Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Tilbud på klær ga nedgang i KPI
KPI falt med 0,5 prosent fra desember 2010 til januar 2011, og det var prisnedgang på klær og matvarer som var hovedårsaken. Fra januar 2010 til januar 2011 steg KPI med 2,0 prosent, mens KPI-JAE steg med 0,7 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 129,7 (1998=100) i januar 2011 mot 127,1 i tilsvarende måned i 2010. Det tilsvarte en tolvmånedersvekst på 2,0 prosent i januar 2011, mot 2,8 prosent måneden før. Tolvmånedersveksten i KPI, justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE), var 0,7 prosent i januar 2011, ned 0,3 prosentpoeng fra desember 2010.
Nye vekter i KPI i 2011Fra og med januarindeksen 2011 har KPI fått et nytt vektgrunnlag basert på nasjonalregnskapets tall for konsum i husholdninger. Les mer om dette i egen artikkel om nye vekter i KPI . |
Lavere priser på klær og matvarer
KPI falt med 0,5 prosent fra desember 2010 til januar 2011. I hovedsak var det prisfall som følge av salg på klær, samt lavere matvarepriser, som ga en nedgang i årets første måned. Klesprisene falt 10,0 prosent i perioden, mens prisene på matvarer gikk ned med 2,4 prosent. De fleste matvaregruppene bidro til nedgangen. Det var også en rekke andre varer og tjenester med prisnedgang fra desember til januar. Prisene på flybilletter falt med 17,5 prosent og møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler falt med 6,2 prosent. Også feriereiser, her storbyferier, samt bøker og audiovisuelt utstyr hadde prisfall i januar.
Nedgangen i KPI ble noe dempet av høyere priser på elektrisitet inkludert nettleie, som steg med 2,9 prosent fra desember til januar. Det var nettleie som steg mest. Prisene på tobakk og alkohol økte med henholdsvis 6,3 og 3,5 prosent fra desember til januar, hovedsakelig på grunn av avgiftsøkninger i det nye året. Totalt sett har økte avgifter på varer og tjenester i KPI bidratt med 0,3 prosentpoeng til månedsendringen i KPI.
Mange får justert husleiene i januar, og både husleie for leietakere og beregnet husleie for selveiere steg fra desember 2010 til januar 2011. Det ble også målt prisoppgang på foreldrebetaling i SFO og barnehager i januar. Les mer om barnehagetakstene .
Høye elektrisitetspriser bak tolvmånedersveksten
Fra januar 2010 til januar 2011 steg KPI med 2,0 prosent. Det var en tolvmånedersvekst på 27,4 prosent for elektrisitet inkludert nettleie som bidro mest. Beregnet husleie for selveiere økte med 2,6 prosent i perioden. Prisene på drift og vedlikehold av transportmidler, der både drivstoff, vedlikeholdskostnader og reservedeler er inkludert, steg med 5,6 prosent. Samlet steg tobakks- og alkoholprisene med 5,9 prosent, mens prisene på tjenester til kultur og fritid steg med 5,1 prosent og restauranttjenester med 3,1 prosent.
Prisene på klær og matvarer dempet imidlertid tolvmånedersveksten i KPI i januar med nedganger på henholdsvis 7,2 og 2,6 prosent. Audiovisuelt utstyr fortsatte også å falle i pris på tolvmånedersbasis med en nedgang på 5,5 prosent.
Fra desember 2010 til januar 2011 falt tolvmånedersveksten med 0,8 prosentpoeng i KPI, og med 0,3 prosentpoeng i KPI-JAE. Siden elektrisitetsprisene inkludert nettleie steg klart mindre i år enn i fjor på samme tid, bidro dette vesentlig til fallet i tolvmånedersveksten i KPI. En større nedgang i matvareprisene fra desember til januar i år mot samme periode i fjor er også en viktig årsak til nedgangen. Også svakere prisutvikling på beregnet husleie for selveiere og et større fall i klesprisene i år enn i fjor bidrar i samme retning.
Nasjonalregnskapet erstatter Forbruksundersøkelsen som vektkilde i KPI fra januar 2011. På samme tid erstattes også juli med desember som prisreferansemåned, og vil dermed i fremtiden være sammenfallende med HKPI. I forbindelse med den årlige oppdateringen av vektandeler og etablering av nytt prisreferansetidspunkt ble vareutvalget i KPI revidert og oppdatert. |
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Januar 2011-desember 2011 | Januar 2011 | Desember 2010-januar 2011 | Januar 2010-januar 2011 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 129,7 | -0,5 | 2,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 133,1 | 119,6 | -1,9 | -1,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 42,3 | 155,6 | 4,9 | 5,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 56,8 | 52,5 | -9,8 | -6,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 214,9 | 165,3 | 1,1 | 6,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 60,2 | 103,6 | -3,0 | -1,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 30,0 | 153,5 | 0,9 | 3,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 133,7 | 137,5 | -0,7 | 1,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 27,5 | 71,1 | 0,1 | -3,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 134,8 | 116,2 | -0,6 | 0,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,7 | 166,8 | - | 2,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 50,3 | 152,5 | 0,6 | 3,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 113,8 | 139,3 | 0,7 | 3,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | .. | 122,8 | -0,7 | 0,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | .. | 126,3 | -0,8 | 1,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | .. | 119,6 | -0,9 | 0,7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | .. | 120,5 | -0,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabeller
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15