Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Lite endring i KPI
Konsumprisindeksen (KPI) steg 0,1 prosent fra april til mai. Økte priser på mat- og drikkevarer bidro mest til oppgangen. Tolvmånedersendringen i KPI var 1,8 prosent i mai 2014, uendret fra april. KPI-JAE viste en oppgang på 2,3 prosent siste tolv måneder, ned 0,2 prosentpoeng fra april.
Månedsendring (prosent) | 12-måneders endring (prosent) | Indeks | |
---|---|---|---|
April 2014 - Mai 2014 | Mai 2013 - Mai 2014 | Mai 2014 | |
KPI Totalindeks | 0,1 | 1,8 | 136,7 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 1,2 | 3,4 | 129,0 |
Bolig, lys og brensel | -0,2 | 0,3 | 165,9 |
Transport | -0,2 | 2,0 | 149,4 |
Kultur og fritid | -0,8 | 2,1 | 119,2 |
Klær og skotøy | -0,2 | -1,3 | 54,8 |
KPI-JAE (juli 1999 = 100) | 0,2 | 2,3 | 127,8 |
KPI etter leveringssektor | |||
Andre norskproduserte konsumvarer | 0,3 | -0,6 | 159,9 |
Importerte konsumvarer | 0,1 | 1,2 | 91,6 |
Andre tjenester med arbeidslønn som dominerende prisfaktor | 0,1 | 3,7 | 208,3 |
KPI var 136,7 (1998=100) i mai 2014, mot 134,3 i mai året før. Det tilsvarer en tolvmånedersendring på 1,8 prosent.
Månedsendring: oppgang i prisene på mat, drikke og drivstoff
Fra april til mai steg KPI med 0,1 prosent. Den viktigste bidragsyteren var økte priser på matvarer og alkoholfrie drikkevarer. Etter en prisnedgang på disse varene forrige måned steg de med henholdsvis 0,9 og 2,8 prosent fra april til mai. Prisene økte innenfor en rekke forskjellige matvaregrupper, men de viktigste var sjokolade, sitrusfrukter, pizza og fårekjøtt. Mange av disse produktene er typiske for påskekampanjer med lavere priser, men som nå er tilbake til, eller over prisnivået, før tilbudsperioden forrige måned. Blant drikkevarene var det størst prisøkning på kaffe, brus og juice.
Prisene på drivstoff og smøremidler gikk opp 2,0 prosent fra april til mai. I samme periode bidro også økte priser på produkter til personlig pleie, møbler og høyere husleier til å trekke KPI opp.
Prisene på flyreiser falt 9,3 prosent fra april til mai og bidro mest til å dempe veksten i KPI. Også her må denne måneds prisendring sees i sammenheng med den relativt kraftige prisøkningen som ble målt i påskeperioden forrige måned. Varegruppen aviser, bøker og skrivemateriell hadde en prisnedgang på 5,0 prosent, mens prisene på elektrisitet inkludert nettleie gikk ned 2,9 i samme periode.
Tolvmånedersendring: økte priser på matvarer og høyere husleie
KPI økte med 1,8 prosent fra mai 2013 til mai 2014. Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer steg samlet 3,4 prosent, og det var prisøkning innenfor alle hovedgruppene. Beregnet og betalt husleie økte henholdsvis 3,1 og 3,3 prosent siste tolv måneder. Prisene på drift og vedlikehold av transportmidler steg 3,8 prosent. I samme periode viste gruppen møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler en prisstigning på 11,2 prosent, og prisene på alkoholholdige drikkevarer og tobakk økte samlet 3,7 prosent. Det ble målt prisøkning på 4,0 prosent for finansielle tjenester utenom forsikring, og restauranttjenester viste prisstigning på 3,0 prosent.
Oppgangen i KPI de siste tolv måneder ble hovedsakelig dempet av at prisene på elektrisitet inkludert nettleie falt 13,2 prosent fra mai i fjor til mai i år. KPI uten elektrisitet (KPI-JEL) steg 2,4 prosent i perioden, som betyr at elektrisitetsprisene trakk tolvmånedersveksten i KPI ned med 0,6 prosentpoeng.
Prisene på flyreiser gikk ned 14,5 prosent fra mai i fjor til mai i år, og bidro sammen med lavere priser på klær og teletjenester i samme periode også til å dempe oppgangen i KPI.
Endring i tolvmånedersveksten: svak nedgang i den underliggende prisveksten
Den løpende tolvmånedersveksten i KPI var 1,8 prosent i mai, uendret fra april.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 2,3 prosent i mai, ned 0,2 prosentpoeng fra april. Hovedårsaken til nedgangen i KPI-JAE var prisutviklingen på flyreiser, der prisene viste en nedgang på drøye 9 prosent fra april til mai i år, mot en oppgang på over 18 prosent i samme periode i fjor. Også prisutvikling for gruppen aviser, bøker og skrivemateriell bidro til nedgangen, der prisene falt en god del mer fra april til mai i 2014 enn i samme periode i 2013.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15