Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Elektrisitetsprisene trakk KPI kraftig opp
KPI steg med 1,1 prosent fra november til desember 2010, mye som følge av prisoppgang på energivarer. Fra desember 2009 til desember 2010 steg KPI med 2,8 prosent, mens KPI-JAE steg med 1,0 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 130,4 (1998=100) i desember 2010, mot 126,9 i tilsvarende måned i 2009. Det tilsvarte en tolvmånedersvekst på 2,8 prosent i desember 2010, mot 1,9 prosent måneden før. Tolvmånedersveksten i KPI, justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE), var 1,0 prosent i desember 2010, uendret fra november 2010.
Nye vekter i KPI i 2011Fra og med januarindeksen 2011 (publiseres 10. februar 2011) vil konsumprisindeksen få et nytt vektgrunnlag basert på nasjonalregnskapets tall for konsum i husholdningen. Les mer i artikkel om nye vekter i KPI . |
Månedsvekst på 1,1 prosent
KPI steg med 1,1 prosent fra november til desember 2010. Elektrisitetspriser inkludert nettleie preget oppgangen, med en økning på 19,9 prosent som følge av at spotprisene steg kraftig. Prisene på drivstoff og smøremidler økte med 3,5 prosent, mens prisene på bøker steg med 17,6 prosent. Flyreiser viste en prisoppgang på 7,6 prosent i samme periode.
Prisfall på klær dempet veksten i KPI, med en nedgang på 1,1 prosent fra november til desember 2010.
Tolvmånedersvekst på 2,8 prosent
KPI steg med 2,8 prosent fra desember 2009 til desember 2010. Det var spesielt prisene på elektrisitet inkludert nettleie som trakk KPI opp, med en økning på 38,3 prosent. Beregnet husleie for selveiere hadde en oppgang på 3,3 prosent, mens prisene på drivstoff og smøremidler samt tjenester knyttet til kultur og fritid steg med henholdsvis 9,7 og 5,9 prosent. Andre konsumgrupper med relativt kraftig prisvekst i perioden var alkoholholdige drikkevarer og tobakk, restauranttjenester, pakkereiser og forsikring.
Prisene på klær og matvarer viste nedgang siste tolv måneder, på henholdsvis 6,1 og 1,1 prosent. Audiovisuelt utstyr og teletjenester falt også i pris i perioden.
Tolvmånedersveksten viste en oppgang på 0,9 prosentpoeng, fra 1,9 prosent i november til 2,8 prosent i desember, mye som følge av prisutviklingen på energivarene. Elektrisitetsprisene inkludert nettleie steg med 19,9 prosent fra november til desember 2010, mot 4,1 prosent tilsvarende periode i 2009. Prisene på drivstoff og smøremidler viste en oppgang på 3,5 prosent fra november til desember 2010, mens de hadde en nedgang på 0,4 prosent tilsvarende periode i 2009.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,0 prosent i desember 2010, uendret fra november.
Årsvekst på 2,5 prosent
Årsveksten i KPI var 2,5 prosent fra 2009 til 2010. Hovedårsaken var en årsvekst på 21,3 prosent i prisene på elektrisitet inkludert nettleie. Beregnet husleie for selveiere samt prisene på drivstoff og smøremidler var også viktige bidragsytere, med årsvekst på henholdsvis 2,8 og 8,3 prosent. Andre konsumgrupper som hadde innvirkning på årsveksten var vedlikehold og reparasjon av bolig, tjenester knyttet til kultur og fritid, pakkereiser og betalt husleie.
Prisene på klær og audiovisuelt utstyr falt med henholdsvis 4,8 og 3,8 prosent fra 2009 til 2010. Det var også prisnedgang på møbler, tepper og reparasjoner, teletjenester, teleutstyr og flyreiser.
Årsveksten i KPI-JAE endte på 1,4 prosent fra 2009 til 2010.
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2009- desember 2010 |
Desember 2010 | November 2010- desember 2010 |
Desember 2009- desember 2010 |
Årsvekst 2009-2010 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000 | 130,4 | 1,1 | 2,8 | 2,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 114,4 | 121,9 | - | -0,5 | 0,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 25,5 | 148,4 | 0,1 | 3,4 | 3,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 56,3 | 58,2 | -0,9 | -5,5 | -4,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 304,7 | 163,5 | 2,8 | 7,5 | 5,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 61,8 | 106,8 | -0,1 | -0,4 | -0,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 26,1 | 152,1 | - | 2,3 | 2,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 172,1 | 138,4 | 1,0 | 2,3 | 2,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 22,7 | 71,0 | - | -3,5 | -2,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 120,6 | 116,9 | 0,9 | 1,3 | 2,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,4 | 166,8 | - | 2,3 | 2,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 35,3 | 151,6 | -0,1 | 2,8 | 3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 58,1 | 138,4 | 0,2 | 3,0 | 3,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | .. | 123,7 | 0,2 | 1,1 | 1,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | .. | 127,3 | 1,1 | 2,7 | 2,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | .. | 120,7 | 0,2 | 1,0 | 1,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | 120,7 | 0,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabeller
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15