Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
KPI opp med 0,3 prosent
KPI steg med 0,3 prosent fra februar til mars 2011, og det var økte priser på klær og skotøy som preget oppgangen. Fra mars 2010 til mars 2011 steg KPI med 1,0 prosent, mens KPI-JAE steg med 0,8 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 130,6 (1998=100) i mars 2011 mot 129,3 i mars 2010. Det tilsvarte en tolvmånedersvekst på 1,0 prosent i mars, ned 0,2 prosentpoeng fra måneden før. Tolvmånedersveksten i KPI, justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE), var 0,8 prosent i mars 2011, uendret fra februar.
Økte priser på klær og skotøy siste måned
KPI steg med 0,3 prosent fra februar til mars 2011. Det var spesielt prisene på klær og skotøy som trakk KPI opp, med en økning på 7,3 prosent. En av årsakene til oppgangen i mars var at nye varer kom inn i butikkene etter en tilbudsperiode. Tross den kraftige økningen er ikke prisene helt tilbake på nivået før salget i desember og januar.
Drivstoff og smøremidler viste en prisoppgang på 3,3 prosent fra februar til mars 2011.
Prisene på elektrisitet inkludert nettleie dempet oppgangen i KPI, med en nedgang på 3,0 prosent. Matvareprisene falt med 0,9 prosent, som følge av lavere priser i matvaregruppene kjøtt, fisk og grønnsaker.
KPI økte med 1,0 prosent de siste tolv månedene
KPI steg med 1,0 prosent fra mars 2010 til mars 2011. Beregnet husleie for selveiere samt prisene på tobakk og alkohol bidro mest til oppgangen, med økninger på henholdsvis 2,1 og 6,0 prosent. Drivstoff og smøremidler hadde også en kraftig prisøkning, på 9,7 prosent. Andre konsumgrupper som steg i pris var tjenester innenfor kultur og fritid, restauranttjenester, alkoholfrie drikkevarer samt aviser og bøker.
Prisene på elektrisitet inkludert nettleie samt audiovisuelt utstyr falt med henholdsvis 6,0 og 6,8 prosent fra mars 2010 til mars 2011. Det var også prisnedgang på flyreiser og matvarer de siste tolv måneder.
Svak nedgang i tolvmånedersveksten
Tolvmånedersveksten i KPI falt med 0,2 prosentpoeng, fra 1,2 prosent i februar til 1,0 prosent i mars. Hovedårsaken var at prisene på elektrisitet inkludert nettleie falt med 3,0 prosent fra februar til mars i år, mens de steg med 5,4 prosent i tilsvarende periode i fjor. Samtidig falt matvareprisene fra februar til mars i år, mens det ikke var noen endring i tilsvarende periode i fjor.
Prisene på klær og skotøy dempet nedgangen i tolvmånedersveksten, med en større prisoppgang fra februar til mars i år enn i tilsvarende periode i fjor.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 0,8 prosent i mars 2011, uendret fra februar 2011.
Fra og med januar 2011 er det innført ny metode for behandling av sesongvarer i KPI og HKPI, se lovforordning fra Eurostat . Den nye metoden innebærer noen mindre justeringer sammenlignet med metoden som har vært i bruk tidligere. Det viktigste er at en ”normalpris” innføres for varene første måned de er ute av sesong. Sesongene på klær og skotøy er også justert ved å forlenge sommersesongen til perioden mars-august mot tidligere mars-juli, og en tilsvarende forkorting for vintersesongen (september-februar). Effekten fra februar til mars 2011 av metodeomleggingen er estimert til å trekke totalindeksen for KPI opp med i underkant av 0,1 prosentpoeng. |
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Januar 2011- desember 2011 |
Mars 2011 | Februar 2011- mars 2011 |
Mars 2010- mars 2011 |
Januar-mars 2010- januar-mars 2011 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 130,6 | 0,3 | 1,0 | 1,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 133,1 | 122,0 | -0,7 | -0,3 | -0,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 42,3 | 156,4 | 0,1 | 6,0 | 6,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 56,8 | 57,3 | 7,3 | -1,0 | -4,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 214,9 | 163,0 | -0,4 | 0,7 | 3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 60,2 | 106,1 | 0,1 | -1,6 | -1,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 30,0 | 153,6 | - | 2,2 | 2,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 133,7 | 139,4 | 0,2 | 1,5 | 1,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 27,5 | 70,9 | -0,1 | -3,0 | -3,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 134,8 | 115,1 | -0,1 | 1,1 | 0,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,7 | 166,8 | - | 2,3 | 2,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 50,3 | 153,4 | 0,5 | 2,7 | 2,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 113,8 | 139,6 | 0,1 | 2,5 | 2,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | .. | 124,0 | 0,2 | 1,1 | 0,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | .. | 127,3 | 0,3 | 0,8 | 1,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | .. | 120,8 | 0,2 | 0,8 | 0,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | .. | 130,0 | 0,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabeller
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15