Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Fortsatt oppgang i KPI
KPI steg med 0,5 prosent fra februar til mars 2010. Det var økte priser på elektrisitet inkludert nettleie som bidro mest til oppgangen. Fra mars 2009 til mars 2010 steg KPI med 3,4 prosent, mens KPI-JAE steg med 1,7 prosent.
Konsumprisindeksen (KPI) var 129,3 (1998=100) i mars 2010, mot 125,1 i tilsvarende måned i 2009. Det tilsvarte en tolvmånedersvekst på 3,4 prosent i mars, mot 3,0 prosent måneden før. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 1,7 prosent i mars 2010, mot 1,9 prosent måneden før.
Ytterligere oppgang i kraftprisene
Konsumprisene steg samlet med 0,5 prosent fra februar til mars 2010. I likhet med måneden før var det prisene på elektrisitet inkludert nettleie som ga det største bidraget til økningen, med en oppgang på 5,4 prosent. Husholdninger med forskjellige kontraktstyper knyttet til elektrisitet sto likevel overfor helt ulik prisutvikling fra februar til mars. Husholdninger med standard variable priskontrakter opplevde kraftig oppgang mens spotpriskontraktene falt kraftig.
Prisene på klær og skotøy steg med henholdsvis 2,3 og 2,9 prosent fra februar til mars 2010, etter en periode med stor tilbudsaktivitet. Drivstoff og smøremidler ble 3,0 prosent dyrere fra februar til mars, og prisene på møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler gikk opp 2,4 prosent.
Prisene på bøker falt med hele 25,0 prosent i mars. Siste del av Mammutsalget bidro sterkt til den kraftige prisnedgangen for denne gruppen.
KPI opp 3,4 prosent siste tolv måneder
Tolvmånedersveksten i KPI økte fra 3,0 prosent i februar til 3,4 prosent i mars.
Den viktigste enkeltårsaken til oppgangen i KPI på 3,4 prosent siste tolv måneder var elektrisitetsprisene inkludert nettleie, som steg med 34,8 prosent fra mars 2009 til mars 2010. For drivstoff og smøremidler ble det registrert en prisoppgang på 16,6 prosent. Andre prisøkninger som bidro vesentlig til tolvmånedersveksten i KPI var knyttet til tjenester innenfor kultur og fritid, restauranttjenester samt pakketurer.
Prisene på klær falt 6,3 prosent siste tolv måneder, og var sammen med prisfall på teletjenester og audiovisuelt utstyr de gruppene som i sterkest grad dempet veksten i KPI.
Det er også verdt å merke seg at matvareprisene viste nullvekst i tolvmånedersperioden. Ser man bort fra perioden juli 2001-juni 2002 da merverdiavgiften på matvarer ble redusert fra 24 prosent til 12 prosent, må man helt tilbake til januar 1994 for å finne tolvmåneders nullvekst for matvareprisene.
Tolvmånedersveksten i KPI økte med 0,4 prosentpoeng fra februar til mars. Det skyldtes hovedsakelig at elektrisitetsprisene inkludert nettleie økte med 5,4 prosent fra februar til mars i år, mens de falt med 5,2 prosent i samme periode i fjor. Drivstoff og smøremidler viste også en nedgang i prisene i fjor og en oppgang i samme periode i år,og var dermed også med på å dra opp tolvmånedersveksten i KPI.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE falt med 0,2 prosentpoeng, fra 1,9 prosent i februar til 1,7 prosent i mars. Denne utviklingen kan sees i sammenheng med at prisene på klær og husleie steg kraftigere i KPI fra februar til mars i fjor sammenlignet med samme periode i år.
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2009- juli 2010 |
Mars 2010 | Februar 2010- mars 2010 |
Mars 2009- mars 2010 |
Januar-mars 2009- januar-mars 2010 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 129,3 | 0,5 | 3,4 | 3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 114,4 | 122,4 | 0,1 | 0,4 | 1,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 25,5 | 147,5 | 0,1 | 3,7 | 3,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 56,3 | 57,9 | 2,5 | -5,1 | -2,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 304,7 | 161,8 | 1,1 | 7,2 | 5,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 61,8 | 107,8 | 1,2 | - | 0,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 26,1 | 150,3 | 0,3 | 3,1 | 3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 172,1 | 137,3 | 0,4 | 3,8 | 3,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 22,7 | 73,1 | -0,4 | -2,4 | -1,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 120,6 | 113,9 | -1,4 | 2,8 | 3,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,4 | 163,1 | - | 3,3 | 3,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 35,3 | 149,3 | 0,3 | 3,3 | 3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 58,1 | 136,2 | 0,1 | 3,4 | 3,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 122,7 | 0,1 | 1,6 | 1,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 126,3 | 0,6 | 3,5 | 3,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 119,8 | 0,2 | 1,7 | 2,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert1 | 119,6 | -0,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | Rettet 12.04.2010 |
Tabeller
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15