Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Lav vekst i KPI
KPI steg med 0,1 prosent fra mars til april 2012, og det var prisoppgang på bøker som bidro mest. Tolvmånedersveksten i KPI var 0,3 prosent i april, en nedgang på 0,5 prosentpoeng fra mars. KPI-JAE steg med 0,7 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 131,7 (1998=100) i april 2012 mot 131,3 i april 2011. Det tilsvarte en tolvmånedersvekst på 0,3 prosent i april, ned 0,5 prosentpoeng fra mars. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 0,7 prosent i april 2012, ned 0,8 prosentpoeng fra måneden før.
KPI svakt opp fra mars til april
Fra mars til april i år steg KPI med 0,1 prosent. Prisene på bøker var den viktigste årsaken til oppgangen i KPI. Etter Mammutsalget i mars, steg prisene med 16,4 prosent i april. Prisene på drivstoff og smøremidler gikk opp med 2,2 prosent, mens prisene på pakketurer steg med 4,0 prosent. Det ble også registrert prisoppgang på blant annet klær, båter og båtutstyr.
Matvarer viste et prisfall på 1,6 prosent fra mars til april. De gruppene som bidro mest var fisk, grønnsaker samt melk, ost og egg. Prisene på elektrisitet inkludert nettleie samt flyreiser falt med henholdsvis 2,1 og 4,2 prosent i samme periode.
KPI opp 0,3 prosent de siste tolv månedene
Fra april 2011 til april 2012 steg KPI med 0,3 prosent. Drift og vedlikehold av transportmidler viste en prisoppgang på 4,6 prosent, hovedsakelig forårsaket av økte priser på drivstoff og smøremidler samt vedlikehold og reparasjon på verksted. Beregnet husleie for selveiere steg i samme periode med 1,7 prosent, mens prisene på restauranttjenester og finansielle tjenester utenom forsikring økte henholdsvis 4,1 og 6,2 prosent. Andre konsumgrupper som viste prisoppgang, var blant annet alkoholholdige drikkevarer og tobakk samt alkoholfrie drikkevarer.
Tolvmånedersveksten ble hovedsakelig dempet av en nedgang i elektrisitetsprisene inkludert nettleie på 21,1 prosent. Prisene på flyreiser falt med 30,7 prosent fra april 2011 til april 2012. I samme periode falt også prisene på audiovisuelt utstyr, teletjenester og klær.
Endring i tolvmånedersveksten
Tolvmånedersveksten i KPI gikk ned fra 0,8 prosent i mars til 0,3 prosent i april. Hovedårsaken var at prisene på flyreiser falt med 4,2 prosent fra mars til april i år, mens de på samme tid i fjor steg med 54,2 prosent. Den kraftige prisoppgangen i fjor kan sees i sammenheng med at måletidspunktet for flyreiser i april 2011 sammenfalt med påsken, mens dette ikke var tilfellet for april 2012. Nedgangen i tolvmånedersveksten ble også preget av at prisene på matvarer falt med 1,6 prosent fra mars til april i år, mens de i tilsvarende periode i fjor kun falt med 0,2 prosent.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 0,7 prosent i april, ned 0,8 prosentpoeng fra mars.
Vekter. Januar 2012- desember 2012 | Indeks. April 2012 | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mars 2012- april 2012 | April 2011- april 2012 | Januar-april 2011- januar-april 2012 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 131,7 | 0,1 | 0,3 | 0,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 131,4 | 123,0 | -1,4 | 1,1 | 1,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 42,1 | 161,6 | - | 3,3 | 3,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 55,5 | 57,2 | 1,1 | -1,0 | -0,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 225,2 | 158,2 | -0,3 | -2,1 | -2,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 59,4 | 106,8 | - | -0,3 | 0,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 28,7 | 158,7 | 0,1 | 3,3 | 3,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 143,3 | 144,1 | 0,1 | -0,2 | 2,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 27,9 | 67,1 | 0,3 | -5,4 | -4,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 129,7 | 116,7 | 1,4 | 0,6 | 0,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,9 | 173,5 | - | 4,0 | 4,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 49,9 | 158,7 | 0,4 | 3,3 | 3,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 104,1 | 145,2 | 0,3 | 3,5 | 3,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | .. | 126,2 | 0,2 | 1,0 | 1,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA (juli 1999=100) | .. | 128,2 | 0,1 | 0,2 | 0,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE (juli 1999=100) | .. | 122,7 | 0,1 | 0,7 | 1,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | .. | 122,4 | -0,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabeller
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15