Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Konsumprisene svakt opp
KPI gikk opp 0,1 prosent fra september til oktober i år. Hovedårsaken var økte priser på elektrisitet og klær. Fra oktober 2009 til oktober 2010 steg KPI med 2,0 prosent, mens KPI-JAE økte 1,0 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 128,7 (1998=100) i oktober 2010, mot 126,2 i samme måned i 2009. Det tilsvarer en tolvmånedersvekst på 2,0 prosent i oktober, opp 0,3 prosentpoeng fra september. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 1,0 prosent, opp 0,1 prosentpoeng fra september 2010.
Små prisøkninger i oktober
Fra september til oktober i år gikk KPI opp 0,1 prosent. Prisene på elektrisitet inkludert nettleie steg med 1,6 prosent, og hadde størst betydning for oppgangen i totalindeksen. Klesprisene steg i september, og fortsatte oppgangen i oktober, men da bare med 0,9 prosent. Det var særlig høyere priser på dameklær som løftet denne varegruppen opp i oktober. Priser på en del boligrelaterte produkter var også viktige bidragsytere - produkter knyttet til vedlikehold og reparasjon steg 0,8 prosent, og beregnet husleie for selveiere økte 0,2 prosent. Drivstoff og smøremidler viste en prisøkning på 1,0 prosent.
Prisene på flyreiser falt 8,4 prosent fra september til oktober. Andre viktige grupper som viste prisnedgang denne måneden var matvarer og teletjenester, der prisene sank med henholdsvis 0,6 og 1,8 prosent.
KPI opp 2,0 prosent de siste tolv månedene
Den viktigste årsaken til økningen i KPI fra oktober i fjor til oktober i år var elektrisitetsprisene, som, når nettleie inkluderes, steg med 22,2 prosent. Beregnet husleie for selveiere bidro også, med en oppgang på 3,4 prosent. Prisene på drivstoff og smøremidler steg 6,8 prosent i perioden, og tjenester knyttet til kultur og fritid viste en prisøkning på 6,4 prosent.
Fra oktober i fjor til oktober i år har prisene på klær falt med 6,5 prosent. Det har også vært prisfall på flyreiser og audiovisuelt utstyr, henholdsvis med 10,1 og 4,3 prosent.
Fra september til oktober i år steg KPI med 0,1 prosent, mot en nedgang på 0,2 prosent i samme periode i fjor. Dette førte til en økning i tolvmånedersveksten på 0,3 prosentpoeng fra september til oktober 2010. Den viktigste årsaken til oppgangen i tolvmånedersveksten var at prisene på drivstoff og smøremidler steg noe fra september til oktober i år, mens de falt i samme periode i fjor. Samtidig falt matvareprisene noe mindre i år, sammenliknet med i fjor.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE gikk opp med 0,1 prosentpoeng fra 0,9 prosent i september til 1,0 prosent i oktober.
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2009- desember 2010 |
Oktober 2010 | September 2010- oktober 2010 |
Oktober 2009- oktober 2010 |
Januar-oktober 2009- januar-oktober 2010 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 128,7 | 0,1 | 2,0 | 2,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 114,4 | 122,3 | -0,6 | 0,3 | 0,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 25,5 | 148,1 | 0,1 | 3,2 | 3,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 56,3 | 58,4 | 1,0 | -5,7 | -3,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 304,7 | 158,5 | 0,4 | 5,4 | 5,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 61,8 | 106,8 | 0,1 | -0,1 | -0,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 26,1 | 152,0 | 0,4 | 2,7 | 2,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 172,1 | 136,4 | -0,1 | 1,5 | 2,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 22,7 | 71,1 | -1,5 | -3,4 | -2,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 120,6 | 115,9 | -0,2 | 0,9 | 2,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,4 | 166,8 | - | 2,3 | 3,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 35,3 | 151,8 | - | 3,0 | 3,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 58,1 | 138,0 | 0,6 | 3,0 | 3,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | .. | 123,5 | - | 1,1 | 1,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | .. | 125,6 | 0,1 | 2,0 | 2,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | .. | 120,4 | - | 1,0 | 1,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | .. | 120,3 | 0,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabeller
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15