Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Økning i matvareprisene
Konsumprisindeksen (KPI) steg 0,5 prosent fra januar til februar 2016, hovedsakelig som følge av høyere matvarepriser. Tolvmånedersendringen i KPI var 3,1 prosent i februar, som er 0,1 prosentpoeng høyere enn i januar.
Månedsendring (prosent) Januar - Februar | 12-måneders endring (prosent) Februar 2015 - Februar 2016 | Indeks Februar 2016 | |
---|---|---|---|
KPI Totalindeks | 0,5 | 3,1 | 142,7 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | 3,4 | 3,3 | 135,8 |
Bolig, lys og brensel | -1,3 | 1,8 | 174,6 |
Transport | 0,7 | 2,2 | 152,1 |
Kultur og fritid | -0,2 | 4,6 | 126,5 |
Klær og skotøy | 0,2 | 5,7 | 54,0 |
KPI-JAE (juli 1999 = 100) | 1,0 | 3,4 | 133,7 |
KPI etter leveringssektor (desember 2014 = 100) | |||
Varer | 0,6 | 3,5 | 103,7 |
Tjenester | 0,5 | 2,9 | 103,4 |
Tjenster hvor arbeidskraft dominerer | 0,2 | 2,5 | 103,9 |
KPI-JAE viste en oppgang på 3,4 prosent de siste tolv månedene. KPI var 142,7 (1998=100) i februar 2016, mot 138,4 i februar 2015, noe som tilsvarer en tolvmånedersendring på 3,1 prosent.
Månedsendring: økte matvarepriser
Fra januar til februar steg KPI med 0,5 prosent. Hovedårsaken var en 3,6 prosents økning i matvareprisene. Historisk har matvareprisene, med unntak av ved fire anledninger, steget fra januar til februar. Oppgangen kan ses i sammenheng med den generelle justeringen av matvareprisene som inntreffer i februar, samt tilbudsaktiviteten i månedene før. Alle matvaregruppene viste prisoppgang i februar, og det var særlig økningen i gruppene med sukker og syltetøy samt kjøtt som bidro.
Prisene på flyreiser steg 17,7 prosent. Prisoppgangen kan ses i sammenheng med den sesongmessige oppgangen på flyreiser, samtidig som prisnivået i januar var lavere enn månedene før. Prisene på møbler og innredning- og dekorasjonsartikler økte med 5,5 prosent etter januarsalget og bidro også til økningen i KPI.
Månedsoppgangen i KPI ble dempet av en prisnedgang på elektrisitet inkludert nettleie på 8,9 prosent. Prisene på drivstoff og smøremidler bidro også til nedgangen fra januar til februar i KPI med et fall på 3,4 prosent. Dette innebærer at prisene på drivstoff og smøremidler har falt 17 av de siste 24 månedene.
Tolvmånedersendring: høyere priser på importerte varer
KPI økte med 3,1 prosent fra februar 2015 til februar 2016. Den viktigste bidragsyteren til tolvmånedersendringen var høyere priser på møbler. Prisene i gruppen hvor møbler inngår var i februar 7,5 prosent høyere enn de var i samme måned i fjor. Økte priser på klær bidro også med en økning på 6,6 prosent i løpet av de siste tolv måneder. Prisoppgangen for både møbler og klær bidro til at prisene på importerte varer uten jordbruksvarer steg 4,4 prosent fra februar i fjor til februar i år.
Andre viktige faktorer som bidro til oppgangen i KPI siste tolv måneder, var høyere priser på passasjertransport med fly som økte 24,4 prosent.
Tolvmånedersendringen i KPI ble hovedsakelig dempet av lavere priser på energivarer. Diesel- og bensinprisen har de siste tolv måneder falt henholdsvis 9,8 prosent og 4,5 prosent. Dieselprisen var i februar på sitt laveste siden oktober 2009, mens bensinprisen var i februar på nivå med november 2010.
Endring i tolvmånedersveksten: Prisen på matvarer økte veksttakten
Tolvmånedersveksten i KPI gikk opp fra 3,0 prosent i januar til 3,1 prosent i februar, mens tolvmånedersveksten i KPI-JAE økte fra 3,0 prosent til 3,4 prosent fra januar til februar. Oppgangen i tolvmånedersveksten for både KPI og KPI-JAE var hovedsakelig forårsaket av utviklingen i matvareprisene og prisene på flyreiser. Prisene på matvarer økte 3,6 prosent fra januar til februar 2016, mens de økte 1,8 prosent i tilsvarende periode året før. Prisene på passasjertransport med fly hadde fra januar til februar i år en månedsendring på 17,7 prosent, mens månedsendringen for samme periode i fjor kun var 2,8 prosent.
I motsatt retning trakk blant annet prisutviklingen på energivarene. Prisene på energivarer falt 8,2 prosent fra januar til februar i år, som var betydelig mer enn de falt fra januar til februar i fjor da nedgangen var 2,0 prosent. Nedgangen i energivarene er årsaken til at KPI steg 0,3 prosentpoeng mindre enn KPI-JAE de siste tolv måneder.
Utvidet konsumklassifisering og ny offisiell oversettelse av ECOICOP Åpne og lesLukk
Fra januar 2016 har KPI tatt i bruk Eurostat sin konsumklassifisering (ECOICOP) - en utvidet klassifisering på detaljert nivå. Da SSB lenge har publisert uoffisielle 5- og 6-sifrede konsumgrupper innen matvarer og alkoholfrie drikker medfører det at enkelte varer og tjenester har flyttet konsumgruppe når de nå klassifiseres etter ECOICOP. Dette gir brudd i noen tidsserier på de mest detaljerte nivåene, spesielt merkbart for statistikkbankens brukere innenfor gruppene matvarer og alkoholfrie drikker.
Samtidig har KPI tatt i bruk en ny offisiell norsk oversettelse av ECOICOP. Dette medfører navnendring for noen av de publiserte gruppene.
Her er den utfyllende listen over gamle og nye navn (Excel).
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42
-
Konsumprisindeksen
E-post: konsumprisindeksen@ssb.no
tlf.: 62 88 56 34
-
Camilla Rochlenge
E-post: camilla.rochlenge@ssb.no
tlf.: 40 90 23 72
-
Kjersti Nyborg Hov
E-post: kjersti.nyborg.hov@ssb.no
tlf.: 40 90 23 63
-
Gunnar Larsson
E-post: gunnar.larsson@ssb.no
tlf.: 40 90 26 79
-
Trym Kristian Økland
E-post: trym.okland@ssb.no
tlf.: 46 81 09 15