Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Liten oppgang i KPI
Konsumprisindeksen økte med 0,1 prosent fra oktober til november 2012, mye som følge av oppgang i elektrisitetsprisene. Fra november 2011 til november 2012 økte KPI med 1,1 prosent, mens KPI-JAE steg med 1,3 prosent i samme periode.
Konsumprisindeksen (KPI) var 132,0 (1998=100) i november 2012 mot 130,5 i november 2011. Det tilsvarer en tolvmånedersvekst på 1,1 prosent i november, uendret fra måneden før. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 1,3 prosent i november 2012, opp 0,2 prosentpoeng fra måneden før.
Månedsendring - elektrisitetsprisene økte
KPI steg 0,1 prosent fra oktober til november i år. Elektrisitet inkludert nettleie hadde en prisøkning på 3,4 prosent. Det var særlig prisoppgang på standard variabel kontrakt som førte til økningen i elektrisitetsprisene. Dette bidro til at elektrisitetsprisene inkludert nettleie var tilbake på omtrent samme nivå som april i år. En oppgang i beregnet husleie for selveiere og i prisene på bøker bidro i tillegg til oppgangen KPI.
Passasjertransport med fly viste et prisfall på 12,4 prosent. Størst prisnedgang fra oktober til november var det de innenlandske flyreisene som sto for. I samme periode sank også prisene på drivstoff og smøremidler med 3,0 prosent.
Tolvmånedersendring - opp 1,1 prosent
KPI steg med 1,1 prosent fra november 2011 til november 2012. Beregnet husleie for selveiere samt prisene på drift og vedlikehold av transportmidler bidro mest, med oppganger på henholdsvis 1,9 og 3,1 prosent. Restauranttjenester viste prisøkning på 3,7 prosent. Andre konsumgrupper som bidro til økningen i tolvmånedersveksten, var blant annet flyreiser, finansielle tjenester utenom forsikring og matvarer.
Til tross for en kraftig oppgang de siste to månedene virket prisen på elektrisitet inkludert nettleie dempende på tolvmånedersveksten, med et prisfall på 7,9 prosent målt fra november 2011 til november 2012. I samme periode falt prisene på teletjenester og klær med henholdsvis 6,5 og 2,8 prosent.
Tolvmånedersveksten i KPI var uendret fra oktober til november.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var på 1,3 prosent i november, opp 0,2 prosentpoeng fra måneden før. Oppgangen kom hovedsakelig på grunn av endringene i prisene på matvarer og klær. Prisene på matvarer falt fra oktober til november i fjor, mens de var uendret for samme periode i år. Oppgangen i tolvmånedersveksten i ble i tillegg påvirket av at prisene på klær falt fra oktober til november 2011, mens de steg for samme periode i år.
Vekter. Januar 2012- desember 2012 | Indeks. November 2012 | Endring i prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oktober 2012- november 2012 | November 2011- november 2012 | Januar-november 2011- januar-november 2012 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI totalindeks | 1 000,0 | 132,0 | 0,1 | 1,1 | 0,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 131,4 | 123,5 | -0,1 | 1,0 | 1,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 42,1 | 162,9 | -0,1 | 3,1 | 3,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 55,5 | 56,6 | 0,2 | -2,6 | -1,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bolig, lys og brensel | 225,2 | 159,0 | 0,9 | 0,2 | -2,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Møbler og husholdningsartikler mv. | 59,4 | 107,4 | 0,1 | 0,8 | 0,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsepleie | 28,7 | 159,6 | 0,1 | 2,8 | 3,1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transport | 143,3 | 142,9 | -1,2 | 3,1 | 2,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post- og teletjenester | 27,9 | 66,2 | 0,2 | -6,5 | -5,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kultur og fritid | 129,7 | 116,3 | 0,1 | 0,6 | 0,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utdanning | 2,9 | 187,3 | - | 8,0 | 5,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hotell- og restauranttjenester | 49,9 | 161,5 | 0,1 | 2,9 | 3,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 104,1 | 146,3 | 0,1 | 2,9 | 3,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JE | .. | 126,8 | 0,1 | 1,4 | 1,4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JA (juli 1999=100) | .. | 128,4 | - | 0,9 | 0,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE (juli 1999=100) | .. | 123,3 | - | 1,3 | 1,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KPI-JAE sesongjustert | 123,3 | 0,1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabeller
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15