Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
KPI opp 1,0 prosent
KPI steg med 1,0 prosent fra januar til februar 2012, mye som følge av prisoppganger på elektrisitet og matvarer. Tolvmånedersveksten i KPI var 1,2 prosent i februar, en oppgang på 0,7 prosentpoeng i forhold til januar. KPI-JAE steg med 1,3 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 131,7 (1998=100) i februar 2012 mot 130,2 i februar 2011. Det tilsvarte en tolvmånedersvekst på 1,2 prosent i februar, opp 0,7 prosentpoeng fra måneden før. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 1,3 prosent i februar 2012, uendret fra måneden før.
Økte priser på elektrisitet og matvarer
KPI steg med 1,0 prosent fra januar til februar 2012. De største bidragsyterne til økningen var elektrisitet inkludert nettleie og matvarer, som begge hadde prisoppganger på henholdsvis 7,4 og 2,1 prosent. Hovedårsaken til økt elektrisitetspris er høyere norsk forbruk av elektrisitet som følge av kaldt vær og lavere tilsig i magasinene enn normalt. Det ble registrert prisøkninger for de fleste matvaregruppene i februar, og det var spesielt friske grønnsaker som påvirket oppgangen.
Etter januarsalget ble det i februar registrert prisoppganger på møbler og klær. Prisene på møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler steg med 8,4 prosent, mens prisene på klær steg med 2,5 prosent. Fra januar til februar hadde transporttjenester samt drivstoff og smøremidler prisoppganger på henholdsvis 4,0 og 1,9 prosent. De fleste undergrupper av transporttjenester viste prisvekst, men det var spesielt prisene på flyreiser og passasjertransport med båt som økte mest.
Fra januar til februar 2012 falt prisene på teletjenester og bøker med henholdsvis 6,2 og 5,7 prosent.
KPI opp 1,2 prosent de siste tolv månedene
KPI steg med 1,2 prosent i perioden februar 2011 til februar 2012. Det var flere faktorer som preget tolvmånedersveksten. Beregnet husleie for selveiere og prisene på drivstoff og smøremidler økte med henholdsvis 1,6 og 8,0 prosent, mens prisene på restauranttjenester og finansielle tjenester utenom forsikringer steg med henholdsvis 4,0 og 6,0 prosent. Andre viktige bidragsytere var matvarer og alkoholfrie drikkevarer, alkoholholdige drikkevarer og tobakk samt bøker.
Tolvmånedersveksten ble dempet av prisnedgang på elektrisitet inkludert nettleie på 17,6 prosent. Prisene på audiovisuelt utstyr og teletjenester falt med henholdsvis 6,3 og 5,6 prosent i samme periode.
Økt tolvmånedersvekst
Tolvmånedersveksten i KPI gikk opp fra 0,5 prosent i januar 2012 til 1,2 prosent i februar. I hovedsak skyldes dette at prisen på elektrisitet inkludert nettleie steg 7,4 prosent fra januar til februar i år, sammenlignet med en prisnedgang på 6,5 prosent på samme tid i fjor. Andre faktorer som påvirket oppgangen var møbler, bøker, audiovisuelt utstyr og klær.
Vekter. Januar 2012- desember 2012 | Indeks. Februar 2012 | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Januar 2012- februar 2012 | Februar 2011- februar 2012 | Januar-februar 2011- januar-februar 2012 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 131,7 | 1,0 | 1,2 | 0,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 131,4 | 124,4 | 1,8 | 1,3 | 1,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 42,1 | 161,3 | 0,3 | 3,2 | 3,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 55,5 | 53,8 | 2,5 | 0,7 | 0,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 225,2 | 162,2 | 1,6 | -0,9 | -2,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 59,4 | 106,8 | 3,7 | 0,8 | 0,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 28,7 | 158,5 | 0,2 | 3,2 | 3,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 143,3 | 142,7 | 1,2 | 2,6 | 2,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 27,9 | 67,0 | -5,4 | -5,6 | -3,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 129,7 | 115,6 | -0,1 | 0,3 | - | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,9 | 173,5 | - | 4,0 | 4,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 49,9 | 157,6 | 0,6 | 3,2 | 3,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 104,1 | 144,6 | 0,3 | 3,7 | 3,6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | .. | 125,6 | 0,7 | 1,5 | 1,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA (juli 1999=100) | .. | 128,2 | 1,1 | 1,0 | 0,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE (juli 1999=100) | .. | 122,1 | 0,7 | 1,3 | 1,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | .. | 122,3 | 0,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabeller
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15