Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Svak vekst i KPI
KPI steg med 0,1 prosent fra november til desember 2011. Prisoppganger på transporttjenester bidro mest. Tolvmånedersveksten i KPI var 0,2 prosent i desember, mens KPI-JAE steg med 1,0 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 130,6 (1998=100) i desember 2011 mot 130,4 i desember 2010. Det tilsvarte en tolvmånedersvekst på 0,2 prosent i desember, ned 1,0 prosentpoeng fra måneden før. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 1,0 prosent i desember 2011, uendret fra måneden før.
Lav prisvekst fra november til desember 2011
KPI steg 0,1 prosent fra november til desember. Flyreiser bidro mest til oppgangen, med en prisøkning på 11,0 prosent. Det ble også registrert økning for drosjetakster fra forrige måleperiode. Prisene på bøker gikk opp med 6,8 prosent fra november til desember.
Elektrisitetspriser inkludert nettleie trakk i motsatt retning med et prisfall på 3,2 prosent fra november til desember 2011, som følge av at spotprisene falt. Det ble i tillegg målt prisnedganger på klær og alkoholfrie drikkevarer.
Tilnærmet nullvekst fra desember 2010 til desember 2011
KPI økte med 0,2 prosent fra desember 2010 til desember 2011. En viktig årsak til den lave tolvmånedersveksten var utviklingen på elektrisitetsprisene. Elektrisitetsprisene inkludert nettleie lå hele 28,2 prosent lavere i desember 2011 enn på samme tid året før. KPI uten elektrisitet (KPI-JEL) var 1,3 prosent i tilsvarende periode. Prisene på audiovisuelt utstyr og matvarer bidro også til å dempe tolvmånedersveksten i KPI.
Beregnet husleie for selveiere og prisene på restauranttjenester ble registrert med oppganger på henholdsvis 1,7 og 3,9 prosent, noe som bidro til å trekke opp tolvmånedersveksten i KPI. Prisene på tobakk steg med 7,8 prosent, og prisene på alkoholfrie og alkoholholdige drikkevarer økte med henholdsvis 7,2 og 5,3 prosent.
Kraftig nedgang i tolvmånedersveksten
Tolvmånedersveksten i KPI gikk ned fra 1,2 prosent i november til 0,2 prosent i desember 2011. Hovedårsaken til nedgangen var at elektrisitetsprisene inkludert nettleie gikk ned 3,2 prosent fra november til desember i 2011, mens de steg hele 19,9 prosent i tilsvarende periode året før. Samtidig sank prisene på drivstoff og smøremidler svakt fra november til desember i 2011, mens de økte i samme periode året før.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,0 prosent i desember 2011, uendret fra november 2011.
Årsvekst på 1,2 prosent
Årsveksten i KPI var på 1,2 prosent fra 2010 til 2011. Det var spesielt prisutviklingen på audiovisuelt utstyr, sammen med elektrisitet inkludert nettleie, som gjorde at årsveksten ble så lav. Prisene på audiovisuelt utstyr fortsatte å falle i 2011 og endte med en nedgang på 7,2 prosent. Lavere elektrisitetspriser for husholdningene i 2011 enn i 2010 kan sees i sammenheng med høyere fyllingsgrad i vannmagasinene grunnet høye nedbørsmengder, kombinert med lavere forbruk i 2011. Se produsentprisindeksen for mer informasjon . Prisnedganger på matvarer og klær bidro også til å dempe årsveksten i KPI.
Viktige faktorer som medvirket til å trekke opp årsveksten i KPI i 2011, var oppganger i prisene på alkoholholdige drikkevarer og tobakk, beregnet husleie for selveiere samt prisene på drivstoff og smøremidler.
Årsveksten i KPI-JAE endte på 0,9 prosent i 2011.
En mer utdypende artikkel om prisutviklingen i 2011 vil bli publisert mandag 23. januar.
Endringer i KPI i 2012Fra og med januarindeksen 2012, som publiseres 10. februar 2012, vil det bli gjort endringer i KPI for hovedsakelig konsumgruppene matvarer og alkoholfrie drikkevarer og legemidler og helseartikler. Les mer om dette i Endringer i KPI fra og med 2012 . |
Vekter. Januar 2011-desember 2011 |
Indeks. Desember 2011 |
Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
November 2011-desember 2011 | Desember 2010-desember 2011 | årsvekst 2010-2011 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 130,6 | 0,1 | 0,2 | 1,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 133,1 | 121,7 | -0,5 | -0,2 | -0,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 42,3 | 158,1 | 0,1 | 6,5 | 6,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 56,8 | 57,7 | -0,7 | -0,9 | -3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 214,9 | 158,2 | -0,3 | -3,2 | 0,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 60,2 | 106,8 | 0,3 | - | -0,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 30,0 | 155,8 | 0,3 | 2,4 | 2,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 133,7 | 140,0 | 1,0 | 1,2 | 2,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 27,5 | 70,8 | - | -0,3 | -1,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 134,8 | 116,3 | 0,6 | -0,5 | -0,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,7 | 173,5 | - | 4,0 | 2,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 50,3 | 156,6 | -0,2 | 3,3 | 2,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 113,8 | 142,3 | 0,1 | 2,8 | 2,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | .. | 125,2 | 0,2 | 1,2 | 1,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA (juli 1999=100) | .. | 127,3 | 0,1 | - | 1,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE (juli 1999=100) | .. | 121,9 | 0,2 | 1,0 | 0,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | .. | 121,8 | 0,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabeller
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15