Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Liten oppgang i KPI
Konsumprisindeksen (KPI) steg 0,1 prosent fra oktober til november, mest på grunn av økte priser på møbler, klær og bøker. Fra november 2012 til november 2013 steg KPI 2,5 prosent, mot 2,4 prosent i oktober. KPI-JAE økte 2,0 prosent i samme periode, opp fra 1,9 prosent i oktober.
Månedsendring (prosent) | 12-måneders endring (prosent) | Indeks | |
---|---|---|---|
Oktober 2013 - November 2013 | November 2012 - November 2013 | November 2013 | |
KPI Totalindeks | 0,1 | 2,5 | 135,3 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 0,2 | 2,6 | 126,7 |
Bolig, lys og brensel | 0,1 | 5,4 | 167,6 |
Transport | -0,6 | 1,5 | 145,0 |
Kultur og fritid | 0,6 | 1,2 | 117,7 |
Klær og skotøy | 1,1 | -1,8 | 55,6 |
KPI-JAE (juli 1999 = 100) | 0,2 | 2,0 | 125,8 |
KPI etter leveringssektor | |||
Andre norskproduserte konsumvarer | -0,3 | 5,6 | 162,7 |
Importerte konsumvarer | 0,6 | 0,2 | 90,7 |
Andre tjenester med arbeidslønn som dominerende prisfaktor | 0,2 | 3,5 | 204,4 |
KPI var 135,3 (1998=100) i november 2013, mot 132,0 i samme måned i fjor. Det tilsvarer en tolvmånedersendring på 2,5 prosent.
Månedsendring: Økte priser på møbler, klær og bøker
Fra oktober til november steg KPI med 0,1 prosent. Prisene på møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler økte 2,4 prosent. Klesprisene var 1,2 prosent høyere i november enn i oktober, mens bokprisene steg 8,9 prosent i denne perioden.
Oppgangen i KPI ble særlig dempet av et fall i prisene på flyreiser på 11,7 prosent fra oktober til november. Prisnedgangen ble målt for både innenlands- og utenlandsreiser.
Tolvmånedersendring: Høyere kraftpriser bidrar stadig mest
Fra november 2012 til november 2013 steg KPI med 2,5 prosent. Det var fortsatt kraftprisene som bidro mest til oppgangen i KPI. I november i år lå prisene på elektrisitet inkludert nettleie 14,4 prosent over nivået i november i fjor. Beregnet husleie for selveiere steg 3,7 prosent de siste tolv månedene og var dermed blant de viktigste bidragsyterne til oppgangen i KPI. En annen viktig gruppe var prisen på matvarer som samlet steg 2,6 prosent.
For drift og vedlikehold av transportmidler steg prisene 3,2 prosent de siste tolv månedene. Prisene på alkoholholdige drikkevarer og tobakk gikk opp 4,6 prosent, mens møbler, tepper og reparasjoner økte med 6,1 prosent i samme periode. En økning i betalt husleie og en prisoppgang for gruppene restauranttjenester samt tjenester knyttet til fritid og kultur bidro også til tolvmånedersendringen.
Prisene på klær gikk imidlertid ned 2,5 prosent fra november i fjor til november i år, og klær var den konsumgruppen som bidro mest til å dempe oppgangen i KPI de siste tolv månedene. Andre viktige bidragsytere var prisene på flyreiser, som falt 8,9 prosent, og bokprisene som gikk ned 6,6 prosent i perioden.
Endring i tolvmånedersveksten: Svak oppgang i KPI / KPI-JAE
Tolvmånedersveksten i KPI økte fra 2,4 prosent i oktober til 2,5 prosent i november. Hovedårsaken til oppgangen i tolvmånedersveksten i KPI var prisutviklingen på møbler. Prisene på møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler steg 2,4 prosent fra oktober til november i år, mens disse varene hadde en prisnedgang på 0,5 prosent i samme periode i fjor. Utviklingen i prisene på drift og vedlikehold av transportmidler samt for gruppen klær og sko bidro også til oppgangen i tolvmånedersveksten i KPI.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE gikk opp 0,1 prosentpoeng fra 1,9 prosent i oktober til 2,0 prosent i november.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15