Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Veksttakten i KPI økte
Konsumprisindeksen (KPI) steg 0,4 prosent fra oktober til november 2015, hovedsakelig som følge av økte kraftpriser. Tolvmånedersendringen i KPI var 2,8 prosent i november 2015, som er 0,3 prosentpoeng mer enn den var i oktober.
Månedsendring (prosent) | 12-måneders endring (prosent) | Indeks | |
---|---|---|---|
Oktober 2015 - November 2015 | November 2014 - November 2015 | November 2015 | |
KPI Totalindeks | 0,4 | 2,8 | 141,7 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 0,7 | 3,8 | 134,9 |
Bolig, lys og brensel | 0,8 | 1,9 | 172,7 |
Transport | -0,5 | 0,9 | 150,6 |
Kultur og fritid | 0,4 | 4,1 | 125,4 |
Klær og skotøy | 1,1 | 2,7 | 56,6 |
KPI-JAE (juli 1999 = 100) | 0,2 | 3,1 | 132,8 |
KPI etter leveringssektor | |||
Andre norskproduserte konsumvarer | 1,6 | 0,5 | 164,7 |
Importerte konsumvarer | 0,5 | 4,2 | 95,7 |
Andre tjenester med arbeidslønn som dominerende prisfaktor | 0,1 | 2,8 | 217,9 |
KPI-JAE viste en oppgang på 3,1 prosent de siste tolv månedene. KPI var 141,7 (1998=100) i november 2015, mot 137,9 i november året før, noe som tilsvarer en tolvmånedersendring på 2,8 prosent.
Månedsendring: Elektrisitetsprisene fortsetter oppover
Fra oktober til november steg KPI med 0,4 prosent. Hovedårsaken til oppgangen var prisene på elektrisitet inkludert nettleie som økte med 4,8 prosent. Dette er fjerde måned på rad med oppgang i elektrisitetsprisene. Det var også denne gang kraftprisene som steg, og da særlig en sterk økning i spotprisene, mens nettleien gikk svakt ned.
Prisene på matvarer steg 0,7 prosent fra oktober til november. Det var prisoppgang for en rekke undergrupper. Størst økning hadde kjøttvarer, frukt og andre matvarer. For brød og kornprodukter, fisk, samt grønnsaker, var det prisnedgang sist måned. Klesprisene steg for fjerde måned på rad, økningen fra oktober til november var 1,2 prosent.
Månedsoppgangen i KPI ble hovedsakelig dempet av en nedgang i prisene på flybilletter. De siste årene har prisene på flybilletter falt om lag 10 prosent fra oktober til november, og i år var nedgangen 10,8 prosent. Lavere priser på en del rengjøringsmidler og andre husholdningsvarer, samt enkelte dekorasjonsartikler bidro også til å dempe oppgangen i KPI totalt.
Tolvmånedersendring: Prisøkning på matvarer og møbler
KPI økte med 2,8 prosent fra november 2014 til november 2015. Den viktigste bidragsyteren til tolvmånedersendringen var økte priser på mat og drikke. Matvareprisene steg 3,5 prosent fra november i fjor til november i år, og de fleste undergruppene har økt i pris siste år. Kraftigst har prisoppgangen vært for frukt og grønnsaker. Prisene på alkoholfrie drikkevarer viste en økning på 5,5 prosent i samme periode.
Andre faktorer som bidro til oppgangen i KPI siste tolv måneder var prisene på møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler som økte 7,7 prosent samt prisene på restauranttjenester og klær som steg henholdsvis 3,2 og 3,0 prosent i perioden.
Tolvmånedersveksten i KPI ble hovedsakelig dempet av lavere priser på drivstoff. Bensinprisene har falt 6,4 prosent siste år og prisen på diesel var 7,7 prosent lavere i november i år sammenliknet med samme måned i fjor.
Endring i tolvmånedersveksten: Kraftprisene trakk veksttakten videre opp
For fjerde måned på rad økte tolvmånedersveksten i KPI. Tolvmånedersveksten var 2,8 prosent i november, opp 0,3 prosentpoeng fra oktober. Økningen i tolvmånedersveksten var hovedsakelig forårsaket av utviklingen i kraftprisene. Prisene på elektrisitet inkludert nettleie steg nærmere 5 prosent fra oktober til november i år, mens de økte i underkant av 1 prosent i samme periode i fjor. Prisene på mat og drikke steg også mer fra oktober til november i år enn de gjorde i samme periode i fjor.
I motsatt retning trakk prisutviklingen på møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler som falt fra oktober til november i år, mens de steg i samme periode i fjor.
Tolvmånedersveksten i KPI-JAE var 3,1 prosent i november. Det er 0,1 prosentpoeng opp fra oktober. Hovedårsaken til oppgangen i KPI-JAE var den ovennevnte prisutviklingen på matvarer, samt prisutviklingen på boligtekstiler.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15