Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Svak oppgang i KPI
KPI steg med 0,2 prosent fra mars til april 2010. Det var økte priser på klær og bøker som bidro mest til oppgangen. Fra april 2009 til april 2010 steg KPI med 3,3 prosent, mens KPI-JAE steg med 1,7 prosent.
Konsumprisindeksen (KPI) var 129,6 (1998=100) i april 2010 mot 125,4 i samme måned i 2009. Det tilsvarte en tolvmånedersvekst på 3,3 prosent i april, mot 3,4 prosent måneden før. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 1,7 prosent i april 2010, og er dermed uendra fra sist måned.
Prisoppgang på klær og bøker i april
Konsumprisene steg samlet med 0,2 prosent fra mars til april 2010. Økte priser på klær og bøker var de største bidragene til økningen. Klesprisene hadde en oppgang på 3,3 prosent fra mars til april i år, mens bokprisene steg med hele 30,6 prosent. Økningen i bokprisene må ses i sammenheng med mammutsalget i mars, og prisene var i april tilbake på om lag samme nivå som før mammutsalget. Prisene på drivstoff og smøremidler fortsatte å stige også fra mars til april, denne gangen med 1,5 prosent. Prisene på matvarer gikk opp med 0,8 prosent, og det var spesielt fisk, grønnsaker og frukt som stod for oppgangen.
Fall i elektrisitetsprisene og lavere priser på flybilletter, på henholdsvis 2,7 og 10,8 prosent, bidro mest til å dempe veksten i KPI i april.
KPI opp 3,3 prosent siste tolv måneder
Tolvmånedersveksten i KPI var 3,3 prosent i april mot 3,4 prosent i mars. I likhet med forrige måned kan mye av veksten de siste tolv måneder i KPI tilskrives en kraftig økning i elektrisitetsprisene inkludert nettleie, som hadde en oppgang på 35,5 prosent fra april 2009 til april 2010. For drivstoff og smøremidler ble det målt en prisoppgang på 13,8 prosent. Prisøkning på tjenester knyttet til kultur og fritid, restauranttjenester og pakketurer bidro også til veksten i KPI de siste tolv måneder.
Prisene på klær falt 4,1 prosent fra april i fjor til april i år, og sammen med prisfall på audiovisuelt utstyr og flyreiser var dette viktigste årsak til å dempe oppgangen i KPI.
Tolvmånedersveksten i KPI gikk ned med 0,1 prosentpoeng fra mars til april. Det skyldtes i hovedsak at det fra mars til april i år ble målt kraftigere prisfall på flyreiser, samt lavere prisstigning på drivstoff og smøremidler, sammenlignet med samme periode i fjor.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,7 prosent i april, og dermed uendra fra sist måned.
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2009- juli 2010 |
April 2010 | Mars 2010- april 2010 |
April 2009- april 2010 |
Januar-april 2009- januar-april 2010 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 129,6 | 0,2 | 3,3 | 3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 114,4 | 123,1 | 0,6 | 1,0 | 1,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 25,5 | 147,7 | 0,1 | 3,7 | 3,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 56,3 | 59,5 | 2,8 | -3,7 | -2,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 304,7 | 161,0 | -0,5 | 7,0 | 5,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 61,8 | 107,5 | -0,3 | -0,6 | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 26,1 | 150,1 | -0,1 | 2,8 | 3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 172,1 | 136,9 | -0,3 | 2,9 | 3,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 22,7 | 72,8 | -0,4 | -2,9 | -2,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 120,6 | 115,5 | 1,4 | 2,9 | 3,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,4 | 163,1 | - | 3,3 | 3,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 35,3 | 150,1 | 0,5 | 3,9 | 3,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 58,1 | 136,4 | 0,1 | 3,1 | 3,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | 123,1 | 0,3 | 1,6 | 1,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | 126,5 | 0,2 | 3,3 | 3,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | 120,2 | 0,3 | 1,7 | 1,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | 119,8 | 0,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabeller
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15