Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Økte tekstilpriser ga svak oppgang i KPI
Konsumprisindeksen (KPI) steg 0,1 prosent fra september til oktober. Høyere priser på klær, møbler og boligtekstiler bidro mest til oppgangen. Tolvmånedersendringen i KPI var 2,0 prosent i oktober, ned 0,1 prosentpoeng fra september. KPI-JAE viste en oppgang på 2,5 prosent siste tolv måneder, opp 0,1 prosentpoeng fra september.
Månedsendring (prosent) | 12-måneders endring (prosent) | Indeks | |
---|---|---|---|
September 2014 - Oktober 2014 | Oktober 2013 - Oktober 2014 | Oktober 2014 | |
KPI Totalindeks | 0,1 | 2,0 | 137,8 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | -0,2 | 2,5 | 129,6 |
Bolig, lys og brensel | -0,4 | 1,0 | 169,2 |
Transport | -0,2 | 2,9 | 150,2 |
Kultur og fritid | 0,4 | 2,6 | 120,1 |
Klær og skotøy | 1,9 | -0,7 | 54,6 |
KPI-JAE (juli 1999 = 100) | 0,2 | 2,5 | 128,7 |
KPI etter leveringssektor | |||
Andre norskproduserte konsumvarer | -1,4 | -0,2 | 162,9 |
Importerte konsumvarer | 0,7 | 1,8 | 91,8 |
Andre tjenester med arbeidslønn som dominerende prisfaktor | 0,0 | 3,7 | 211,5 |
KPI var 137,8 (1998=100) i oktober 2014, mot 135,1 i oktober året før. Dette tilsvarer en tolvmånedersendring på 2,0 prosent.
Månedsendring: Prisoppgang på klær
Fra september til oktober steg KPI med 0,1 prosent. Klesprisene steg 1,8 prosent i denne perioden. Samtidig steg prisene på boligtekstiler med 8,0 prosent. Dette er to varegrupper som er sterkt preget av sesong- og tilbudsmønster. Prisene på flyreiser økte 3,7 prosent. Dette er første prisoppgang på flyreiser i oktober siden 2006. Prisene på blomster og hage samt møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler gikk opp henholdsvis 2,4 og 0,8 prosent.
Prisene på energivarene bidro til å dempe oppgangen i KPI fra september til oktober. Elektrisitetsprisen var den viktigste bidragsyteren blant energikomponentene, og elektrisitet inkludert nettleie hadde et prisfall på 3,1 prosent. Prisnedgangen kan blant annet ses i sammenheng med det milde oktoberværet samt den sterkt stigende fyllingsgraden i oktober. Drivstoff og smøremidler viste en prisnedgang på 2,1 prosent fra september til oktober.
Tolvmånedersendring: Dyrere mat og drikke
KPI økte med 2,0 prosent fra oktober 2013 til oktober 2014. Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer økte 2,5 prosent i denne perioden. Matprisene steg 2,0 prosent, mens alkoholfrie drikkevarer hadde en prisoppgang på 4,9 prosent.
Beregnet husleie for selveiere steg 2,4 prosent, og prisene på transporttjenester gikk opp 8,3 prosent de siste tolv månedene. For transporttjenester var det særlig økningen i flybillettprisene på 14,8 prosent som førte til oppgangen. Prisene på møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler steg med 6,2 prosent fra oktober fjor til oktober i år.
En nedgang i kraftprisene bidro til å dempe oppgangen i KPI de siste tolv måneder. Prisene på elektrisitet inkludert nettleie falt med 7,1 prosent. Elektrisitetsprisene har hittil i 2014 ligget under 2013-nivået i alle måneder.
Endring i tolvmånedersveksten: Energivarene trekker veksten ned
Den løpende tolvmånedersveksten i KPI viste en nedgang på 0,1 prosentpoeng fra september til oktober. Nedgangen skyldes i hovedsak prisutviklingen for energivarene fra september til oktober i år sett i forhold til samme periode i fjor. Særlig nedgangen i elektrisitetsprisene fra september til oktober i år mot prisstigningen fra tilsvarende periode i fjor bidro sterkt. I motsatt retning trakk prisene på flyreiser som steg fra september til oktober i år, mens de falt i samme periode i fjor. Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 2,5 prosent i oktober, opp 0,1 prosentpoeng fra september.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15