Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
KPI opp etter januarsalg på møbler
Konsumprisindeksen steg 0,7 prosent fra januar til februar 2013. Det var økte priser på møbler og flyreiser som bidro mest til oppgangen. Fra februar 2012 til februar 2013 steg KPI med 1,0 prosent, mens KPI-JAE steg med 1,1 prosent i samme periode.
Månedsendring (prosent) | 12-måneders endring (prosent) | Indeks | |
---|---|---|---|
Januar 2013 - Februar 2013 | Februar 2012 - Februar 2013 | Februar 2013 | |
KPI Totalindeks | 0,7 | 1,0 | 133,0 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 0,7 | -1,1 | 123,0 |
Bolig, lys og brensel | 0,2 | 1,5 | 164,6 |
Transport | 1,4 | 2,1 | 145,7 |
Kultur og fritid | -0,9 | -0,2 | 115,4 |
Klær og skotøy | 1,2 | -2,6 | 52,4 |
KPI-JAE (juli 1999 = 100) | 0,7 | 1,1 | 123,4 |
KPI etter leveringssektor | |||
Andre norskproduserte konsumvarer | 0,9 | 0,6 | 160,0 |
Importerte konsumvarer | 0,7 | -0,7 | 89,2 |
Andre tjenester med arbeidslønn som dominerende prisfaktor | 0,3 | 3,4 | 200,7 |
Konsumprisindeksen (KPI) var 133,0 (1998=100) i februar 2013, mot 131,7 i samme måned året før. Det tilsvarer en tolvmånedersvekst på 1,0 prosent i februar, ned 0,3 prosentpoeng fra januar 2013. Tolvmånedersveksten i KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE) var 1,1 prosent i februar 2013, ned 0,1 prosentpoeng fra måneden før.
Månedsendring – Prisoppgang på møbler
Fra januar til februar 2013 steg KPI med 0,7 prosent. En av hovedårsakene til månedsendringen var prisene på møbler, tepper og reparasjoner som viste oppgang på 10,6 prosent i februar. Økningen skyldes hovedsakelig prisøkning etter sesongmessig tilbudsaktivitet i januar. Samlet viste transporttjenester en prisoppgang på 5,0 prosent fra januar til februar 2013. Det var økte priser på flyreiser som bidro mest til oppgangen i denne konsumgruppen. Høyere flypriser i februar kan blant annet forklares med økt reiseaktivitet i forbindelse med vinterferien.
Prisene på matvarer steg 0,8 prosent fra januar til februar 2013. De fleste matvaregruppene viste prisoppgang, og det var særlig meieriprodukter, sjokolade og andre sukkervarer samt noe frisk frukt, som bidro mest. For enkelte varegrupper kan økningen tilskrives prisjustering av matvarer, som normalt opptrer i februar, mens for andre varegrupper skyldes oppgangen prisøkning etter tilbudsaktivitet i januar. I samme periode økte beregnet husleie for selveiere med 0,4 prosent og prisene på drivstoff og smøremidler steg 1,5 prosent.
Som følge av det årlige Mammutsalget falt prisene på bøker 22,4 prosent i februar og bidro dermed til å dempe oppgangen i KPI.
Tolvmånedersendring – Økte bo- og reisekostnader
KPI økte med 1,0 prosent fra februar 2012 til februar 2013. Beregnet husleie for selveiere steg 2,2 prosent og var hovedårsaken til veksten i KPI de siste tolv månedene. For transporttjenester viste alle undergruppene prisoppganger, og det var særlig økte priser på flybilletter på 18,3 prosent som bidro mest i denne konsumgruppen. Alkoholholdige drikkevarer og tobakk viste prisoppgang på 4,3 prosent fra februar 2012 til februar 2013. Prisene på restauranttjenester økte med 3,9 prosent, og betalt husleie steg 2,8 prosent. Prisene på vedlikehold og reparasjon på verkested steg 3,9 prosent i samme periode.
I motsatt retning trakk prisene på matvarer og klær som falt med henholdsvis 1,2 og 2,8 prosent fra februar 2012 til februar 2013. Bøker viste prisnedgang på 17,6 prosent i samme periode. Prisfallet på bøker de siste tolv månedene skyldes hovedsakelig ulikt tidspunkt for Mammutsalget i 2012 og 2013. I år startet salget i midten av februar, mens det i fjor først startet mot slutten av februar.
Endring i tolvmånedersveksten – Lavere prisvekst
Tolvmånedersveksten i KPI falt 0,3 prosentpoeng, fra 1,3 prosent i januar 2013 til 1,0 prosent i februar 2013. Prisene på elektrisitet inkludert nettleie falt 0,3 prosent fra januar til februar 2013, mens prisene steg i samme periode året før. Utviklingen i matvareprisene preget også nedgangen i tolvmånedersveksten. Prisene på matvarer steg med 0,8 prosent fra januar til februar 2013, mens de i samme periode året før økte med 2,1 prosent.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 1,1 prosent i februar 2013, ned 0,1 prosentpoeng fra januar 2013.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15