni var prisene i august tilbake på nivået fra mai.
Fra juli til august 2009 steg prisene på drivstoff og smøremidler med 2,0 prosent. For hotelltjenester steg prisene med 10,1 prosent, etter at prisene fra juni til juli hadde falt med nesten 13 prosent grunnet sommerkampanjer. Sosiale omsorgstjenester steg med 0,5 prosent i august, som følge av små økninger i satsene for barnehager og skolefritidsordningen. Se egen artikkel om barnehager . Prisene på tannlegetjenester viste en oppgang på 2,1 prosent.
Tolvmånedersvekst i KPI på 1,9 prosent
KPI steg med 1,9 prosent fra august 2008 til august 2009. Betalt husleie for leietakere og beregnet husleie for selveiere steg med henholdsvis 3,6 og 3,3 prosent de siste tolv månedene, og bidro mest til tolvmånedersveksten i KPI. Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer steg med 3,4 prosent fra august i fjor til august i år, og det var spesielt sterk prisvekst på pasta, melk, yoghurt og fløte, egg samt mineralvann og brus. I tillegg har prisene steget på en rekke tjenester innenfor restaurant, feriereiser, kultur og fritid samt transport.
Prisene på teletjenester og klær falt med henholdsvis 11,5 og 3,5 prosent i perioden august 2008 til august 2009. Elektrisitet inkludert nettleie samt drivstoff og smøremidler hadde prisnedgang på henholdsvis 4,7 og 4,6 prosent i samme periode.
Tolvmånedersveksten i KPI ned 0,3 prosentpoeng
Tolvmånedersveksten i KPI falt fra 2,2 prosent i juli til 1,9 prosent i august. Nedgangen kan forklares med blant annet prisutviklingen på elektrisitet. Prisene på elektrisitet inkludert nettleie steg med 9,0 prosent fra juli til august 2008, mens prisene falt med 0,9 prosent i samme periode i 2009.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE falt fra 2,5 prosent i juli til 2,3 prosent i august. De viktigste faktorene bak nedgangen i tolvmånedersveksten var prisfall på transporttjenester og klær samt en liten nedgang i husleien.
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2009-juli 2010 | August 2009 |
Juli 2009-
august 2009 |
August 2008-
august 2009 |
Januar-august 2008-
januar-august 2009 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 125,4 | -0,2 | 1,9 | 2,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 114,4 | 122,1 | -1,0 | 3,4 | 4,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 25,5 | 143,1 | 0,1 | 4,5 | 5,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 56,3 | 56,5 | -2,1 | -3,3 | -4,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 304,7 | 150,9 | - | 1,7 | 3,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 61,8 | 106,3 | -0,7 | 3,0 | 3,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 26,1 | 148,1 | 0,5 | 3,6 | 3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 172,1 | 135,1 | 0,1 | 1,4 | 1,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 22,7 | 73,3 | 0,1 | -9,5 | -4,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 120,6 | 113,5 | -0,2 | 3,1 | 2,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,4 | 157,9 | - | 4,6 | 4,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 35,3 | 146,7 | 1,5 | 3,9 | 4,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 58,1 | 133,2 | - | 3,8 | 4,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 121,0 | -0,2 | 2,5 | 2,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 122,4 | -0,2 | 1,8 | 2,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 118,0 | -0,3 | 2,3 | 2,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | 118,6 | 0,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nye vekter og varer i KPIVektandelene i KPI blir oppdatert i august hvert år på grunnlag av resultatene fra den årlige forbruksundersøkelsen i Statistisk sentralbyrå. For perioden august 2009-juli 2010 er vektene basert på forbruksundersøkelsene i 2006, 2007 og 2008. Utvalget av varer og tjenester som inngår i KPI, blir også oppdatert i august hvert år. I august i år har det blant annet vært oppdateringer innenfor teknologivarer, herunder mobiltelefoner. Det ble også utvidet med nye tjenester innenfor hudpleie i august 2009. |
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15