Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Sterk oppgang i KPI
KPI steg med 1,3 prosent fra januar til februar 2010. Det var prisoppgang på elektrisitet inkludert nettleie som bidro mest til oppgangen. Fra februar 2009 til februar 2010 steg KPI med 3,0 prosent, mens KPI-JAE steg med 1,9 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 128,7 (1998=100) i februar 2010 mot 125,0 i tilsvarende måned i 2009. Det tilsvarte en tolvmånedersvekst på 3,0 prosent i februar 2010, mot 2,5 prosent måneden før. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 1,9 prosent i februar 2010, mot 2,3 prosent måneden før.
Hopp i elektrisitetsprisene fra januar til februar
Konsumprisene steg samlet med 1,3 prosent fra januar til februar 2010. Det var elektrisitetsprisene inkludert nettleie som stod for litt over halvparten av oppgangen, med en økning på 16,5 prosent. Flyprisene økte også kraftig i februar med en oppgang på 27,2 prosent, mens beregnet husleie for selveiere steg med 0,7 prosent. Etter salg i januar viste prisene på møbler, tepper og reparasjoner nå en oppgang. Matvareprisene steg også sist måned, og da spesielt prisene på meieriprodukter.
Hovedsakelig var det priser på bøker som trakk i motsatt retning, med en nedgang på 4,5 prosent.
Opp 3,0 prosent de siste tolv månedene
Tolvmånedersveksten i KPI gikk opp fra 2,5 prosent i januar 2010 til 3,0 prosent i februar 2010.
Elektrisitetsprisene inkludert nettleie steg med 21,1 prosent fra februar 2009 og var en viktig grunn til veksten i KPI de siste tolv månedene. Beregnet husleie for selveiere og priser på drivstoff og smøremidler steg med henholdsvis 3,2 og 12,0 prosent i samme periode. Priser på tjenester tilknyttet kultur og fritid, restauranttjenester, pakketurer og bøker bidro også til tolvmånedersveksten i KPI.
Prisfall på klær og møbler, tepper og reparasjoner samt audiovisuelt utstyr hadde en dempende effekt på veksten i KPI de siste tolv månedene.
Økningen i tolvmånedersveksten fra januar til februar, på 0,5 prosentpoeng, skyldtes i hovedsak at elektrisitetsprisene steg med 16,5 prosent fra januar til februar i år, mot et fall på 4,2 prosent i samme periode i fjor. Også veksten i billettprisene på flyreiser og i beregnet husleie for selveiere var kraftigere i år enn i fjor, noe som også var med på å dra opp tolvmånedersveksten i KPI.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE falt med 0,4 prosentpoeng, fra 2,3 prosent i januar til 1,9 prosent i februar 2010. Denne utviklingen kan sees i sammenheng med at prisene på mat og klær steg kraftigere i KPI fra januar til februar i 2009 sammenlignet med samme periode i år.
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2009- juli 2010 |
Februar 2010 |
Januar 2010- februar 2010 |
Februar 2009- februar 2010 |
Januar-februar 2009- januar-februar 2010 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 128,7 | 1,3 | 3,0 | 2,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 114,4 | 122,3 | 0,7 | 0,5 | 1,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 25,5 | 147,4 | 0,3 | 3,6 | 3,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 56,3 | 56,5 | 0,4 | -2,9 | -0,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 304,7 | 160,1 | 2,6 | 5,6 | 4,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 61,8 | 106,5 | 1,6 | -0,3 | 0,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 26,1 | 149,8 | 0,5 | 3,2 | 3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 172,1 | 136,7 | 1,0 | 3,0 | 2,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 22,7 | 73,4 | -0,1 | -2,3 | -1,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 120,6 | 115,5 | 0,1 | 3,3 | 3,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,4 | 163,1 | - | 3,3 | 3,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 35,3 | 148,8 | 0,5 | 3,3 | 3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 58,1 | 136,0 | 0,5 | 3,5 | 3,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 122,6 | 0,6 | 1,8 | 2,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 125,6 | 1,3 | 3,0 | 2,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 119,6 | 0,7 | 1,9 | 2,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | 119,8 | 0,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabeller
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15