Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Fall i tolvmånedersveksten i KPI
Tolvmånedersveksten i KPI var 0,6 prosent i oktober, ned 0,6 prosentpoeng fra måneden før. Den viktigste årsaken til fallet i tolvmånedersveksten var utviklingen i elektrisitetsprisene. KPI-JAE hadde tolvmånedersvekst på 2,1 prosent i oktober.
Konsumprisindeksen (KPI) var 126,2 (1998=100) i oktober 2009 mot 125,4 i samme måned i fjor. Det tilsvarte en tolvmånedersvekst på 0,6 prosent i oktober i år, mot 1,2 prosent i september. KPI falt 0,2 prosent fra september til oktober i år. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) falt 0,3 prosentpoeng, fra 2,4 prosent i september til 2,1 prosent i oktober i år.
Elektrisitetsprisene bak fall i tolvmånedersveksten
Tolvmånedersveksten i KPI falt med 0,6 prosentpoeng fra 1,2 prosent i september til 0,6 prosent i oktober. Utviklingen i elektrisitetsprisene var den viktigste årsaken til nedgangen i tolvmånedersveksten. Prisene på elektrisitet inkludert nettleie økte med 0,8 prosent fra september til oktober i år, mens de økte med 6,7 prosent i samme periode i fjor. En annen viktig årsak til nedgangen var at prisene på matvarer gikk ned 1,3 prosent fra september til oktober i år, mot en svak økning på samme tid i fjor. Også prisutviklingen for flyreiser bidro ved å falle kraftigere fra september til oktober i år enn i fjor.
KPI ned 0,2 prosent fra september til oktober
Fra september til oktober i år falt prisene på matvarer med 1,3 prosent. Produkter av kjøtt bidro mest til nedgangen innenfor matvarer med en prisnedgang på 2,0 prosent, men prisene falt også på fisk, friske grønnsaker og fersk frukt. Prisene på flyreiser falt med 13,1 prosent fra september til oktober, etter en kraftig oppgang måneden før. Prisene for drivstoff og smøremidler falt med 3,0 prosent, og bidro også til nedgangen i KPI.
I motsatt retning trakk prisene på klær, som steg med 1,2 prosent fra september til oktober. Prisene på elektrisitet og møbler viste også en svak oppgang fra september til oktober.
Tolvmånedersvekst i KPI på 0,6 prosent
KPI steg med 0,6 prosent fra oktober 2008 til oktober 2009. En viktig årsak til oppgangen i KPI siste tolv måneder var økningen i beregnet husleie, som gjenspeiler selveiernes bokostnader, på 2,9 prosent. Det var også prisoppgang for flere andre tjenester i KPI siste tolv måneder. Priser på tjenester innenfor kultur og fritid steg med 7,9 prosent, mens restauranttjenester og feriereiser viste en økning på henholdsvis 3,8 og 5,6 prosent. Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer steg med 2,6 prosent siden oktober i fjor, og bidro også til oppgangen i KPI.
I motsatt retning trakk spesielt priser på elektrisitet inkludert nettleie, som falt med 24,3 prosent fra oktober i fjor til oktober i år. Prisene på teletjenester falt 10,4 prosent i samme periode. Drivstoff og smøremidler viste prisnedgang på 4,7 prosent fra oktober i fjor til oktober i år, mens flyreiser viste et prisfall på 15,9 prosent. Andre varer som hadde prisfall fra oktober i år til i fjor var audiovisuelt utstyr og klær.
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2009-
juli 2010 |
Oktober 2009 |
September 2009-
oktober 2009 |
Oktober 2008-
oktober 2009 |
Januar-oktober 2008-
januar-oktober 2009 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 126,2 | -0,2 | 0,6 | 2,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 114,4 | 121,9 | -1,2 | 2,6 | 4,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 25,5 | 143,5 | 0,1 | 4,4 | 5,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 56,3 | 61,9 | 1,0 | -1,7 | -3,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 304,7 | 150,4 | 0,3 | -1,8 | 2,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 61,8 | 106,9 | -0,4 | 2,0 | 3,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 26,1 | 148,0 | -0,1 | 3,6 | 3,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 172,1 | 134,4 | -1,2 | 0,3 | 1,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 22,7 | 73,6 | -0,3 | -8,6 | -5,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 120,6 | 114,9 | 0,1 | 3,7 | 3,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,4 | 163,1 | - | 3,3 | 4,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 35,3 | 147,4 | 0,2 | 2,9 | 3,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 58,1 | 134,0 | 0,4 | 4,0 | 4,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 122,1 | -0,2 | 2,1 | 2,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 123,1 | -0,2 | 0,5 | 2,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 119,2 | -0,1 | 2,1 | 2,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | 118,9 | -0,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15