Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Prisoppgang på matvarer
KPI steg med 0,4 prosent fra januar til februar. Økte priser på matvarer var hovedårsaken til oppgangen. Fra februar 2010 til februar 2011 steg KPI med 1,2 prosent, mens KPI-JAE steg med 0,8 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 130,2 (1998=100) i februar 2011, mot 128,7 i tilsvarende måned i 2010. Det tilsvarte en tolvmånedersvekst på 1,2 prosent i februar 2011, mot 2,0 prosent måneden før. Tolvmånedersveksten i KPI, justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE), var 0,8 prosent i februar 2011, opp 0,1 prosentpoeng fra januar 2011.
Matvareprisene gikk opp fra januar til februar
KPI steg med 0,4 prosent fra januar til februar 2011. En kraftig økning i prisene på matvarer var den viktigste årsaken til økningen i KPI. Matvareprisene har de siste ti årene alltid steget i februar, og i år økte de med 2,7 prosent. Nær sagt alle matvaregruppene viste prisoppgang.
Prisene på transporttjenester steg 4,2 prosent, og her var det en økning i prisene på flybilletter med 15,2 prosent som bidro mest. Møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler viste en prisøkning på 4,6 prosent. En prisøkning på klær med 1,8 prosent bidro også til at KPI steg i februar.
Oppgangen i KPI ble dempet av lavere priser på elektrisitet inkludert nettleie, og bøker, som sank med henholdsvis 6,5 og 17,1 prosent fra januar til februar. For bøkene skyldtes det store prisfallet det årlige Mammutsalget, som foregikk i deler av februar. Det ble også notert mindre prisnedganger på audiovisuelt utstyr.
Nedgang i tolvmånedersveksten for KPI
Fra januar til februar 2011 falt tolvmånedersveksten med 0,8 prosentpoeng i KPI, mens den steg med 0,1 prosentpoeng i KPI-JAE. Elektrisitetsprisene inkludert nettleie steg 16,5 prosent fra januar til februar i fjor, mens de sank med 6,5 prosent i samme periode i år. Dette var dermed den klart viktigste årsaken til fallet i tolvmånedersveksten i KPI. I motsatt retning trakk prisene på matvarer, som viste noe høyere endring fra januar til februar i 2011 i forhold til samme periode i 2010. Dette var da hovedårsaken til oppgangen i tolvmånedersveksten i KPI-JAE.
Fra februar 2010 til februar 2011 steg KPI med 1,2 prosent. Det var en tolvmånedersvekst på 6,7 prosent i prisene på drift og vedlikehold av transportmidler som bidro mest. Innenfor denne gruppen var det prisene på drivstoff og smøremidler som økte mest, med en oppgang på 9,4 prosent. Beregnet husleie for selveiere økte med 2,1 prosent i perioden. Tjenester knyttet til kultur og fritid viste en prisoppgang på 4,9 prosent. Prisene på tobakks- og alkoholvarer steg samlet med 6,0 prosent, mens restauranttjenester ble 2,8 prosent dyrere.
Reduserte priser på klær, med en nedgang på 5,7 prosent, dempet tolvmånedersveksten i KPI mest i februar. Audiovisuelt utstyr fortsatte å falle i pris siste tolv måneder, denne gang med en nedgang på 6,4 prosent. Bokprisene gikk ned 22,0 prosent, og flybilletter viste en prisnedgang på 12,6 prosent. Mindre prisnedganger ble også registrert for blant annet teletjenester, matvarer, møbler og teleutstyr.
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Januar 2011- desember 2011 |
Februar 2011 | Januar 2011- Februar 2011 |
Februar 2010- februar 2011 |
Januar-februar 2010- januar-februar 2011 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 130,2 | 0,4 | 1,2 | 1,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 133,1 | 122,8 | 2,7 | 0,4 | -0,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 42,3 | 156,3 | 0,4 | 6,0 | 6,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 56,8 | 53,4 | 1,7 | -5,5 | -6,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 214,9 | 163,7 | -1,0 | 2,2 | 4,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 60,2 | 106,0 | 2,3 | -0,5 | -0,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 30,0 | 153,6 | 0,1 | 2,5 | 2,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 133,7 | 139,1 | 1,2 | 1,8 | 1,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 27,5 | 71,0 | -0,1 | -3,3 | -3,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 134,8 | 115,2 | -0,9 | -0,3 | 0,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,7 | 166,8 | - | 2,3 | 2,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 50,3 | 152,7 | 0,1 | 2,6 | 2,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 113,8 | 139,5 | 0,1 | 2,6 | 2,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | .. | 123,7 | 0,7 | 0,9 | 0,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | .. | 126,9 | 0,5 | 1,0 | 1,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | .. | 120,5 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | .. | 120,6 | 0,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabeller
Tabeller til publiseringenKontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15