Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
KPI svakt opp siste måned
Konsumprisindeksen (KPI) steg 0,1 prosent fra september til oktober, mest på grunn av økte priser på elektrisitet og klær. Fra oktober 2012 til oktober 2013 steg KPI 2,4 prosent, mot 2,8 prosent i september. KPI-JAE økte 1,9 prosent i samme periode, opp fra 1,7 prosent i september.
Månedsendring (prosent) | 12-måneders endring (prosent) | Indeks | |
---|---|---|---|
September 2013 - Oktober 2013 | Oktober 2012 - Oktober 2013 | Oktober 2013 | |
KPI Totalindeks | 0,1 | 2,4 | 135,1 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | -0,3 | 2,3 | 126,5 |
Bolig, lys og brensel | 0,6 | 6,3 | 167,5 |
Transport | -0,6 | 0,9 | 145,9 |
Kultur og fritid | 0,0 | 0,7 | 117,0 |
Klær og skotøy | 1,5 | -2,7 | 55,0 |
KPI-JAE (juli 1999 = 100) | 0,2 | 1,9 | 125,6 |
KPI etter leveringssektor | |||
Andre norskproduserte konsumvarer | 0,3 | 6,5 | 163,2 |
Importerte konsumvarer | 0,3 | -0,4 | 90,2 |
Andre tjenester med arbeidslønn som dominerende prisfaktor | 0,1 | 3,4 | 204,0 |
KPI var 135,1 (1998=100) i oktober 2013, mot 131,9 i samme måned i fjor. Det tilsvarer en tolvmånedersendring på 2,4 prosent, som hovedsakelig skyldes høyere kraftpriser i denne perioden.
Månedsendring: Økte priser på elektrisk kraft og klær
Fra september til oktober økte KPI med 0,1 prosent. Prisene på elektrisk kraft inkludert nettleie var 2,2 prosent høyere i oktober enn i september, og dermed det viktigste bidraget til økningen i KPI. Sist måned steg prisene 1,5 prosent både for gruppen klær og sko, samt gruppen møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler. Beregnet husleie for selveierne steg 0,3 prosent fra september til oktober, mens prisene på finansielle tjenester utenom forsikring steg 0,9 prosent i samme periode.
Flere konsumgrupper hadde nedganger i prisene fra september til oktober. Prisene på flyreiser falt 5,8 prosent, mens prisene på mat- og drikkevarer gikk ned 0,3 prosent. Gruppene drivstoff og smøremidler samt bøker viste også prisnedganger i perioden – den første falt 1,2 prosent og den sistnevnte 5,3 prosent.
Tolvmånedersendring: Høyere priser på kraft bidro fortsatt mest
Fra oktober 2012 til oktober 2013 steg KPI med 2,4 prosent. Det er fortsatt høyere strømpriser denne måneden i år målt mot samme måned i fjor som bidro mest til oppgangen i KPI. I oktober i år lå prisene på elektrisk kraft inkludert nettleie 18,8 prosent over nivået i oktober i fjor.
Beregnet husleie for selveiere steg 3,9 prosent siste tolv måneder, og var dermed blant de viktigste bidragsytere til oppgangen i KPI. En annen viktig gruppe som viste prisøkninger var matvarer, som steg 2,5 prosent. Betalt husleie lå i oktober i år 4,5 prosent høyere enn nivået i oktober i fjor, mens prisene på restauranttjenester steg 2,7 prosent i samme periode.
Prisene på klær gikk ned 3,2 prosent fra oktober i fjor til oktober i år, og var den konsumgruppen som bidro mest til å dempe oppgangen i KPI de siste tolv måneder. Av andre viktige bidragsytere nevnes prisene på flyreiser, som falt 9,6 prosent, og bokprisene som gikk ned 7,8 prosent i perioden.
Endring i tolvmånedersveksten: Nedgang i KPI, men oppgang i KPI-JAE
Tolvmånedersveksten i KPI sank fra 2,8 prosent i september til 2,4 prosent i oktober. Hovedårsaken til nedgangen i KPI var prisutviklingen på elektrisitet. Prisene på elektrisitet inkludert nettleie steg kun 2,2 prosent fra september til oktober i år, mens de hadde en prisoppgang på hele 15,0 prosent fra september til oktober i fjor. Utviklingen i prisene på bøker og teletjenester bidro også noe til nedgangen i tolvmånedersveksten i KPI – ved at disse viste et fall fra september til oktober i år, mot en oppgang i samme periode i fjor.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE gikk opp 0,2 prosentpoeng fra 1,7 prosent i september til 1,9 prosent i oktober. I denne indeksen tas blant annet elektrisiteten ut, og oppgangen i oktober skyldes i hovedsak prisutviklingen på matvarer. Prisene på matvarer sank 1 prosentpoeng mindre fra september til oktober i år enn i samme periode i fjor.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15