Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Tilbudspriser ga nedgang i KPI
KPI falt med 0,2 prosent fra desember 2011 til januar 2012. Prisreduksjoner på klær og skotøy samlet bidro mest til nedgangen. Tolvmånedersveksten i KPI var 0,5 prosent i januar, mens KPI-JAE steg med 1,3 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 130,4 (1998=100) i januar 2012 mot 129,7 i januar 2011. Det tilsvarte en tolvmånedersvekst på 0,5 prosent i januar, opp 0,3 prosentpoeng fra måneden før. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 1,3 prosent i januar 2012, også den opp 0,3 prosentpoeng fra måneden før.
Endringer i KPI i 2012Fra og med januarindeksen 2012 er det gjort endringer i KPI for konsumgruppene matvarer og alkoholfrie drikkevarer samt legemidler og helseartikler. Les mer om dette i Endringer i KPI fra og med 2012 . |
Januarsalg på klær og sko
Fra desember 2011 til januar 2012 gikk KPI ned med 0,2 prosent. Det var spesielt salg på klær som bidro til nedgangen i KPI. Klesprisene falt samlet med 9,3 prosent. Det ble registrert prisnedganger for nesten alle kleskategoriene, med størst prisfall for dameklær. Prisene på skotøy gikk ned med 6,4 prosent. Januarsalg på møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler førte til at gruppen gikk ned i pris med 7,0 prosent. Prisene på bøker falt med 8,2 prosent, mens audiovisuelt utstyr viste en prisnedgang på 1,8 prosent. Nedgang i pris ble også målt for blant annet feriereiser og flyreiser.
Høyere energipriser bidro til å dempe nedgangen i KPI. Elektrisitetsprisene inkludert nettleie steg med 2,8 prosent fra desember til januar som følge av oppganger i både spotprisene og nettleien. For drivstoff og smøremidler ble det målt prisoppgang på 3,6 prosent.
Økte gebyrer knyttet til betalingsformidling førte til at finansielle tjenester utenom forsikring viste prisøkning på 4,2 prosent fra desember til januar.
Prisene på alkoholholdige drikkevarer og tobakk steg med henholdsvis 1,4 og 2,1 prosent fra desember 2011 til januar 2012. Dette må sees i sammenheng med avgiftsøkninger fra 1. januar i år. Samlet falt KPI justert for avgiftsendringer (KPI-JA) med 0,4 prosent fra desember til januar. Avgiftsøkningene bidro dermed isolert sett til å trekke KPI opp med 0,2 prosentpoeng. Dette skyldes hovedsakelig inflasjonsjustering av særavgiftene, samt en oppgang i merverdiavgiften på matvarer og alkoholfrie drikkevarer fra 14 til 15 prosent.
Det ble registrert oppgang i betalt husleie og beregnet husleie for selveiere i januar. Andre konsumgrupper som også viste økte priser var blant annet kulturelle tjenester og alkoholfrie drikkevarer. Prisoppgang ble også målt for egenbetaling i SFO og for barnehager siden forrige måling i august. Les egen artikkel om egenbetaling i barnehager .
Lav tolvmånedersvekst
KPI økte med 0,5 prosent fra januar 2011 til januar 2012. Med prisoppganger på henholdsvis 7,1 og 3,9 prosent var drivstoff og smøremidler sammen med vedlikehold og reparasjon på verksted samlet sett blant de viktigste årsakene til veksten i KPI. Det samme gjaldt beregnet husleie for selveiere og prisene på finansielle tjenester uten forsikring, som steg med henholdsvis 1,6 og 6,0 prosent fra januar i fjor til januar i år.
Prisene på restauranttjenester gikk opp med 3,7 prosent og medvirket også til oppgangen i KPI. Økte priser på hovedsakelig mineralvann/brus og kaffe gjorde at alkoholfrie drikkevarer viste en prisøkning på 8,5 prosent. Alkoholholdige drikkevarer og tobakk steg samlet med 3,3 prosent i pris.
Tolvmånedersveksten ble dempet av et kraftig fall i elektrisitetsprisene inkludert nettleie på 28,3 prosent fra januar 2011 til januar 2012. Audiovisuelt utstyr fortsatte å falle i pris på tolvmånedersbasis med en nedgang på 7,5 prosent.
Prisutviklingen fra 2010 til 2011For utdypende analyse av årsveksten i KPI for 2011, les Lav vekst i konsumprisene i 2011 i SSBmagasinet. |
Oppgang i tolvmånedersveksten
Tolvmånedersveksten i KPI gikk opp fra 0,2 prosent i desember 2011 til 0,5 prosent i januar 2012. Prisene på matvarer var den komponenten som medvirket mest til oppgangen i tolvmånedersveksten. Matvareprisene viste tilnærmet nullendring fra desember i fjor til januar i år, mot en klar nedgang i samme periode et år tilbake. Andre viktige bidragsytere var prisene på finansielle tjenester utenom forsikring, samt prisene på flyreiser. Finansielle tjenester utenom forsikring ble målt med en prisstigning i januar i år, mens de i samme periode i fjor viste en nedgang. Prisene på flyreiser viste et svakere fall i januar i år mot tilsvarende periode i 2011.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,3 prosent i januar 2012, opp 0,3 prosentpoeng fra desember 2011.
Nye vekter og varer i KPIVektandelene i KPI blir oppdatert i januar hvert år på grunnlag av nasjonalregnskapets tall for konsum i husholdninger. Utvalget av varer og tjenester som inngår i KPI, blir også oppdatert i januar hvert år. |
Vekter. Januar 2012-desember 2012 | Indeks. Januar 2012 | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Desember 2011-januar 2012 | Januar 2011-januar 2012 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 130,4 | -0,2 | 0,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 131,4 | 122,2 | 0,4 | 2,2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 42,1 | 160,8 | 1,7 | 3,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 55,5 | 52,5 | -9,0 | - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 225,2 | 159,7 | 0,9 | -3,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 59,4 | 103,0 | -3,6 | -0,6 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 28,7 | 158,2 | 1,5 | 3,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 143,3 | 141,0 | 0,7 | 2,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 27,9 | 70,8 | - | -0,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 129,7 | 115,7 | -0,5 | -0,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,9 | 173,5 | - | 4,0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 49,9 | 156,7 | 0,1 | 2,8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 104,1 | 144,2 | 1,3 | 3,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | .. | 124,7 | -0,4 | 1,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA (juli 1999=100) | .. | 126,8 | -0,4 | 0,4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE (juli 1999=100) | .. | 121,2 | -0,6 | 1,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | .. | 122,1 | 0,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabeller
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15