Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Energiprisene ga økt KPI
KPI gikk opp 0,2 prosent fra oktober til november i år. Hovedårsaken var økte priser på energivarer. KPI steg med 1,9 prosent fra november 2009 til november 2010, mens KPI-JAE økte 1,0 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 129,0 (1998=100) i november 2010, mot 126,6 i samme måned i 2009. Det tilsvarte en tolvmånedersvekst på 1,9 prosent i november, ned 0,1 prosentpoeng fra oktober. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 1,0 prosent, og dermed uendret fra oktober 2010.
Prisene på energivarer trakk opp i november
KPI steg med 0,2 prosent fra oktober til november 2010. Det var spesielt prisene på elektrisitet inkludert nettleie samt drivstoff og smøremidler som trakk opp, med prisøkninger på henholdsvis 2,7 og 1,5 prosent. Prisene på klær og skotøy steg med 0,5 prosent fra oktober til november. Også svake prisøkninger på flyreiser og aviser, bøker og skrivemateriell bidro til oppgangen i KPI.
Blant varegrupper som gikk ned i pris fra oktober til november var matvarer, som falt 0,2 prosent, og audiovisuelt utstyr, med en nedgang på 0,9 prosent. En svak nedgang i priser på varer og tjenester til vedlikehold og reparasjoner av bolig bidro også til å dempe veksten i KPI.
Priser knyttet til bolig og boligoppvarming bak veksten siste tolv måneder
Fra november 2009 til november 2010 steg KPI med 1,9 prosent. Elektrisitet, fyringsolje og annet brensel hadde en prisøkning på 17,3 prosent i denne perioden. Beregnet husleie for selveier og betalt husleie steg med 3,4 prosent, mens prisene på vedlikehold og reparasjon av bolig steg med 2,6 prosent. Priser på drift og vedlikehold av transportmidler steg også i perioden, med 4,1 prosent, mens tjenester til kultur og fritid hadde prisøkning på 6,4 prosent. Også priser på forsikringstjenester og pakketurer bidro til økningen i KPI siste tolv måneder.
En del varer falt i pris siden november i fjor. Klær og skotøy hadde en prisnedgang på 5,3 prosent, og matvarer hadde et prisfall på 1,2 prosent. Audiovisuelt utstyr og teletjenester samt flere medierelaterte varer falt også i pris.
Det var en nedgang i tolvmånedersveksten fra oktober til november på 0,1 prosentpoeng. Dette skyldtes i hovedsak en prisnedgang på mat og alkoholfrie drikkevarer i år, varer som derimot hadde en oppgang i fjor. Energivarene elektrisitet og drivstoff viste begge en positiv, men allikevel svakere, prisøkning fra oktober til november i år mot tilsvarende periode i fjor.
KPI-JAE steg 1,0 prosent fra november 2009 til november 2010, og er dermed uendret fra oktober. Mens endringen i matvareprisene dempet veksten i KPI-JAE, så bidro priser på klær og flyreiser til å holde tolvmånedersveksten oppe.
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2009- desember 2010 |
November 2010 | Oktober 2010- november 2010 |
November 2009- november 2010 |
Januar-november 2009- januar-november 2010 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 129,0 | 0,2 | 1,9 | 2,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 114,4 | 121,9 | -0,3 | -0,8 | 0,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 25,5 | 148,3 | 0,1 | 3,3 | 3,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 56,3 | 58,7 | 0,5 | -5,3 | -3,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 304,7 | 159,1 | 0,4 | 5,2 | 5,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 61,8 | 106,9 | 0,1 | -0,2 | -0,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 26,1 | 152,1 | 0,1 | 2,5 | 2,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 172,1 | 137,0 | 0,4 | 1,7 | 2,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 22,7 | 71,0 | -0,1 | -3,5 | -2,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 120,6 | 115,9 | - | 0,9 | 2,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,4 | 166,8 | - | 2,3 | 3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 35,3 | 151,8 | - | 2,8 | 3,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 58,1 | 138,1 | 0,1 | 2,9 | 3,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | .. | 123,5 | - | 1,0 | 1,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | .. | 125,9 | 0,2 | 1,9 | 2,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | .. | 120,5 | 0,1 | 1,0 | 1,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | 120,5 | 0,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabeller
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15