Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
KPI steg med 0,9 prosent
KPI steg med 0,9 prosent fra august til september 2011. Det var prisoppgangen på klær som bidro mest. Fra september 2010 til september 2011 steg KPI med 1,6 prosent, mens KPI-JAE steg 1,2 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 130,6 (1998=100) i september 2011 mot 128,6 i september 2010. Det tilsvarte en tolvmånedersvekst på 1,6 prosent i september, opp 0,3 prosentpoeng fra måneden før. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 1,2 prosent på samme tid, opp 0,4 prosentpoeng fra august.
Kraftig prisoppgang på klær
KPI steg med 0,9 prosent fra august til september 2011. Det var spesielt prisene på klær som bidro, med en oppgang på 12,5 prosent. Den kraftige oppgangen kan sees i sammenheng med at nye varer er kommet inn i butikkene. Samtlige kategorier innenfor klær viste prisoppganger i september, og spesielt stor var oppgangen for dameklær. Fra september 2010 til september 2011 viste klesprisene en nullendring. Også prisene på skotøy steg i september, med en oppgang på 6,5 prosent.
Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer steg med 1,1 prosent fra august til september 2011. Etter diverse kampanjetilbud i august, var det spesielt prisøkninger i september for gruppene bearbeidet fisk, ost og brus. I samme periode steg prisene på flyreiser med 19,0 prosent, som følge av prisoppganger på utenlandsreiser. Prisene på flyreiser de siste tolv månedene steg med 3,2 prosent. I september ble det også registrert prisoppgang på møbler, etter tilbudsaktivitet måneden før.
Elektrisitetsprisene inkludert nettleie falt med 6,0 prosent fra august til september 2011.
Økning i KPI på 1,6 prosent de siste tolv månedene
KPI steg med 1,6 prosent fra september 2010 til september 2011. De viktigste bidragsyterne var drivstoff og smøremidler samt alkoholholdige drikkevarer og tobakk, med prisoppganger på henholdsvis 11,6 og 7,0 prosent. Andre konsumgrupper som viste prisoppganger de siste tolv månedene var blant annet restauranttjenester, alkoholfrie drikkevarer samt varer og tjenester knyttet til personlig pleie.
Tolvmånedersveksten i KPI ble dempet av prisnedgang på audiovisuelt utstyr på 7,5 prosent.
Oppgang i tolvmånedersveksten
Tolvmånedersveksten i KPI gikk opp med 0,3 prosentpoeng fra august til september, fra 1,3 prosent i august til 1,6 prosent i september. Hovedårsaken var at prisene på klær og skotøy samt matvarer og alkoholfrie drikkevarer steg mer fra august til september i 2011 sammenlignet med samme periode i 2010. Prisene på klær og skotøy steg med 11,4 prosent fra august til september i år sammenlignet med en oppgang på 6,6 prosent på samme tid i fjor. Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer steg med 1,1 prosent fra august til september i år, mot 0,3 prosent på samme tid i fjor.
Vekter Januar 2011- desember 2011 |
Indeks September 2011 |
Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
August 2011- september 2011 |
September 2010- september 2011 |
Januar-september 2010- januar-september 2011 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 130,6 | 0,9 | 1,6 | 1,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 133,1 | 123,7 | 1,1 | 0,6 | -0,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 42,3 | 158,3 | 0,2 | 7,0 | 6,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 56,8 | 57,6 | 11,4 | -0,3 | -3,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 214,9 | 157,8 | -0,7 | - | 1,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 60,2 | 105,9 | 1,6 | -0,7 | -0,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 30,0 | 154,6 | 0,1 | 2,1 | 2,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 133,7 | 140,8 | 1,1 | 3,1 | 2,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 27,5 | 71,6 | 0,3 | -0,8 | -2,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 134,8 | 115,2 | - | -0,8 | -0,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,7 | 173,5 | 4,0 | 4,0 | 2,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 50,3 | 156,2 | 0,6 | 2,9 | 2,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 113,8 | 141,3 | 0,1 | 3,0 | 2,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | .. | 125,1 | 1,1 | 1,3 | 1,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA | .. | 127,3 | 1,0 | 1,4 | 1,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE | .. | 121,9 | 1,2 | 1,2 | 0,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | .. | 121,5 | 0,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ny metode for behandling av sesongvarerFra og med januar 2011 er det innført ny metode for behandling av sesongvarer i KPI og HKPI, se lovforordning fra Eurostat . Den nye metoden innebærer noen mindre justeringer sammenlignet med metoden som har vært i bruk tidligere. Det viktigste er at en ”normalpris” innføres for forhåndsdefinerte sesongvarer første måned de er ute av sesong. Sesongene på klær og skotøy er også justert ved å forlenge sommersesongen til perioden mars-august mot tidligere mars-juli, og en tilsvarende forkorting for vintersesongen (september-februar). Effekten fra juli til august 2011 av metodeomleggingen totalt sett er estimert til å trekke totalindeksen for KPI svakt ned. Denne effekten blir tilnærmet reversert fra august til september 2011. |
Tabeller
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15