Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Fortsatt nedgang i KPI
KPI falt med 0,6 prosent fra juli til august 2011. Det var lavere priser på matvarer og flyreiser som bidro mest til nedgangen. KPI steg med 1,3 prosent fra august 2010 til august 2011, mens KPI-JAE steg 0,8 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 129,4 (1998=100) i august 2011 mot 127,8 i august 2010. Det tilsvarte en tolvmånedersvekst på 1,3 prosent i august, ned 0,3 prosentpoeng fra måneden før. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 0,8 prosent på samme tid, ned 0,4 prosentpoeng fra juli.
Prisnedgang på matvarer og flyreiser fra juli til august
Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer gikk ned 1,7 prosent fra juli til august 2011. Samtlige matvaregrupper bortsett fra frukt viste en prisnedgang mot måneden før. Det var prisene på fisk og friske grønnsaker som falt mest. Prisnedgangen på fisk skyldtes økt tilbudsaktivitet på frosne fiskeprodukter som torsk, sei og skalldyr, mens nedgangen i prisen på friske grønnsaker kan tilskrives sesongmessig variasjon. Det ble også registrert prisfall på kaffe, brus og juice. Nedgangen i KPI var også preget av at prisene på flyreiser falt med 17,8 prosent. Til tross for den kraftige månedsendringen er nivået bare noe lavere enn august i fjor.
Priser på klær falt med 1,8 prosent. Den sesongmessige salgsaktiviteten på klær har fortsatt også i august måned, men den dempes av at flere nye varer kommer inn i butikkene. Det var også registrert prisnedgang på møbler som følge av tilbudsaktivitet i august.
I motsatt retning trakk beregnet husleie for selveiere, sammen med en prisoppgang på hotelltjenester.
I august økte også foreldrebetalingene i SFO og barnehager. Les mer om barnehagetakstene .
Økning i KPI på 1,3 prosent de siste tolv månedene
KPI steg med 1,3 prosent fra august 2010 til august 2011. Priser på drivstoff og smøremidler samt beregnet husleie for selveiere steg med henholdsvis 11,8 og 2,0 prosent i denne perioden og var de viktigste bidragsyterne til veksten siste tolv måneder i KPI. Priser på alkoholfrie drikkevarer samt alkoholholdige drikkevarer og tobakk steg med henholdsvis 7,4 og 6,8 prosent.
Tolvmånedersveksten i KPI ble hovedsakelig dempet av at prisene på audiovisuelt utstyr, klær og matvarer var lavere i august i år enn i august i fjor.
Nedgang i tolvmånedersveksten
Tolvmånedersveksten i KPI gikk ned 0,3 prosentpoeng fra juli til august. Det var spesielt prisutviklingen på matvarer og alkoholfrie drikkevarer som forårsaket denne nedgangen, ved at prisene hadde en større nedgang fra juli til august i år sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Prisene i denne konsumgruppen gikk ned 1,7 prosent fra juli til august, mens prisene kun falt med 0,2 prosent på samme tid i fjor.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var på 0,8 prosent i august 2011, ned 0,4 prosentpoeng fra juli.
Vekter | Indeks | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Januar 2011- desember 2011 |
August 2011 | Juli 2011- august 2011 |
August 2010- august 2011 |
Januar-august 2010- januar-august 2011 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 129,4 | -0,6 | 1,3 | 1,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 133,1 | 122,3 | -1,7 | -0,2 | -0,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 42,3 | 158,0 | 0,1 | 6,8 | 6,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 56,8 | 51,7 | -1,7 | -4,6 | -4,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 214,9 | 158,9 | -0,1 | 1,1 | 2,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 60,2 | 104,2 | -1,5 | -1,1 | -0,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 30,0 | 154,5 | 0,5 | 1,9 | 2,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 133,7 | 139,3 | -1,4 | 2,4 | 2,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 27,5 | 71,4 | -0,1 | -1,2 | -2,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 134,8 | 115,2 | -0,3 | -0,9 | 0,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,7 | 166,8 | - | 2,3 | 2,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 50,3 | 155,3 | 0,6 | 3,1 | 2,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 113,8 | 141,2 | 0,1 | 2,5 | 2,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | .. | 123,7 | -0,6 | 0,8 | 1,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | .. | 126,1 | -0,6 | 1,2 | 1,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | .. | 120,5 | -0,6 | 0,8 | 0,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | .. | 121,1 | -0,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabeller
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15